Citizen training of children's teachers
educational experiences in Brumadinho/MG and social justice
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24139Keywords:
Teacher training, Transdisciplinarity, Social justice, Education for citizenshipAbstract
This experience report aims to present the scope of the teaching project “Numeracy, citizenship and social practices” of the Teaching Degree Program at Universidade do Estado de Minas Gerais, Ibirité campus. Considering the socio-environmental crime that occurred in the city of Brumadinho/MG in January 2019, a training process was organized based on authors who articulate transdisciplinary knowledge with social practices and democracy. A technical visit was also made to the Pátria Livre Camp of the Landless Rural Workers Movement and the Naô Xohã Village of the Pataxó Ha-hã-hãe indigenous people, that share the occupied area in the region affected by the tailings mud that was released down the Paraopeba River. As a result, it is highlighted that the experiences of the project enabled the participants to have a critical, questioning and sensitive training process with social problems.
References
ALMEIDA, Vanessa Sivers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.
BORGES, Nayara Gallieta. Cidadania e democracia no Brasil pós-colonial: abordagem crítica. 2017. 123 f. Dissertação (Mestrado) – Instituto CEUB de Pesquisa e Desenvolvimento, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 51 ed. Brasília: Edições Câmara, [1988] 2017.
BRASIL. Lei nº 601, de 18 de setembro de 1850: dispõe sobre as terras devolutas do Império. Rio de Janeiro, 1850. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l0601-1850.htm#:~:text=LEI%20No%20601%2C%20DE,sem%20preenchimento%20das%20condi%C3%A7%C3%B5es%20legais.&text=1%C2%BA%20Ficam%20prohibidas%20as%20acquisi%C3%A7%C3%B5es,n%C3%A3o%20seja%20o%20de%20compra. Acesso em: 14 mar. 2021.
BRASIL. PEC 6/2019: Modifica o sistema de previdência social, estabelece regras de transição e disposições transitórias, e dá outras providências. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2192459. Acesso em: 14 mar. 2021.
BUFFA, Ester; ARROYO, Miguel González; NOSELLA, Paolo. Educação e cidadania: quem educa o cidadão? 14. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
CARVALHAR, Lucifrance. A diferença entre ver e olhar. Obvious Magazine, [S.l.], 2017. Disponível em: http://obviousmag.org/asas_e_segredos/2017/a-diferenca-entre-ver-e-olhar.html. Acesso em: 23 jul. 2019.
CEDEFES. Povos indígenas em Minas Gerais: quem são?. CEDEFES, Belo Horizonte, 2017. Disponível em: https://www.cedefes.org.br/povos-indigenas-destaque/. Acesso em: 23 jul. 2019.
D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Conceito(s) de numeramento e relações com o letramento. In: LOPES, Celi Espasandin; NACARATO, Adair Mendes (org.). Educação matemática, leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas: Mercado das Letras, 2009. p. 47-60.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Numeramento. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, 2014a.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Letramento e numeramento: educação matemática e práticas de leitura. Belo Horizonte: UFMG, 2014b. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/files/uploads/Palestras%20Pnaic%202014/Letramento%20e%20Numeramento%20-%20Maria%20da%20Concei%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 15 mar. 2019.
FREIRE, Paulo. Paulo Freire: entrevista. Sevilha: 8th Congress on Mathematical Education, 1996. Entrevista concedida a Ubiratan D´Ambrósio. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?time_continue=150&v=o8OUA7jE2UQ. Acesso em: 26 abr. 2019.
HOLANDA, Chico Buarque de. O que será (À Flor da Terra). [S.l.]: Letras, 1976. Disponível em: https://www.letras.mus.br/chico-buarque/45156/. Acesso em: 23 jul. 2019.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MINAS GERAIS. Dispõe sobre a incorporação à Universidade do Estado de Minas Gerais dos cursos de educação superior mantidos pela Fundação Helena Antipoff. Belo Horizonte, 2013. Disponível em: https://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=DEC&num=46361&comp=&ano=2013&aba=js_textoAtualizado#texto. Acesso em: 14 mar. 2021.
MORAES, Mara Sueli Simão et al. Educação matemática e temas políticos-sociais. Campinas: Autores Associados, 2008.
MORAR INDÍGENA. Aldeia Naô Xohã: acompanhamento. 2019. Disponível em: http://www.arq.ufmg.br/morarindigena/index.php/2019/04/09/aldeia-nao-xoha-acompanhamento/. Acesso em: 23 jul. 2019.
PAULA, Dalvit Greiner de; NOGUEIRA, Vera Lúcia. Escola pública e liberalismo no Brasil Imperial: construção do Estado e abandono da nação. História da Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 53, p. 182-198, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592017000300182&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 17 set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/57191.
REMUNGANHA, Antônia. Antonia Remunganha: entrevista. [S.l.]: Greenpeace, 2019. Entrevista concedida a Mariana Campos. Disponível em: https://www.greenpeace.org/brasil/blog/a-terra-esta-vomitando/. Acesso em: 23 jul. 2019.
SILVA, Maria de Ávila. Mar de Lama. [S.l.]: Mega Cidade, 2019. Disponível em: https://www.megacidade.com/noticia/17922/. Acesso em: 23 jul. 2019.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. 3. ed. Campinas: Papirus, 2001.
UEMG IBIRITÉ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia: modalidade presencial. Ibirité: UEMG Ibirité, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Otavio Henrique Ferreira da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).