This is an outdated version published on 2020-11-29. Read the most recent version.

Artistic Praxis & Relational Experience in Pedagogical Processes

Creation, Criticism, Interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20694

Keywords:

Artistic Praxis, Relational Experience, Creation, Criticism, Interdisciplinarity

Abstract

The article investigates how relational experiences can modify artistic practice in the educational space. We intend to analyze interdisciplinary methods that integrate the field of art, design, fashion and architecture. They are guided by the experiences of interartistic praxis  that integrates ateliers of residency programs inserted in the school space. Our goal is to examine how the experience of interdisciplinary programs structures pedagogical actions, sensitizing students to the notion of co-creation. Our article explores the ideas developed by Roland Barthes regarding living together, taking as a conceptual element the sense of aesthetics of delicacy. The purpose of the text is to question the working methods used to share the creative act.

 

Author Biography

  • Angelica Oliveira Adverse, Universidade Federal de Minas gerais
    Doutora em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais com estágio de pesquisa (doutorado sanduíche) pela Universidade Paris I - Sorbonne. Mestre em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Especialista em Filosofia pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais (2000). É professora da Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais desde 1997. Trabalha com pesquisas sobre a arte, o design e a moda a partir de investigações sobre a filosofia da arte e estética. Desenvolve trabalhos propondo diálogos entre a arte, a moda e o design por meio de suportes diferenciados como os livros de artista, o vestuário, o design de superfície, o desenho e por registros documentais fotográficos.

References

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BÉGUERY, Fanny; MALCOR, Adrien. Enfantillages Outillés. Un atelier sur la Machine. Région Aquitaine Limousin Poitou-Charentes: L’Arachnéen, 2016.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução. Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CHATEAU, Dominique. Qu’est-ce qu’un Artiste? Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008.
CEPPI, Giulio; ZINI, Michele. Crianças, Espaços, Relações. Porto Alegre: Penso, 2013.
CUNHA, Susana Rangel V. Arte Contemporânea & Educação Infantil. Porto Alegre: Mediação, 2017.
DAUTREY, Jehanne. Strange Design. Du Design des Objets au Design des Comportaments. Paris: It Éditions, 2014.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança. A experiência de Reggio Emilia em Transformação. Porto Alegre: Penso, 2016.
FIEDLER, Konrad. Sur L’Origine de l’Activité Artistique. Paris: Éditions D’Ulm, 2003.
GELL, Alfred. Arte & Agência. São Paulo: Ubu, 2018.
GOUDINOUX, Véronique. Chercher avec les artistes: ênquete sur les pratiques artistiques collaboratives contemporaines. In: CHOMARAT-RUIZ, Catherine. De l’Ateleir au Labo: Inventer la recherche en art et design. Paris: Harmann, 2018.
HEINICH, Nathalie. Le Paradigme de l’Art Contemporain: Structures d’une Révolution Artistique. Paris: Gallimard, 2014.
INNOVER DANS L’ÉCOLE PAR LE DESIGN. Paris: Cité du Design; Canopé Éditions, 2017.
GLISSANT, Edouard. O Mesmo e o Diverso. GLISSANT, Edouard. Le discours Antillais. Paris: Seuils, 1981. p.190-201.
GUATTARI, Félix. Caosmose. Um Novo Paradigma Estético. São Paulo: 34, 2000.
GUYAU, Jean-Marie. A Arte do Ponto de Vista Sociológico. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
MICHAUX, Henri. Œuvres Complètes. Paris, 2004, p. 1336.
MORAIS, Frederico; GOGAN, Jessica. Domingos da Criação: Uma Coleta Poética do Experimental em Arte & Educação. Rio de Janeiro: Instituto Mesa, 2017.
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PAULA, José Antônio. A Transdisciplinaridade e os desafios Contemporâneos. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
POPELARD, Marie-Hélène. Art, Éducation et Politique. Paris: Sandre Actes, 2012.
PROENÇA, Maria Alice. Prática Docente. Abordagem Reggio Emilia e o Trabalho com Projetos, Portifólios & Redes Formativas. São Paulo: Panda, 2018.
REGNARD, Fraçoise. L’Éducation Artistique: Un geste Politique. In: POPELARD, Marie-Hélène. Art, Éducation et Politique. Paris: Sandre Actes, 2012.
SALLES, Cecilia Almeida. Crítica dos Processos de Criação: Interações como Campo de Possibilidades. In: CONRADO, Marcelo. Da Arte Contemporânea: autoria, uso de imagem, processo de criação e outras questões. Curitiba: Ed. do autor, 2018.
VAUDAY, Patrik. L’Art Contre L’Ésthétique? In: POPELARD, Marie-Hélène. Art, Éducation et Politique. Paris: Sandre Actes, 2012.

Published

2020-11-29

Versions

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Artistic Praxis & Relational Experience in Pedagogical Processes: Creation, Criticism, Interdisciplinarity. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 21–55, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20694. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20694. Acesso em: 19 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.