Higher education
implications of professors’ academic training in discourses on teaching and learning
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24448Keywords:
Academic education, Professionalization of teaching, Teaching performanceAbstract
This article presents results of a research whose aim was to study how the speeches of professors who work in Information Systems courses are configured about the teaching and learning processes and their possible articulations with their formative trajectories. In order to do so, we developed a qualitative research, through which the empirical corpus was constructed from the statements of 23 (twenty-three) professors from three higher education institutions, in Rio Branco/Acre. The systematization and analysis of the empirical material depict, in terms of perceptions of teaching and learning and their possible articulations, that the teaching speeches focus on the figure of the student, as being the subject who learns, and on the object of knowledge, the content that must be taught, which may, in our view, be the result of the training processes to which they have been submitted.
References
ALVES, Ana Elizabeth Santos. Trabalho docente e proletarização. Revista Histedbr, Campinas, v. 9, n. 36, p. 25-37, dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639638. Acesso em: 10 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i36.8639638.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 20 dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 10 jan. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 26 jun. 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 10 jan. 2020.
BRASIL. Planejando a próxima década: Conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação: Brasília, 2014.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v21n2/v21n2a16.pdf. Acesso em 10 jan. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16.
CUNHA, Maria Isabel. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3172/2907. Acesso em 10 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.29i97.%25p.
CUNHA Maria Isabel. Docência na educação superior: a professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan./abr. 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725/16841. Acesso em 10 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29725.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da educação superior: sinopse estatística – 2018, Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em 10 mar. 2020.
MASETTO, Marcos Tarcíso. (org.) Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.
MASETTO, Marcos Tarcíso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MASETTO, Marcos Tarcíso. Docência universitária: repensando a aula. In: VASCONCELLOS, Maria Lucia; TEODORO, Antônio. (org.) Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia pela curiosidade da formação universitária. São Paulo: Cortez e Mackenzie, 2006. p. 79-108.
MORAN, José Manuel. Mudar a forma de ensinar e de aprender. Revista Interações, São Paulo, v. 5, p. 57-72, 2000.
NÓVOA, Antonio (org.). Vidas de professores. 11. ed. reimp. Porto: Porto Editora, 2013.
ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas: Pontes, 1996.
ORLANDI, Eni Puccinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 2003.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes, 2009.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-1969). In: GADET Francoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução de Eni Puccinelli. Orlandi. Campinas: Unicamp, 1975, p. 59-158.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações, inversões, deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 19, p. 7-24, jul./dez. 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Breno Cavalcante do Nascimento, Francisco Sidomar Oliveira da Silva, Aline Andréia Nicolli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).