Opportunizing engagement and scientific development in undergraduate Medicine

Authors

  • Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Centro Universitário Christus (UNICHRISTUS), Fortaleza, CE, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1975-9995
  • Milena Nunes Alves de Sousa Centro Universitário de Patos (UNIFIP), Patos, PB, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8327-9147

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36060

Keywords:

higher education, teaching, medical students, research, professional training

Abstract

Research is an important pillar in the training of students, but its development proves challenging among medical students. Thus, aims to present the positive experiences of professors from medical education institutions, one private and the other public, with actions for the development of scientific aptitude of medical students in curricular and extracurricular contexts. This is a descriptive, qualitative study that reports the experience of teachers with undergraduates between 2016-2021. In both institutions, scientific development of academics has been provided, with level of production and publication of the students ranging between 80%-100% of achievement, a strong indicator of scientific communication of the courses. It emphasizes the importance of encouraging, guiding and monitoring efficient teachers as motivators of undergraduates to work and interest in research and academic-scientific production, in addition to the mandatory curriculum.

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Author Biographies

Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur, Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Centro Universitário Christus (UNICHRISTUS), Fortaleza, CE, Brasil.

Farmacêutica pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Vigilância Ambiental pela Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP-CE), mestre em Patologia (UFC) e doutora em Farmacologia (UFC). Ex-professora no curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente, é docente no curso de Medicina do Centro Universitário Christus (UNICHRISTUS).

Milena Nunes Alves de Sousa, Centro Universitário de Patos (UNIFIP), Patos, PB, Brasil.

Bacharel em Turismo, Administração e Enfermagem e licenciada em Educação Física. Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), doutora e pós-doutora em Promoção da Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN), pós-doutora em Sistemas Agroindustriais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Pró-reitora de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão e docente no curso de Medicina do Centro Universitário de Patos (UNIFIP).

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Published

2022-07-13

How to Cite

BACHUR, T. P. R.; SOUSA, M. N. A. de. Opportunizing engagement and scientific development in undergraduate Medicine. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–21, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36060. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/36060. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article