Experiências cênicas para um laboratório de pesquisa prática em atuação

Authors

  • Bya Braga Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15638

Abstract

This  paper  covers  how  some  scenic  laboratory  practices  can  contribute  to  the  formation  of  a  research  art  practice.  Cites  V.  Meyerhold and Étienne Decroux as references for an experimen-tal attitude scenic grounded in the act of searching the action. Develops connections with the thought of G. Bataille from the notion of experience and intensity. Presents some principles that guide the work in Research Laboratory Practice-LAPA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bya Braga, Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais
    Professora Adjunta do Departamento de Fotografia, Teatro e Cinema da Escola de Belas Artes e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais

References

ALTHUSSER, Louis. Freud e Lacan – Marx e Freud. Rio de Janeiro: Graal, 1984. ASLAN, Odette. O ator no século XX. Evolução da técnica/Problema da ética. Trad. Rachel A. B. Fuser, Fausto Fuser e J. Guinsburg. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1994. ASSANDRI, José. Entre Bataille y Lacan. Ensayo sobre el ojo, golosina caníbal. Buenos Aires: Ediciones literales, 2007. BATAILLE, Georges. A experiência interior. Trad. Celso L. Coutinho, Magali Montagné e Antonio Ceschin. São Paulo: Ed. Ática, 1992. BRAGA, Bya. Étienne Decroux e a artesania de ator. Caminhadas para a soberania. Belo Horizonte : Ed. UFMG, 2013. DECROUX, Étienne. Paroles sur le mime. Paris: Librairie Théâtrale, 1994. __. The origin of corporeal mime. In: Mime Journal. 1978. P. 8-23. __. The mask. In: Mime Journal. 1978. P. 29-40. __. The marionette.In: Mime Journal. 1978. P. 41-47. LOPES, Eliana M. T; CARVALHO, Jeanne D’Arc; CURI, Graça A. (Org.). Transfinitos. Transmissão: clínica e passe. Belo Horizonte: Argvmentvum, 2008. MEYERHOLD, V. Do teatro. Tradução e notas de Diego Moschkovich. São Paulo: Iluminuras, 2012. ___. Textos teóricos. Volume 1. Introduccion y seleccion de J. A. Hormigón. Madrid: Alberto Corazon Editor, 1972. SCHINO, Mirella. Alchimisti della scena. Teatri laboratorio del novecento europeo. Roma: Editori Laterza, 2009.

Published

2013-11-29

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Experiências cênicas para um laboratório de pesquisa prática em atuação. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 75–85, 2013. DOI: 10.35699/2238-2046.15638. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15638. Acesso em: 24 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)