Opportunizing engagement and scientific development in undergraduate Medicine
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36060Keywords:
higher education, teaching, medical students, research, professional trainingAbstract
Research is an important pillar in the training of students, but its development proves challenging among medical students. Thus, aims to present the positive experiences of professors from medical education institutions, one private and the other public, with actions for the development of scientific aptitude of medical students in curricular and extracurricular contexts. This is a descriptive, qualitative study that reports the experience of teachers with undergraduates between 2016-2021. In both institutions, scientific development of academics has been provided, with level of production and publication of the students ranging between 80%-100% of achievement, a strong indicator of scientific communication of the courses. It emphasizes the importance of encouraging, guiding and monitoring efficient teachers as motivators of undergraduates to work and interest in research and academic-scientific production, in addition to the mandatory curriculum.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Romualdo de Carvalho et al. Ligas acadêmicas e extensão universitária: contribuições na aprendizagem do estudante de enfermagem. Revista Gestão e Saúde, Brasília, v. 12, n. 1, p. 108-118, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/31997. Acesso em: 08 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/gs.v12i01.31997.
BATISTA, Nildo Alves; VILELA, Rosana Quintella Brandão; BATISTA, Sylvia Helena Soares da Silva. Educação médica no Brasil. São Paulo: Cortez, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 20 fev. 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9610.htm. Acesso em: 18 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 4, CNE/CES de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União. Brasília, 9 nov. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 3, CNE/CES de 3 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União. Brasília, 23 jun. 2014.
CARNEIRO, Jair Almeida et al. Liga acadêmica: instrumento de ensino, pesquisa e extensão universitária. Revista Gestão e Saúde, Brasília, v. 6, n. 1, p. 667-679, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/2596. Acesso em: 05 set. 2021.
CENTRO UNIVERSITÁRIO DE PATOS (UNIFIP). Plano de Desenvolvimento Institucional (2022-2025). Patos - PB, 2021. 240p.
CONSELHO FEDERAL DE MEDICINA. Resolução CFM nº 1.931 de 17 de setembro de 2009. Aprova o Código de Ética Médica. Diário Oficial da União. Brasília, 24 set. 2009.
DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, jan./abr. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 set. 2021.
GARCIA, Maria Betânia de Oliveira; OLIVEIRA, Michelly Macedo de.; PLANTIER, Amanda Pavani. Interatividade e mediação na prática de metodologia ativa: o uso da instrução por colegas e da tecnologia na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 43, n. 1, p. 87-96, jan./mar. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/ymkRSQ7NgSVCGrGH7zmPkKy/?lang=pt. Acesso em: 30 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1RB20180154.
MEDEIROS, Jaline Oliveira; RIBEIRO, Rafaella do Carmo; SOUSA, Milena Nunes Alves de. Mapa conceitual como ferramenta de aprendizagem: revisão integrativa da literatura. SANARE: Revista de Políticas Públicas, Sobral, v. 19, n. 2, p. 69-76, jul./dez. 2020. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1477/733. Acesso em: 01 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.36925/sanare.v19i2.1477.
MÉDICI, Eduardo de Aquino et al. Mentoria reversa: elaboração de curso de ensino digital para professores durante a pandemia de COVID-19. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3337. Acesso em: 07 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.33379.
MORAES, David William et al. Interest in research among medical students: challenges for the undergraduate education. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 62, n. 7, p. 652-658, out. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ramb/a/Z5QPWXqkKpQq6vtB9MFQBVp/?lang=en. Acesso em: 08 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9282.62.07.652.
MOREIRA, Bernadete; PELLIZZARO, Inês. Educação em saúde: um programa de extensão universitária. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 156-171, jan./jun. 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/5680. Acesso em: 08 set. 2021.
NASCIMENTO, André Luis Oliveira do; PORDEUS, Mateus Alves Formiga; SOUZA, Carlos Dornels Freire de. A escrita científica e o desenvolvimento do conhecimento: caminhos para uma nova formação médica. Revista Portal: Saúde e Sociedade, v. 6, p. 1-2, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/nuspfamed/article/view/12543/8692. Acesso em: 11 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.28998/rpss.e02106001.
PEREIRA, Charlene de Oliveira et al. Manual do discente: orientações gerais sobre o curso de Medicina UNIFIP. Patos - PB, 2021. 44p.
PIROLA, Sarah Beatriz de França Bortolato et al. A importância da iniciação científica na graduação de Medicina. Revista Corpus Hippocraticum, São José do Rio Preto, v. 1, n. 1, p. 1-7, 2020. Disponível em: http://revistas.unilago.edu.br/index.php/revista-medicina/article/view/232. Acesso em: 11 set. 2021.
PONTES, Sara de Moura; TORREÃO, Lara de Araújo. Influência da participação de estudantes em ligas acadêmicas na escolha da especialidade para o programa de residência médica da Bahia 2017. Revista de Medicina, São Paulo, v. 98, n. 3, p. 160-167, maio/jun. 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistadc/article/view/155902. Acesso em: 11 set. 2021.
RESENDE, Juliana Cavalcanti et al. Importância da iniciação científica e projetos de extensão para graduação em medicina. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, João Pessoa, v. 17, n. 1, p. 11-18, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/14029. Acesso em: 11 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.4034/RBCS.2013.17.01.02.
RIBEIRO, Juliana Terra; ALBUQUERQUE, Natália Mariana Diógenes Silva de; RESENDE, Tania Inessa Martins de. Potencialidades e desafios da metodologia ativa na perspectiva dos graduandos de Medicina. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/19233. Acesso em: 11 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19233.
SILVA, Luana Idalino da et al. Manual do docente e preceptor: orientações gerais sobre o curso de Medicina UNIFIP. Patos - PB, 2021. 42p.
SOUSA, Milena Nunes Alves de. Trilhas acadêmicas: caminhos para a concepção, execução e publicação de artigos científicos. Curitiba: Editora CRV, 2020.
SOUSA, Milena Nunes Alves de; SANTOS, Everson Vagner de Lucena. Formação médica e metodologia ativa: o ensino de ciência e pesquisa. In: SOUSA, Milena Nunes Alves de; SANTOS, Everson Vagner de Lucena. Medicina e pesquisa: um elo possível. Curitiba: Editora Prismas, 2016. p. 17-35.
SOUZA, Mauro Junqueira de et al. Interesse de estudantes de medicina na produção científica em saúde pública. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 38, n. 4, p. 512-518, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/v9ctbhHXDJJwXFhgTFCr5CB/?lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000400013.
TOLEDO, Miguel Aquila et al. Manual do estudante de Medicina UNIFIP. 2. ed. Patos - PB, 2021. 48p.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Projeto pedagógico do curso de medicina. v. 1, Fortaleza, 2017. 99 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tatiana Paschoalette Rodrigues Bachur, Milena Nunes Alves de Sousa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).