Processos criativos e interatividade na dança de Edson Claro
Keywords:
Creative process, Danse, Edson ClaroAbstract
In this text we use the video as an interactive resource to analyze three choreographies Edson Claro created in different times and spaces. The purpose is thus to analyze the creative process of the Edson course works “Petrus”, “1, 2, 3 for Luis Arrieta“ (solo) and “Friends forever”, both embarked by qualitative methodological approach whose nature is discourse analysis.
Downloads
References
CLARO, E. Método dança-educação física: uma reflexão sobre consciência corporal e profissional. São Paulo: Robe Editorial, 1995.
KATZ, H. Tudo bem no ‘Casa Forte’, só falta um coreógrafo. Folha de São Paulo, 18.10.1979.
KATZ, H. Flor de lótus, uma colagem de movimentos. Folha de São Paulo, 09.11.1982.
LANGER, S. K. Sentimento e forma. São Paulo: Perspectiva, 1980.
LOUPPE, L. Poétique de la danse contemporaine. Bruxelas: Contredanse, 1997.
NÓBREGA, T. P. Corpos do tango: reflexões sobre gesto e cultura de Movimento. In: LUCENA, R. F.; SOUZA, E. F. (orgs.). Educação física: esporte e sociedade. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2003.
ORLANDI, E. P. Análise do Discurso: Princípios & Procedimentos. 4ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2002.
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. 12 ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PAVIS, P. Análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PORPINO, K. O. Edson Claro e a prática de interfaces. Folder da VI Semana da Licenciatura em Dança da UFRN. Natal, 2014.
SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 6 ed. São Paulo: Intermeios, 2013.
SILVA, E. R. Dança e pós-modernidade. Salvador: EDFBA, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







