The experience of graduation by a person with disabilities

reflections to advance in inclusion and accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39525

Keywords:

higher education, person with disabilities, social inclusion, architectural accessibility, nursing

Abstract

The quota law provided the entry of many students with disabilities in universities. However, being able to complete the course has not been an easy task for these people. The aim of this study was to describe the experiences of a person with disabilities in graduating from a public university. This is an experience report carried out by a wheelchair graduate. Among the difficulties faced were the lack of architectural accessibility and prejudices experienced, generating disincentive, suffering and isolation. For her, the participation in extension projects with scholarship was shown to contribute to the permanence, as well as to attend transversal training disciplines with the theme of inclusion. The advances made in recent years for inclusion and accessibility in the university environment have been very important, but there is still much to go on for students with disabilities to have a more pleasurable and dignified experience. Thus, the fight against capacitive is urgent in higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Regina Marques, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil

Estudante de graduação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Jaqueline Almeida Guimarães Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Mestre e doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente adjunta do Departamento de Enfermagem Básica da Escola de Enfermagem da UFMG. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Cuidado e Desenvolvimento Humano.

References

ALMEIDA, José Guilherme Andrade; FERREIRA, Eliana Lúcia. Sentidos da inclusão de alunos com deficiência na educação superior: olhares a partir da Universidade Federal de Juiz de Fora. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, p.67-75, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/047. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/pee/a/ktwZW6gvH8bH8xqfkyS7rtm/?lang=pt. Acesso em: 07 jan. 2022.

BORGES, Maria Leonor; MARTINS, Maria Helena; LUCIO-VILLEGAS, Emilio; GONÇALVES, Teresa. Desafios institucionais à inclusão de estudantes com necessidades educativas especiais no ensino superior. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 30, n. 2, p. 7-31, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.21814/rpe.10766. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/10766. Acesso em: 23 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF. 06 jul. 2015.

BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnicos de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 28 dez. 2016.

BRASIL. Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT). Acessibilidade, edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. 2020. Disponível em: https://www.canoas.rs.gov.br/wp-content/uploads/2020/07/norma-abnt-NBR-9050-2015-emenda-1-2020.pdf. Acesso em: 02 fev. 2022.

CANTORANI, José Roberto Herrera; PILATTI, Luiz Alberto; HELMANN, Caroline Lievore; SILVA, Sani de Carvalho Rutz. A acessibilidade e a inclusão em uma instituição federal de ensino superior a partir da Lei nº 13.409. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, p. 1-26, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ScZhcZWdL5ZtqNQxkJ6KLrj/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2022.

CIANTELLI, Ana Paula Camilo; LEITE, Lúcia Pereira. Ações exercidas pelos núcleos de acessibilidade nas universidades federais brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 3, p. 413-428, jul./set. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382216000300008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/xThwG4TvvVT86tFY9cG66nN/?lang=pt. Acesso em: 02 mar. 2022.

DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias; SILVA, Silvia Maria Cintra da; SOUZA, Marilene Proença Rabello de. O acesso ao ensino superior: será que vivemos, realmente, o processo de inclusão? Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 22, p. 11-13, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018001.Disponível em:

https://www.scielo.br/j/pee/a/ZwvrynrnRBmrzLMfW68gGNN/?lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2022.

FLORES, Fábio Fernandes; SILVA, Catiélia Santos; SANTOS, Lilian Anelita dos; SOUZA, Luiz Humberto Rodrigues. A Educação Física do CAPS: experiências do estágio em Guanambi – BA. Cenas Educacionais, Caetité, v. 2, n. 1, p. 169-185, jan./jun. 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/6308. Acesso em: 28 mar. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Sabotagem, 2002. Arquivo PDF. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/espanhol/pdf/pedagogia_da_autonomia_-_paulofreire.pdf. Acesso em: 13 out. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde – PNS. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/9160-pesquisa-nacional-de-saude.html?=&t=resultados. Acesso em: 02 mar. 2022.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília, DF: Inep/MEC, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 02 mar. 2022.

LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto da. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 86-107, 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20. Acesso em: 03 fev. 2022.

MARQUES, Alexandre Henrique. Análise da inclusão e da acessibilidade no ensino superior: um sonho que se tornou realidade. Tópicos Educacionais, Recife, v. 23, n. 2, p. 24-54, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2448-0215.2017.235080. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/235080. Acesso em: 22 dez. 2022.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 387-405, set./dez. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KgF8xDrQfyy5GwyLzGhJ67m. Acesso em: 07 fev. 2022.

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 01 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

SÁ, Ana Cláudia Maranhão; DÉA, Vanessa Helena Santana Dalla. Acessibilidade e Inclusão no ensino superior: reflexões e ações em universidades brasileiras. Goiânia: Cegraf UFG, 2020. E-book.

icone

Published

2022-11-30

How to Cite

MARQUES, A. R. .; BARBOSA, J. A. G. . The experience of graduation by a person with disabilities: reflections to advance in inclusion and accessibility. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–16, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.39525. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/39525. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: university and inclusion