A construção do discurso político no cinema russo dos anos 1920
relações intra e extratextuais no filme Câmera-olho (1924) de Dziga Vertov
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Cinema, Cinema russo, Dziga VertovAbstract
Em torno do filme Câmera-olho (Kino-glaz – Rússia, 1924) do diretor Dziga Vertov, pode-se analisar a construção de um discurso político localizado na interlocução entre a imagem cinematográfica e os intertítulos..
References
ALBERA, François. Eisenstein e o construtivismo russo. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2002. Parte I e II - p. 165- 268.
ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2006. 224p.
CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. Tradução de Regina Thompson. São Paulo: Cosac & Naify, 2001. 576p.
CHRISTIE, Ian; TAYLOR, Richard (Ed.). The film factory: Russian and Soviet cinema in documents – 1896-1939. Translated by Richard Taylor. London: Routledge, 1994. 458p.
FRAGOSO, Suely. O espaço em perspectiva. Rio de Janeiro: e-papers, 2005. 90p.
LEYDA, Jay. Kino: historia del film ruso y soviético. Tradução de Jorge Eneas Cromberg.
Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1965. 617p.
MEDVEDKIN, Alexander. El cine como propaganda política. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Argentina Editores, 1973.
PAQUOT, Thierry. A Utopia: ensaio acerca do ideal. Tradução de Maria Helena Kühner. Rio de
Janeiro: Difel, 1999. 112p.
RAMIÓ, Joaquim Romaguera i; THEVENET, Homero Alsina (Ed.). Textos y manifiestos del cine;
estética. escuelas. movimientos. disciplinas. innovaciones. 3. ed. Madrid: Catedra, 1998. 586p. (Signo e Imagem).
SAVERNINI, Erika. Cinema e utopia. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2002 (catálogo De olhos bem abertos – Mostra Internacional de Cinema Engajado).
SLATER, Thomas J. (Ed.). Handbook of Soviet and East European Films and filmmakers. Westport, Connecticut, 1992. p. 1-67.
TSIVIAN, Yuri. Immaterial world: a cultural anatomy of early Russian films. Los Angeles:
University of Southern California, 1999. (CDROM)
VERTOV, Dziga. Kino-eye: the writings of Dziga Vertov. Edited by Annette Michelson. Translated by Kevin O’Brien. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press, 1995. 344p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.