Adventure of an educator-artist teaching performing arts with children in the initial series
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32869Keywords:
Teaching practice in performing arts, Theater-education, Theater in the public school, Improvisation games, Autonomy in childrenAbstract
This work reflects experiences of theatrical practice with children aged 7 and 8 from the Initial Series in a school in the city of Cubatão/SP. In the developed teaching processes, we sought to understand how the children's narratives, created through the improvisation game, enable the practical learning of scenic arts and also provide opportunities for children to talk about their daily lives. The ethnographic investigation made it possible to describe the encounters of children with art, and at the sametime, the artistic-pedagogical knowledge and practices of the educator-artist. The structure of improvisation games used in these practices enabled students and educator to read their worlds and also, to a lesser extent and more modest in scope, recreate and create new worlds.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza D.A. Etnografia da prática escolar. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2016.
AVENTURA. Dicionário Michaelis on-line uol – Editora Melhoramentos, 2020. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/AVENTURA/>. Acesso em: 24 abr. 2021.
BATISTA, José Roniere Morais; SALDANHA, Ana Alayde. A Concepção do Role-Playing Game (RPG) em Jogadores Sistemáticos. Psicologia ciência e profissão. João Pessoa, v. 29 n. 4, p. 700-717, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98932009000400005&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 24 mar. 2021.
BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1979.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec e Mandacaru, 2006.
CABRERA, Theda. A maturação da capacidade de metamorfose no jogo mimicry. In: Urdimento, v. 2, n. 27, p. 397-417, dez. 2016. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8225>. Acesso em: 25 mar. 2021.
CABRERA, Theda. A maturação da capacidade de metamorfose no jogo mimicry.In:LOPES, Joana. Pega Teatro. 3. ed. Bragança Paulista, SP: Urutau, 2017. Disponível em:<https://www.joanabizzottolopes.com/copia-ficha-tecnica>. Acesso em: 20 mar. 2021.
CABRERA, Theda. Educação como poiésis: o trabalho sobre si por meio da dramatização. ILINX, n. 13, p. 90-103, 2018. Disponível em:<https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/534>. Acesso em: 25 mar. 2021.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Tradução de José Garcez Palha. Lisboa: Cotovia, 1990.
CARDOSO, Ruth. Introdução. In:A aventura antropológica: teoria e pesquisa. Organização de Ruth C.L. 4. ed. Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
COHN, Clarice. Crescendo como um Xikrin: uma análise da infância e do desenvolvimento infantil entre os Kayapó-Xikrin do Bacajá. Revista Antropológicas, São Paulo, v. 43 n. 2, p. 195-222, 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-77012000000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 24 mar. 2021.
COHN, Clarisse. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Tradução de Lúcia M. E. Orth. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.
JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Metodologia do ensino do teatro. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (org.). Linguagem, desenvolvimentoe aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. 11. ed., São Paulo: Ícone, 2010. p. 119-142.
LOPES, Joana. Pega Teatro. 3. ed. Bragança Paulista, SP: Urutau, 2017. Disponível em: <https://www.joanabizzottolopes.com/copia-ficha-tecnica>. Acesso em: 20 mar. 2021.
MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, 2010. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444>. Acesso em: 21 mar. 2021.
MACHADO, Marina Marcondes. Fenomenologia e Infância: o direito da criança a ser o que ela é. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 22, n. 49, 2013. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/913>. Acesso em: 25 mar 2021.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. 2. ed. São Paulo: UNESP; Paralelo 15, 2000.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Para desembaraçar os fios. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 217-228, 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12462>. Acesso em: 25 mar. 2021.
REVERBEL, Olga.Jogos teatrais na escola: atividades globais de expressão. São Paulo: Scipione, 1989.
RYNGAERT, Jean-Pierre. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra, Portugal: Centelha, 1981.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Traduçãode Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SILVA, Carmen Pinheiro. Em busca de uma pedagogia artística crítica utópica com crianças, as transgressoras do tempo-de-agora: catadoras de restos e trapeiras. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade do Estado de São Paulo, 2016. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/143050>. Acesso em: 26 mar 2021.
SILVA, Francisco Souza da. Jogo dramático, drama ou improvisações? Construindo propostas de processos de aprendizagem de teatro-educação em uma perspectiva do desenvolvimento da autonomia. In: _____. Educar é um ato político. Veranópolis, RS: Diálogo Freiriano, 2020. p. 375-396.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. Tradução de Ingrid Koudela. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Tradução de Nancy Campi de Castro. Petrópolis: Vozes, 1974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Theda Cabrera, Francisco Souza da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







