Ludic practices in the teaching of Physiology

is the socioeconomic profile an intervening factor of effectiveness?

Authors

  • Alexsandro Ferreira Guimarães Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Bianca Silva da Rocha Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5318-6206
  • Rebeca Kollar Vieira da Silva Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Marilene Porawski Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3680-5815
  • Lucila Ludmila Paula Gutierrez Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6189-144X

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32452

Keywords:

Learning, Ludic practices, Student profile

Abstract

In the teaching-learning process, students and teachers establish an exchange of knowledge, and ludic practices can help them along this path. The aim of this study was to verify whether the socioeconomic profile of students interferes with the perception of learning in physiology using ludic practices. Data collection was carried out in the discipline of Physiology of the Pharmacy nighttime course at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre. Throughout 2016, students experienced expository and dialogued classes interspersed with ludic practices; a questionnaire was also applied to assess the students' perception regarding the use of these methodologies. It was found that the successful use of ludic practices in the classroom does not depend on the socioeconomic profile of the students. The results demonstrate that use of different types of ludic practices, in combination with expository and dialogued classes, in the context of higher education, can be a good adjuvant in learning.

 

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Author Biographies

Alexsandro Ferreira Guimarães, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Possui graduação em Teologia pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (2010). Atualmente, é graduando do curso de Física Médica da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física Médica.

Bianca Silva da Rocha, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (2017). Mestra em Ciências da Saúde com ênfase em Farmacologia e Toxicologia pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (2020). Especialista em Bloco Cirúrgico e Centro de Materiais pelo Instituto Brasileiro de Formação (2019). Atualmente é enfermeira assistencial no Bloco Cirúrgico do Hospital Dom Vicente Scherer (ISMPA).

Rebeca Kollar Vieira da Silva, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. Foi membro diretor da Liga Acadêmica de Dermatologia da UFCSPA. Foi bolsista do Programa de Iniciação à Docência vinculado à disciplina de Fisiologia Humana sobre metodologias lúdicas no ensino e bolsista de projeto de extensão vinculado à disciplina de Parasitologia Humana. Possui interesse nas áreas de Medicina Interna e Qualidade de vida.

Marilene Porawski, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990), mestrado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e doutorado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999). É professora adjunta da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Lucila Ludmila Paula Gutierrez, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Possui graduação em Farmácia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), graduação em Bioquímica em Análises Clínicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), mestrado e doutorado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002 e 2007). É professora adjunta na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

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Published

2021-10-06

How to Cite

GUIMARÃES, A. F.; ROCHA, B. S. da .; SILVA, R. K. V. da; PORAWSKI, M. .; GUTIERREZ, L. L. P. Ludic practices in the teaching of Physiology: is the socioeconomic profile an intervening factor of effectiveness?. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32452. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32452. Acesso em: 27 jul. 2024.

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