Ludic practices in the teaching of Physiology
is the socioeconomic profile an intervening factor of effectiveness?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32452Keywords:
Learning, Ludic practices, Student profileAbstract
In the teaching-learning process, students and teachers establish an exchange of knowledge, and ludic practices can help them along this path. The aim of this study was to verify whether the socioeconomic profile of students interferes with the perception of learning in physiology using ludic practices. Data collection was carried out in the discipline of Physiology of the Pharmacy nighttime course at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre. Throughout 2016, students experienced expository and dialogued classes interspersed with ludic practices; a questionnaire was also applied to assess the students' perception regarding the use of these methodologies. It was found that the successful use of ludic practices in the classroom does not depend on the socioeconomic profile of the students. The results demonstrate that use of different types of ludic practices, in combination with expository and dialogued classes, in the context of higher education, can be a good adjuvant in learning.
Downloads
References
ABBA, Katia; LOPES, Amanda Kelen. Impacto dos fatores pessoais, institucionais e estilos de aprendizagem no desempenho acadêmico: uma análise com estudantes de contabilidade. Revista Catarinense de Ciência Contábil, Florianópolis, v. 19, e3020, p. 1-31, 2020. DOI: https://doi.org/10.16930/2237-766220203020.
ANGELI, Andrea do Amparo Carotta de; LUVIZARO, Nathália Azevedo; GALHEIGO, Sandra Maria. O cotidiano, o lúdico e as redes relacionais: a artesania do cuidar em terapia ocupacional no hospital. Interface, Botucatu, v. 16, n. 40, p. 261-272, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000016.
BACHUR, Tatiana Paschoalette Rodrigues et al. Paródias e contação de história: formas lúdicas de ensinar parasitologia no ensino superior. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, Salvador, v. 18, n. 1, p. 79-88, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.9771/cmbio.v18i1.27390.
BARAHONA, Planck. Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Estudios pedagógicos, Valdivia, v. 40, n. 1, p. 25-39, 2014. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052014000100002&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 12 jul. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002.
BATISTA, Gabriel; NOVAES, Luiza; FARBIARZ, Alexandre. Jogos: desenvolvendo competências e habilidades. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT, 8., 2009, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: IEEE, 2009. Disponível em: http://www.sbgames.org/papers/sbgames09/artanddesign/60516.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
BIANCONI, M. Lucia; CARUSO, Francisco. Educação não-formal. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n. 4, p. 20, dez. 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 jul. 2020.
BRANDÃO, Amanda dos Santos; CALIATTO, Susana Gakyia. Contribuições da neuroeducação para a prática pedagógica. Revista Exitus, Santarém, v. 9, n. 3, p. 521-547, jul./set. 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n3ID926.
CARDOZO, Lais Tono et al. Effect of a puzzle on the process of students’ learning about cardiac physiology. Advances in Physiology Education, v. 40, n. 3, p. 425-431, 2016. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00043.2016
CASTELLANOS, Marcelo Eduardo Pfeiffer et al. Estudantes de graduação em saúde coletiva: perfil sociodemográfico e motivações. Ciência da Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 6, p. 1657-1666, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000600017.
COSCRATO, Gisele; PINA, Juliana Coelho; MELLO, Débora Falleiros de. Utilização de atividades lúdicas na educação em saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paulista Enfermagem, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 257-263, abr. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002010000200017.
FELICETTI, Vera Lucia; MOROSINI, Marília Costa. Do compromisso ao comprometimento: o estudante e a aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 2, p. 23-43, 2010.
FERNANDES, Marcelo Costa et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 169-194, dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400007.
FERRARI, Rosani de Fátima; CANCI, Adriana. Investigação psicopedagógica das dificuldades de aprendizagem no ensino superior. Revista de Ciências Humanas e Educação, Frederico Westphalen, v. 6, n. 7, p. 479-493, set. 2005. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12654.
