An analysis of students conceptions about monitoring in Physics Degree Course at IFCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2587

Keywords:

Monitoring, Degree in Physics, Student conceptions

Abstract

This is a qualitative study carried out in Degree in Physics at Federal Institute of Ceará, Campus Sobral, aiming to verify the students conceptions about the efficiency of the monitoring program. Questionnaires were applied with the students who were present or not at the meetings. It was observed that monitored students considered monitoring to be efficient, and their main reasons for searching the monitor were to assist in problem solving and understanding. The fact that they work and/or live away from college are the main reasons they do not go to academic monitoring. It is suggested that virtual campus monitoring be adopted as an option to overcome this difficulty, as well as an investigation about the factors involved in the relationship between monitor and students of this program.

Author Biographies

  • Jonas Guimarães Paulo Neto, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Campus Sobral, CE, Brasil.

    Aluno do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física do Instituto Federal do Ceará em parceria com a Universidade Estadual Vale do Acaraú e Licenciado em Física pelo IFCE. Tem experiência no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência e no Programa de Educação Tutorial. Atualmente, é professor do Ensino Fundamental e Médio do Centro de Educação Santo Antônio.

  • Nórlia Nabuco Parente, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Campus Sobral, CE, Brasil.

    Doutoranda em Avaliação e Mestra em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Psicopedagogia, Licenciada em Português e em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, tendo experiência na Diretoria de Ensino do IFCE, na Coordenação Institucional PIBID/CAPES e Coordenação de Área PIBID/Física.

  • Wilton Bezerra de Fraga, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Campus Sobral, CE, Brasil.

    Licenciado e Bacharel em Física pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2003), Mestre em Física pela Universidade Federal do Ceará (2006) e Doutor em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará (2010). Atualmente é professor do ensino básico técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Published

2019-07-31

Issue

Section

Article

How to Cite

An analysis of students conceptions about monitoring in Physics Degree Course at IFCE. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–16, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2587. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2587. Acesso em: 18 dec. 2024.