Teaching internship in higher education

an experience reportin the Biblioteconomics course of UFMG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.12203

Keywords:

Teaching internship, Active methodologies, Teacher-student relationship, Student autonomy

Abstract

This report describes an experience of a teaching internship in higher education. The purpose of this paper is to tell the experience of the trainee-teacher in the elective course "Information and Communication in Organizations", offered in the undergraduate course in Librarianship of the School of Information Science of the Federal University of Minas Gerais. The objective is to reflect on the application of active teaching-learning methodologies in the theoretical discipline, based on the analysis of students' perceptions about the methods and pedagogical techniques developed by the trainee-teacher. The conceptual discussions foreseen in the teaching plan of the course were supported by practical didactic activities, applied in an interspersed way with the theoretical content. In order to understand how such activities were received by the students, a case study was carried out. The data collection consisted of the application of a questionnaire with a structured question and a discursive one, besides the direct observation. The responses were quantitatively analyzed, measuring the degree of approval for each active methodology, and qualitatively, evaluating the respondents' opinion on a preferred technique. 17 of the 21 enrolled students answered the questions. Data analysis indicates students' preference for practical activities, assisting them in systematizing concepts and theories. The expository and dialogic classes interspersed with the use of active methodologies highlight the students’ engagement and interest in the taught content. Significant aspects of authenticity, student appreciation and empathic understanding were also noted through the respondents' comments spontaneously recorded in the responses form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariane Barbosa Lemos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Bacharel em Jornalismo (UNI-BH). Especialista em Gestão Estratégica da Informação (ECI/UFMG). Mestre e doutora em Ciência da Informação (ECI/UFMG). Professora designada nos cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Frutal. Pesquisadora sobre as temáticas de comunicação organizacional e gestão da informação e do conhecimento.

References

CONCEIÇÃO, Juliana; NUNES, Célia Maria. Saberes docentes e professores iniciantes: dialogando sobre a formação de professores para o ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 9-36, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1970.

FONSECA, João José. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

GIL, Antonio Carlos. Metodologia do Ensino Superior. São Paulo: Atlas. 2005.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, p. 2133-2144, 2008. Supl. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018.

PAIVA, Marlla Rúbya et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, Sobral, v. 15, n. 2, p.145-153, jun./dez. 2016.

PPGCI. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFMG. Resolução nº 5. Estágio Docente. 2013. 2 p.

ROGERS, Carl. Liberdade de aprender em nossa década. Porto Alegre: Artes Médicas,1986.

THERRIEN, Jacques; MAMEDE, Maíra; LOIOLA, Francisco. Gestão moral da matéria e autonomia do trabalho docente. In: ROMANOWSKI, Joana; MARTINS, Pura; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério (org.). Conhecimento local e conhecimento universal: a aula, aulas nas ciências naturais e exatas, aulas nas letras e artes. Curitiba: Champagnat, 2004. p. 43-56.

TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2019-08-08

How to Cite

LEMOS, A. B. Teaching internship in higher education: an experience reportin the Biblioteconomics course of UFMG. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–18, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.12203. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12203. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)