Narrativas sobre a Universalidade na Arte

Authors

  • Rodrigo Vivas Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil
  • Marco Pasqualini de Andrade Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil
  • Sylvia Furegatti Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

Keywords:

Universality, Non-occidental art, Regional art, Alternative narratives, Nonstudio based practices

Abstract

The dossier Narratives on universality in the Art questions the relations between the proposed discourse of a universal art, in opposition to the new voices that until then were not represented by the system of the arts: nonEuropean artistic productions, noncanonical narratives, as well as the establishment of the decolonization of aesthetics. The provoked debate aimed to reach a multiplicity of means of signification either by putting in question art collections, by artistic productions manifested in forms, times and places far from the practices and knowledges based in the atelier, as well as by the importance brought by the debate between the regional and universal which guides the current relations between urban phenomena
and culture.

Author Biographies

  • Rodrigo Vivas, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

    Doutor em História da Arte. Professor do Programa de pós-graduação em Artes da Universidade Federal de Minas Gerais. Diretor do Centro Cultural UFMG, curador e Membro da Associação Brasileira de Críticos de Arte (ABCA).

  • Marco Pasqualini de Andrade, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil

    Doutor em Artes pela ECA USP e professor do Instituto de Artes da Universidade Federal de Uberlândia. Crítico e historiador da arte, realiza pesquisas sobre arte contemporânea nas décadas de 1960 e 1970 e sobre a produção artística na região do Triângulo Mineiro.

  • Sylvia Furegatti, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil

    Doutora em História da Arquitetura (FAU USP); Especialista em Museus de Arte (MAC USP). Artista Visual.
    Docente do Curso de Graduação e do Programa de Pós Graduação em Artes Visuais do Instituto de Artes da Unicamp. Coordenadora Geral do GEAP BR - Grupo de Estudos sobre Arte Pública no Brasil.

References

AMARAL, Aracy. Cêntricos e ex-cêntricos. Revista Galeria, São Paulo, dez/jan, n.23, 1991, p. 98 – 101.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

GINZBURG, Carlo; CASTELNUOVO, Enrico; PONI, Carlo. A micro-historia e outros ensaios. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, c1989. 244p

Published

2017-05-31

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Narrativas sobre a Universalidade na Arte. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 17–27, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15703. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.