Bahia-American Cinema

Mastery of Classical Narrative in Redenção

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.36138

Keywords:

Cinema, Classic narrative, Roberto Pires

Abstract

The influence of American films is perceptible in the various productions of world cinema, whether in attempts to narrate a story from a so-called classic cinematographic language or in transgressive plots based, almost always, on the deconstruction of such narrative parameters already established. The objective of this work is to analyze Redenção (1959), a crucial fiction film produced in Bahia, highlighting the technical characteristics used in its creation and also showing how its construction was based on the fascination that cinema made in the United States provoked in Roberto Pires – the filmmaker responsible for the work in question – who saw in the classic narrative the most appropriate way of transposing a police fable into image and sound.

References

ANDRADE, Ana Lúcia Menezes de. O filme dentro do filme: a metalinguagem no cinema. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: proposta para uma história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria Contemporânea do Cinema. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005. v. 2. p. 277-301

CAPUZZO, Heitor. Considerações sobre a linguagem clássica. In: _____. Aldred Hitchcock: o cinemaem construção. 2. ed. Vitória: Fundação Ceciliano Abel de Almeida, 1995. p. 21-25.

COIMBRA, Ana Luisa de Castro. Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto Filho e as imagens dos povos. 2019. 191 f. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

HEREDERO, Carlos F.; SANTAMARINA, Antonio. El cine negro: maduración y crisis de la escritura clásica. Barcelona: Paidós, 1996.

LEAL, Hermes. Orlando Senna: o homem da montanha. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2008.

MASCARELLO, Fernando. Film Noir. In: ______ (org.) História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 177-188.

O GUARANI. Direção: Cláudio Marques e Marília Hughes. Fotografia: Nicolas Hallet. Bahia: Panoramade Cinema, 2008. 1 filme (20 min), son., color., 35mm.

REVISTA cinearte. Da Bahia. Rio de Janeiro, v. 5, n. 216, 16 abr. 1930.

REZENDE, Eron. Cenas de uma aventura. Rumos Jornalismo Cultural, 2011. Disponível em: <https://issuu.com/itaucultural/docs/cenasdeumaventura>. Acesso em: 18 fev. 2022.

ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. Cosac Naify, São Paulo, 2003.

ROCHA, Glauber. Redenção: primeiro filme baiano. Jornal da Bahia, Salvador, 1958.

RUBIM, Antônio Albino Canelas. Cultura, política e mídia na Bahia contemporânea. Comunicação &Política, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 93-117, jan./abr. 2003.

SANTANA, Oscar. Entrevista. CineCachoeira – Revista de Cinema e Audiovisual da UFRB, ano 1, n. 1, 2010. Disponível em: <http://www3.ufrb.edu.br/cinecachoeira/2010/11/sonhando-com-oscar/>. Acesso em: 18 mar. 2015.

SETARO, André. Panorama do Cinema Baiano. Salvador: FUNCEB; Diretoria de Imagem e Som, 2012.

SILVEIRA, Walter da. A história do cinema vista da província. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 1978.

SILVEIRA, Walter da. O eterno e o efêmero. Salvador: Oiti, 2006.

SILVEIRA, Walter. Redenção: passado e futuro do cinema da Bahia (II). Diário de Notícias, Salvador, 15 de mar. 1959, p. 3.

Published

2022-04-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Bahia-American Cinema: Mastery of Classical Narrative in Redenção. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 200–216, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.36138. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/36138. Acesso em: 10 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 172

You may also start an advanced similarity search for this article.