LabJuX

an experience of teaching, research and university extension in the context of youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2025.54895

Keywords:

youths, laboratory, university extension, media culture, teaching experience

Abstract

The aim of this article is to discuss the role of young people as social actors in the production of media content related to their cultures and daily lives, based on the experience of the Laboratory of Youth Media Cultures (LabJuX) at Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro. This is a result of research focused on the study of youth and their cultures, especially with regard to media, and observations in the field based on the production of content from 2022 to the present date. Paulo Freire, Rossana Reguillo, José Machado Pais and Jesús Martín-Barbero, among others, support the text theoretically. The methodology includes three approaches: the first is the autoethnographic approach of the authors, who are also coordinators of LabJuX; the second is analytical, when the processes of elaboration and negotiation of student productions are taken into account; and the third is ethnographic, with the observation of spaces of interaction, creation and media visibility that stimulate student productions in the context of the project, as well as the collaboration of activists outside the university environment. Five undergraduate students and three social projects linked to skateboarding culture were observed: CDD Skate Arte, Instituto Ademafia and Coletivo Skate Petrópolis. It is concluded that the teaching and research environment conforms young people's views to normative parameters, but it is in the combination of university extension with the media visibility that their daily lives impose themselves as an immanent code practiced in plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudia da Silva Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Doutora e Mestre em Antropologia Cultural pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGSA/IFCS-UFRJ). Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Bolsista Cientista do Nosso Estado da Faperj.

  • Marcella Silva Azevedo, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, RJ, Brasil.

    Pesquisadora de pós-doutorado na PUC-Rio com bolsa concedida pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq, Bolsa PDJ, Proc. 174486/2023-5). Pesquisadora do Laboratório de Culturas Midiáticas das Juventudes (LabJuX), no Departamento de Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora Adjunta do curso de Comunicação Social da Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Doutora e Mestre em Comunicação pela PUC-Rio.

  • Amanda Almeida Antunes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Doutora e Mestre em Comunicação pela PUC-Rio. Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e do Centro Universitário La Salle (UniLaSalle-RJ). Integrante do Grupo de Pesquisa Juventudes cariocas, suas culturas e representações midiáticas (Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPQ – 2015). Atualmente, também presta serviços de criação publicitária, design gráfico, design de interfaces digitais e fotografia.

References

BOURDIEU, Pierre. A juventude é só uma palavra. In: BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Fim de Século, 2003.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução: Fernando Tomaz. Lisboa: Difel, 1989.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. Petrópolis: Vozes, 2008.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano: artes de fazer. Tradução: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1994.

DELAMONT, Sara. Arguments against auto-ethnography. In: BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ANNUAL CONFERENCE, s.n., 2007. Londres. Anais […] Londres: Universidade de Londres, 2007, s.p.

ELLIS, Caroline. Heartful Autoethnography. Qualitative Health Research, Califórnia, v. 9, n. 5, p. 669-683, 1999. DOI: https://doi.org/10.1177/104973299129122153. DOI: https://doi.org/10.1177/104973299129122153

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação?. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

MAIA, Aline. Rabisca e Publica: juventudes e estratégias de visibilidade social e midiática. Curitiba: Appris, 2020.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Jóvenes entre el Palimpsesto y el Hipertexto. Barcelona: NED. Ediciones, 2017.

MILLER, Daniel. Consumo como Cultura Material. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 13, n. 28, p. 33-63, jul./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832007000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/68xnZMhnd73FV347vdBrvSH/?lang=pt. Acesso em: 09 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832007000200003

PAIS, José Machado. Lazeres e Sociabilidades Juvenis: um ensaio de análise etnográfica. Análise Social, Lisboa, v. 25, n. 108.109, p. 591-644, dez. 1990. DOI: https://doi.org/10.31447/AS00032573.1990108.3. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/41379. Acesso em: 09 out. 2024.

PAULA, João Antonio de. A Extensão Universitária: histórica, conceitos e propostas. Interfaces, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 5-23, ago. 2013.

PEREIRA, Cláudia. Culturas midiáticas das juventudes. E-Compós, Brasília, v. 26, [s.n.], p. 1-19, nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.2691. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2691. Acesso em: 09 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.2691

PEREIRA, Cláudia. Juventude como conceito estratégico para a publicidade. In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo, v. 7, n. 18, p. 37-54, maio 2010. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v7i18.184. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v7i18.184

REGUILLO, Rossana. Culturas Juveniles: formas políticas del desencanto. Buenos Aires: Siglo Editores, 2013.

VELHO, Gilberto. Projeto e Metamorfose: antropologia das sociedades complexas. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Article

How to Cite

PEREIRA, Cláudia da Silva; AZEVEDO, Marcella Silva; ANTUNES, Amanda Almeida. LabJuX: an experience of teaching, research and university extension in the context of youth. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–19, 2025. DOI: 10.35699/2237-5864.2025.54895. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/54895. Acesso em: 22 dec. 2025.