Collaborative perspectives of teacher training from an experience in ballet education

Authors

  • Mônica Corrêa de Borba Barboza Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil
  • Eleonora Campos da Motta Santos Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Brasil
  • Viviane Saballa Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2018.15589

Keywords:

Dance, Teacher Training, Ballet Teaching

Abstract

In this essay we share reflections about dance teacher training in non-formal education, based on the analysis of classical ballet teachers’ trajectories in Pelotas, RS - Brazil. In order to   achieve   that   the   study   presents   semi-structured   interviews   conducted   in   2013, referenced in the contributions of Nóvoa (2009) and Shulman (1986) to this context. The analysis   shows   that   the   experience   of   teaching   education   through   a   collaborative perspective, paying respect to the experience of those who preceded us, could foster collective action, in addition to emphasizing how teaching experiences in dance / ballet appear as important issues for teacher training and pedagogical practices in formal spaces of education.

Author Biographies

  • Mônica Corrêa de Borba Barboza, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

    Mestre em Educação. Docente do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria

  • Eleonora Campos da Motta Santos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Brasil

    Profª Drª em Artes Cênicas;  Mestre em Dança; Licenciada em Dança e Bacharel em Direito.

    Docente na Universidade Federal de Pelotas/UFPel Centro de Artes Curso de Dança-Licenciatura Grupo de Pesquisa Dança e Educação Grupo de pesquisa OMEGA

  • Viviane Saballa, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Brasil

    Professora Adjunta do Instituto de Ciências Humanas/ ICH,Departamento de História da UFPel. Possui Graduação em História - Licenciatura e Bacharelado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/ PUCRS; Mestrado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/ UFRGS e Doutorado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/ UFRGS. 

References

BARBOZA, Mônica Corrêa de Borba. O projeto de formação de professores do Curso de Dança-Licenciatura da UFPEL: uma trajetória em movimento. 2015. 176f. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas.

BORBA, Mônica Corrêa de. Profissão, Professor de Dança! A trajetória de Formação de uma professora de Balé Clássico na cidade de Pelotas. 2013. 124f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Universidade Federal de Pelotas.

MICHELON, Francisca F.; BORGES, Beatriz N.; SCHPWONKE, Raquel S. (Org.). Ballet em fotos. Pelotas: Editora Universitária-UFPel, 2004.

NÓVOA, António. Professores: imagens de um futuro presente. Educa: Lisboa, 2009.

SHULMAN, Lee. Those who understand: the knowledge growths in teaching. Education Research, February, p. 4-14, 1986.

Published

2018-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Collaborative perspectives of teacher training from an experience in ballet education. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 1–18, 2018. DOI: 10.35699/2238-2046.2018.15589. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15589. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 397

You may also start an advanced similarity search for this article.