Oral health

self-satisfaction, impact on daily activities and knowledge of students before and after educational intervention

Authors

  • Vanessa dos Santos Ribeiro Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brazil, Universidade de São Paulo-USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil
  • Aline Helena Appoloni Eduardo Universidade Federal de São Carlos, Departamento de Enfermagem, São Carlos São Paulo , Brazil, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, Departamento de Enfermagem. São Carlos, São Paulo - Brasil
  • Cristina Mara Zamarioli Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brazil, Universidade de São Paulo-USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil
  • Caroline Guilherme Universidade Federal do Rio de Janeiro, Curso de Enfermagem, Macaé Rio de Janeiro , Brazil, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Curso de Enfermagem. Macaé, Rio de Janeiro - Brasil
  • Emilia Campos Carvalho Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brazil, Universidade de São Paulo-USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180037

Keywords:

Education, Nursing, Oral Health, Audiovisual Aids

Abstract

Objective: to evaluate the effect of an educational intervention, based on the use of video, on the degree of self-satisfaction with oral health, on the
impact of the oral condition on the performance of daily activities and on oral health knowledge in nursing students. Method: quasi-experimental
study using a video as an educational intervention. The Oral Health Autossatisfaction Scale, the Oral Impacts on Daily Performance and an
instrument for cognitive and procedural evaluation on the subject were used as measures. Study approved by the Research Ethics Committee of
the Institution (CAAE 12850613.8.0000.5393). Results: 60 students participated. When comparing the two moments of the study, the educational
intervention promoted increased self - satisfaction with oral health, perception of impacts of oral conditions on daily activities, cognitive knowledge
about oral health and the execution of the hygiene technique. Conclusion: the video presented an educational effect on the self-satisfaction, the
perception of the impact of the oral condition, on the cognitive and procedural knowledge regarding the oral health of nursing students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Goryawala SN, Chavda P, Udhani S, Pathak NV, Pathak S, Ojha R. A survey on oral hygiene methods practiced by patients attending Dentistry Department at a Tertiary Care Hospital from Central Gujarat. J Int Soc Prev Community Dent. 2016[citado em 2017 ago 31];6(2):115-9. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4820569/

Nagarajappa R, Batra M, Sanadhya S, Daryani H, Ramesh G. Oral impacts on daily performance: validity, reliability and prevalence estimates among Indian adolescentes. Int J Dent Hygiene. 2017[citado em 2017 ago 31]:1-7. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/idh.12284/epdf

Colussi PRG, Hugo FN, Muniz FMG, Rösing CK. Oral health-related quality of life and associated factors in brazilian adolescents. Braz Dent J. 2017[citado em 2017 ago 31];28(1):113-20. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bdj/v28n1/1806-4760-bdj-28-01-00113.pdf

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde Departamento de Atenção Básica Coordenação Geral de Saúde Bucal. Projeto SB Brasil 2010: Pesquisa Nacional de Saúde Bucal: resultados principais. Brasília: Ministério da Saúde, 2011. [citado em 2017 ago. 31]. Disponível em: http://dab.saude.gov.br/CNSB/sbbrasil/arquivos/projeto_sb2010_relatorio_final.pdf

Fonseca LLV, Nehmy RMQ, Mota JAC. O valor social dos dentes e o acesso aos serviços odontológicos. Ciênc Saúde Coletiva. 2015[citado em 2017 ago 31];20(10):3129-38. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v20n10/1413-8123-csc-20-10-3129.pdf

Silveira MF, Freire RS, Nepomuceno MO, Martins AMEBL, Marcopito LF. Cárie dentária e fatores associados entre adolescentes no norte do estado de Minas Gerais, Brasil: uma análise hierarquizada. Ciênc Saúde Coletiva. 2015[citado em 2017 ago 31];20(11):3351-64. Disponível em : http://www.scielo.br/pdf/csc/v20n11/1413-8123-csc-20-11-3351.pdf

Alsumait A, ElSalhy M, Amin M. Long-Term Effects of school-based oral health program on oral health knowledge and practices and oral health-related quality of life. Med Princ Pract. 2015 [citado em 2017 ago. 31];24(4):362-8. Disponível em: https://www.karger.com/Article/FullText/430096

Slade GD. Oral impacts on daily performances. In: Adulyanon S, Sheiham A. Measuring oral health and quality of life. Chapel Hill: University of North Carolina, Dental Ecology; 1997. p.151-160

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde Bucal. Brasília; 2008. [citado em 2017 ago. 31]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_bucal.pdf

Dalmolin A, Girardon-Perlini NMO, Coppetti LC, Rossato GC, Gomes JS, Silva MEN. Educational video as a healthcare education resource for people with colostomy and their families. Rev Gaúcha Enferm. 2016 [citado em 2017 ago. 31];37(spe):e68373:1-9. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1983-14472016000500408&script=sci_arttext&tlng=en

