Learning assessment

perspective of Federal University of Uberlândia teachers and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19866

Keywords:

Learning assessment, Formative Actions, (Re)construction of knowledge

Abstract

In this study, the contributions of training actions to the (re) construction of learning assessment concepts are investigated. We seek to investigate how professors and students in the university context comprehend the assessment of learning and how they understand the main difficulties they face. It is a qualitative research, classified as a critical-collaborative action-research (PIMENTA, 2008). The collected data was obtained from the brainstorming technique (ALTHAUS; BAGIO, 2017), carried out with professors and students of the Nursing course at the Federal University of Triângulo Mineiro. The results indicate that professors and students present several challenges to overcome related to the evaluation; to mention: insecurity, fear and the punitive perspective of evaluation. However, a reflective dialogue, anchored on theoretical assumptions, mediated by researchers in the field of university pedagogy, corroborated so that both sides could review and reconstruct the concepts of learning assessment beyond a merely summative perspective.

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Author Biographies

Naiara Sousa Vilela, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.

Possui graduação em Letras (FAFICH); Possui graduação em Pedagogia (UNIUBE);  Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisas sobre Docência na Educação Básica e Superior (GEPDEBS) da UFU - FACED, Especialista em Docência no Ensino Superior (UFU); Especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escola (Instituto PASSO1); Mestre em Educação (UFU); Doutora em Educação (UFU); Criadora do Canal do Youtube Trilhas na Pós-graduação.

Geovana Ferreira Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.

Professora Associada da Universidade Federal de Uberlândia. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Possui Estágio Pós-Doutoral na Universidade Católica de Santos e pós-doutorado em Educação na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisas sobre Docência na Educação Básica e Superior (GEPDEBS) da UFU – FACED. Atualmente é diretora da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal de Uberlândia. 

Marlei José de Souza Dias, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.

Pedagoga no Instituto Federal do Triângulo Mineiro. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, e é doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisas sobre Docência na Educação Básica e Superior (GEPDEBS) da UFU – FACED.

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Published

2020-10-26

How to Cite

VILELA, N. S.; MELO, G. F. .; DIAS, M. J. de S. . Learning assessment: perspective of Federal University of Uberlândia teachers and students. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–18, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.19866. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19866. Acesso em: 17 jul. 2024.

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