A relação entre Teatro e Internet

tensionamento do tempo e do espaço do acontecimento teatral

Authors

  • Mariana de Lima e Muniz Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil
  • Maurilio Andrade Rocha Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil https://orcid.org/0000-0002-7625-8222

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15750

Keywords:

Theatre, Internet, Happening

Abstract

This article discusses the relationship between theater and internet. We  present some examples of this relationship as space of research, dissemination and creation discus-sing  the  ontological  tension  that  introducing  the  virtual  audience  presence  has  on  the theatrical art, changing its form of existence in time and space. Our interesting is contribute to the understanding of contemporary theater – produced in our current society marked by immersion in the digital world - seeking to engage with the internet, its capabilities, structures and connections. For that critically examine four theatrical experiences in this field coming from Spain, Argentina and Brazil. From this analysis we discuss the issue of reproducibility of the theater via the Internet through the proposals of Walter Benjamin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariana de Lima e Muniz, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

    Professora Titular da Escola de Belas Artes e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Artes da UFMG e Mestrado Profissional em Artes - PROFARTES.

  • Maurilio Andrade Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

    Professor Associado da Escola de Belas Artes e docente permanente do Programa de Pós Graduação em Artes da UFMG e Mestrado Profissional em Artes - PROFARTES.

References

ARTE TRANSVERSAL. Página web oficina da Arte Transversal. Disponível em <http://artetransversal.com> Acesso em: 18 de jul. 2012.

BENJAMIM, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras Escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996. p. 165-196.

BERENGUER, Angel. Teoria de los Motivos y Estratégias. In: Teatro. Revista de Estúdios Escénicos. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá. Segunda época. Jan/2007. N. 21, p. 13 a 30. Disponível em < http://www.a360grados.net/sumario.asp?id=1681> Acesso em: 21 de jul. 2012.

BROOK, Peter. El espacio vacío. Barcelona: Ediciones Península, 1994.

DUBATTI, Jorge. El convívio teatral: teoria y prática del Teatro Comparado. Buenos Aires: Atuel, 2003

DUBATTI, Jorge. Filosofia del Teatro I: convívio, experiência, subjetividad. Buenos Aires: Atuel, 2007.

KARTUN, Mauricio. En la cocina de Mauricio Kartun: apuntes del Seminario de Desmontaje a Ala de criados. In: Ala de criados. Buenos Aires: Atuel, Col. Biblioteca del Espectador, 2010.

LOYOLA, Geraldo Freitas; PIMENTEL, Lúcia Gouveia. Ensino de arte e internet: ambientes de participação e interação na web. In: Revista da FUNDARTE, Montenegro, ano 10 n. 19, janeiro/julho 2010. p. 46-53.

MUNIZ, Mariana de Lima e. Improvisação como espetáculo: processo de criação e metodologias de treinamento do ator-improvisador. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

Published

2016-11-01

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

A relação entre Teatro e Internet: tensionamento do tempo e do espaço do acontecimento teatral. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 242–254, 2016. DOI: 10.35699/2238-2046.15750. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15750. Acesso em: 25 dec. 2025.