About teaching

what students say in Didactics at the FAE-UFMG degree course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.46317

Keywords:

didactics, teacher training, undergraduate

Abstract

The text aims to discuss data produced as part of a qualitative study carried out at the Faculty of Education, which received funding from the Minas Gerais State Research Support Foundation (Fapemig). It is based on semi-structured interviews with nine students from different educational backgrounds, enrolled in the Didactics subject at a public educational institution. The aim was to get closer to the students' conceptions, checking to what extent they relate the theories and concepts brought up in the subject in their statements. The Didactics classes are intended to encourage debate about teaching and its conceptions. The article considers the importance of professional training developed in undergraduate courses and the focus on teacher training. However, the results show that traditional conceptions of teaching prevail and that previous experiences have a direct influence on the choice to become a teacher and the representations that undergraduates carry about it, overlapping with the content discussed in the subject.

Author Biographies

  • Carmem Lucia Eiterer, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Bachelor’s degree in Philosophy at FFLCH-USP. Master’s and PhD degree in Education at Fe-USP. Full Professor at FaE-UFMG. Professor of Didactics at DMTE-FaE-UFMG, researcher at Didaktiké and professor of the Didactics Research Line at Promestre. Coordinator of the research project “Knowledge about teaching and the construction of didactic knowledge in didactic classrooms”.

  • Débora Santos Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Undergraduate student in the 8th semester of Language Studies (Portuguese single-language degree) at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Undergraduate research assistant in the topic of Science, Technology and Innovation Development (BDCTI-Fapemig) of the research project “Knowledge about teaching and the construction of didactic knowledge in didactic classrooms”, 2022-2025.

References

ALVES, Nilda; LIBÂNEO, José Carlos. Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

AMBROSETTI, Neusa Banhara; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Profissionalidade docente: uma análise a partir das relações constituintes entre os professores e a escola. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 90, n. 226, p. 592-608, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.90i226.475

ANDRÉ, Marli. Tendências da pesquisa e do conhecimento didático no início dos anos 2000. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 15., 2008. Anais [...] Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 487-499.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

EITERER, Carmem L.; CRUZ, Giseli B. Profissionalidade, saberes e identidade profissional docente. In: SARAIVA, Ana Maria; STARLING, Cláudia; ROCHA, Gladys. Didática e docência: debates e pesquisas. São Carlos: De Castro, 2022. p. 33-44.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Revisão técnica de Sônia Elisa Caregnato. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HOUAISS, Antônio. Dicionário houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

IMBERNÓN, Francisco. Ser docente en una sociedad compleja: la difícil tarea de enseñar. Barcelona: Graó, 2017.

MORGENSTERN, Sara. Professor/Docente. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M.C.; VIEIRA, Lívia M. F. (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

OLIVEIRA, Dalila A. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M. C.; VIEIRA, Lívia M. F. (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação/UFMG, 2010. CDROM.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

ROMERO, Jesús et al. La formación del profesorado y la construcción social de la docencia. In: ROMERO, Jesús; GÓMEZ, Alberto L. (ed.). La formación del profesorado a la luz de una «profesionalidad democrática». Cantabria: Consejería de educación de Cantabria, 2007. p. 9-78.

SILVA, Maria Vieira. Função docente. In: OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana M. C.; VIEIRA, Lívia M. F. (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação/UFMG, 2010. CDROM.

Published

2023-12-30

Issue

Section

Article

How to Cite

About teaching: what students say in Didactics at the FAE-UFMG degree course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.46317. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/46317. Acesso em: 18 dec. 2024.