FERRAZ JÚNIOR, Antônio Márcio Lima et al. Percepção de estudantes de Odontologia sobre metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem. Revista da ABENO, Londrina, v. 16, n. 3, p. 66-77, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i3.272.
FERREIRA, Martins. Como usar a música na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2002.
FIALHO, André Tadeu dos Santos. Sistema educacional hipermídia para o ensino de fisiologia animal: modelagem e implementação. 2004. Monografia (Bacharelado em Ciência da Computação ) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2004. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/bitstream/1/9431/2/ARTIGO_Sistema_educacional_hipermidia_para_o_ensino_de_fisiologia_animal_modelagem_e_implementacao.pdf. Acesso em: 06 ago. 2015.
FLETCHER, Robert H.; FLETCHER, Suzanne W.; FLETCHER, Grant S. Epidemiologia Clínica: Elementos Essenciais. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
GUIMARÃES, Adriana Inácio; SILVA, Carlos Alberto Stechhahn da. A neurociência do lúdico na aprendizagem. Revista de Pós-Graduação Multidisciplinar, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 121-130, mar./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22287/rpgm.v1i1.475.
GUTIERREZ, Lucila Ludmila Paula; ROCHA, Bianca Silva da; PORAWSKI, Marilene. A resistência dos alunos sobre a utilização de práticas lúdicas no aprendizado de fisiologia. Enfermagem Moderna: Bases de Rigor Técnico e Científico, Ponta Grossa, v. 1, p. 18-23, 2019. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.7981905063.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brincadeira e educação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciências da Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 2133-2144, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018 .
NETTO, Cristiane Mendes et al. Sistema tutorial hipermídia de auxílio ao ensino de fisiologia oral. INFOCOMP Journal of Computer Science, Lavras, v. 3, n. 2, p. 19-25, nov. 2004.
PIVETTA, Hedioneia Maria Floretto; BACKES, Dirce Stein; CARPES, Adriana. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas Críticas, Brasília. v. 16, n. 31, p. 377-390, set. 2017. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v16i31.3634.
RAVELLI, Ana Paula Xavier. A inserção da música no ensino superior de enfermagem: um relato de experiência. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 4, n. 2, p. 177-181, set. 2005. DOI: https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v4i2.5246.
SEMIM, Gabriela Maschio; SOUZA, Maria Conceição Bernardo de Mello; CORRÊA, Adriana Kátia. Professor como facilitador do processo ensino-aprendizagem: visão de estudante de enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 484-91, set. 2009.
SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIAS, Alessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antônio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Medicina, Ribeirão Preto. v. 47, n. 3, p. 284-292, nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p284-292.
SOUZA, Juliana Maciel de; WESCHENFELDER, Helena Corrêa; TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti. Expansão da educação superior no Brasil a partir do REUNI: o curso noturno de Odontologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 63-78, mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2014v7n1p63.
SANT’ANNA, Alexandre; NASCIMENTO, Paulo Roberto. A história do lúdico na educação. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 19-36, maio 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2011v6n2p19.
TERRIBILI FILHO, Armando. Ensino superior noturno no Brasil: as dificuldades do entorno educacional e a importância do relacionamento social no ambiente educacional. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 21-36, nov. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/19846444.
TESSARO, Josiane Patrícia; JORDÃO, Ana Paula Martinez. Discutindo a importância dos jogos e atividades em sala de aula. Psicologia.pt. 2007. Disponível em: http: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0356.pdf. Acesso em: 25 abr. 2020.
TOBASE, Lúcia; GESTEIRA, Elaine Cristina Rodrigues; TAKAHASHI, Regina Toshie. Revisão de literatura: a utilização da dramatização no ensino de enfermagem. Revista Eletrônica de Enfermagem, [S.l], v. 9, n. 1, p. 214-228, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v9i1.7149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexsandro Ferreira Guimarães, Bianca Silva da Rocha, Rebeca Kollar Vieira da Silva, Marilene Porawski, Lucila Ludmila Paula Gutierrez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).