E daí?, after all Para que história?
from histories and memories about art and education as resistance
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20643Keywords:
Art, Education, History, Memory, ResistanceAbstract
There is no backward, only the constellation of heterogeneous times saturated of now. This text is dedicated to acts of resistance as reaction, opposition, opposition, insubmission, persistence, survival. As a substance and attribute of history and memory, powers of recognition and reverberation of these modes of existence. Forms of political action. Its writing followed the updating of a question designated in 1983 as the title of a text in defense of history and memory for the revitalization and reinforcement of a field of knowledge dedicated to the investigation of the delicate and potent relations between art and education: Para que história?
References
AROUCHE, Acácio. Entrevista concedida a Rita Bredariolli. São Paulo, 08 jan. 2009. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. Arte-Educação no Brasil.São Paulo: Perspectiva, 1986.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. A imagem no ensino da arte:anos 1980 e novos tempos. 7. ed. rev. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. Teoria e Prática da Educação Artística. São Paulo: Cultrix, 1975.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. Tópicos Utópicos. São Paulo: C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. O Ensino da Arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2011.
BARBOSA, Ana Mae Tavares. Para que história?. Ar’te, São Paulo, n. 6, 1983, pp.2-4.
BARBOSA, Ana Mae; SALES, Heloisa Margarido (Org.). III Simpósio Internacional sobre o ensino da arte e sua História. São Paulo: MAC-USP, 1990.
BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 12. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.
BENJAMIN, Walter. Passagens.2. reimp. Tradução de Irene Aron, Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.
DELNERI, C. Entrevista concedida a Rita Bredariolli. São Paulo, 6 out. 2009. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de SãoPaulo, São Paulo, 2009.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: historia da arte e anacronismo das imagens. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 1. reimp. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2005.
EMPOLI, Giuliano da. Os engenheiros do caos: como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições.Tradução de Arnaldo Bloch. São Paulo: Vestígio, 2019.
FESTIVAL de Inverno: Campos do Jordão.2 f. Datilografado. Acervo pessoal Ana Mae Barbosa. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. Tradução de Salma Tannus Muchail. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
MARCONDES, Mariângela Ferreira Cunha. Entrevista concedida a Rita Bredariolli. São Paulo, 2 set. 2009. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MÜLLER, Karen. Entrevista concedida a Rita Bredariolli. São Paulo, 13 fev. 2007. In: BREDARIOLLI, RitaLuciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de SãoPaulo, São Paulo, 2009.
PROJETO Festival de Inverno de Campos do Jordão “Dr. Luis Arrobas Martins”. Fundação Pedroso Horta. Comissão de Música (São Paulo, mar. 1983). 4 f. Acervo pessoal de Ana Mae Barbosa. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
SEMANA de Arte e Ensino. Programa. Dep. Artes Plásticas, ECA-USP. 15 set. -19 set.1980. Acervo pessoal de Ana Mae Barbosa. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
SELIGMANN-SILVA, M. (Org.). Memória, História, Literatura:o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. Unicamp, 2003.
TELES, Edson, SAFATLE, Vladimir. O que resta da ditadura. São Paulo: Boitempo, 2010. (Coleção Estado de Sítio)
TONI, Cláudia. Entrevista concedida a Rita Bredariolli. São Paulo, 02 mar. 2007. In: BREDARIOLLI, Rita Luciana Berti.XIV Festival de Inverno de Campos do Jordão:variações sobre temas de ensino da arte.2009. 282 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de SãoPaulo, São Paulo, 2009.
TRIANA, S. V. Capitalismo Gore. Santa Cruz de Tenerife: Melusina, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 rita bredariolli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.