Razera APR, Buetto LS, Lenza NFB, Sonobe HM. Video educational: teachinglearning strategy for patients chemotherapy treatment. Ciênc Cuid Saúde. 2014[citado em 2017 ago 31];13(1):173-8. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/viewFile/19659/pdf_156

Carvalho EC, Stina APN, Marmol MT, Garbin LM, Braga FTMM, Moreli L, Zamarioli CM. Effects of an educational video on the oral hygiene of patients with hematologic disorders. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2015[citado em 2017 ago 31];19(2):220-5. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452015000200220

Abegg C, Fontanive VG, George GT, Voglio RS, Oliveira MMC. Adapting and testing the oral impacts on daily performances among adults and elderly in Brazil. Gerodontol. 2015[citado em 2017 ago 31];32(1):1-7. Disponível: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ger.12051/full

Ribeiro VS, Eduardo AHA, Carvalho EC. Validação de um vídeo educativo sobre o comportamento de higiene bucal para graduandos de enfermagem. 22° Simpósio Internacional de Iniciação Científica e Tecnológica da USP - SIICUSP, 2014 Aug 29, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/ USP, Ribeirão Preto-SP, 2014.

Oliveira FMM, Vasconcelos MIOV, Vieira IPGF, Ferreira AGN, Cavalcante ASP, Teófilo FS. Inserção de egressos do curso de graduação em enfermagem no mercado de trabalho. Sanare. 2014[citado em 2017 ago 31];13(1):92-8. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/439/293

Filgueira ACG, Machado FCA, Amaral BA, Lima KC, Assunção IV. Saúde bucal de adolescentes escolares. Holos. 2016[citado em 2017 ago 31];32(1):161-72. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3577/1389

Rigo L, Basso K, Pauli J, Cericato GO, Paranhos LR, Garbin RR. Satisfação com a vida, experiência odontológica e autopercepção da saúde bucal entre idosos. Ciênc Saúde Coletiva. 2015[citado em 2017 ago 31];20(12):3681-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v20n12/1413-8123csc-20-12-3681.pdf

Alfred C, Fones CA. Dental prophylaxis. In: Alfred C, Fones CA. Mouth hygiene. 2a ed. Phyladelphia: Lea e Febiger; 1934. p.261-8.

Bass CC. An effective method of personal oral hygiene. J La State Med Soc. 1954[citado em 2017 ago 31];2(106):57-73. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13130973

Leal NMS, Souza RMP, Macêdo PS. Avaliação do conhecimento das práticas de saúde bucal de pacientes da rede pública de Teresina-Piauí. 2014[citado em 2017 ago. 31];5(Esp):2669-83. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/13819/9753

Vangipuram S, Jha A, Raju R, Bashyam M. Effectiveness of peer group and conventional method (dentist) of oral health education programme among 12-15 year old school children - a randomized controlled trial. J Clin Diagn Res. 2016[citado em 2017 ago 31];10(5):ZC125-ZC129. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4948521/

Shah SS, Srivastava R, Wu S, Colvin JD, Williams DJ, Rangel SJ. et al. Intravenous versus oral antibiotics for postdischarge treatment of complicated pneumonia. Pediatrics. 2016[citado em 2017 ago 31];138(6):e20161692. Disponível em: http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/11/15/peds.2016-1692

Stina AP, Zamarioli CM, Carvalho EC. Effect of educational video on the student's knowledge about oral hygiene of patients undergoing chemotherapy. Esc Anna Nery. 2015[citado em 2017 ago 31];19(2):220-5. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452015000200220

Stein PS, Desrosiers M, Donegan SJ, Yepes JF, Kryscio RJ. Tooth loss, dementia and neuropathology in the Nun study. J Am Dent Assoc. 2007[citado em 2017 ago 31];138(10):1314-22. Disponível em: http://jada.ada.org/article/S0002-8177(14)63215-3/pdf

Moreira CB, Bernardo EBR, Catunda HLO, Aquino OS, Santos MCL, Fernandes AFC. Elaboration of an educational video about early detection of breast cancer. Rev Bras Cancerol. 2013[citado em 2017 ago 31];59(3):401-7. Disponível em: http://www.inca.gov.br/rbc/n_59/v03/pdf/10-artigoconstrucao-video-educativo-sobre-deteccao-precoce-cancer-mama.pdf

Published

2018-10-04

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Oral health: self-satisfaction, impact on daily activities and knowledge of students before and after educational intervention. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Oct. 4 [cited 2025 Dec. 22];22. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49650

Most read articles by the same author(s)