Do instantâneo ao anacrônico
a fotografia como ferramenta da demora na produção de uma melancolia do presente
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48805Keywords:
Wandering, Nomadism, Archive, Memory, HeliogravureAbstract
This article examines a collection of heliogravures, "A melancolia luminosa", by [informação omitida], in which the artist presents instant photographic records, taken with her cell phone while traveling, and its complex process, which combines photography and metal engraving. The technique adds layers of meaning to the images, in an attempt to retain what is lost in the speed of traffic. Therefore, we invite the readers to immerse themselves with us in a process that questions discontinuities produced in the speed of times of departure, in an attempt to gather fragmented meanings, excavating what seems to be a shared angst in poems by Fernando Pessoa and by João Cabral de Melo Neto, such as in Giles Deleuze’s philosophy and Adriana Calcanhotto’s songs.
References
ARAÚJO, Rosanne Bezerra de. Travessia do tempo na poética de João Cabral de Melo Neto. Natal: EDUFRN, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46783>. Acesso em: 14 abr. 2023.
BUTI, Marco; LETYCIA, Anna (Org.). Gravura em metal. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/ Imprensa Oficial do Estado, 2002.
CALCANHOTTO, Adriana. Adriana Calcanhotto - Nômade. Youtube, 31 de mar. de 2023a. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=tTBSuDR7n7k>. Acesso em: 11 abr. 2023.
CALCANHOTTO, Adriana. Por trás de “Prova dos Nove” - Adriana Calcanhotto. Youtube, 13 de abr. de 2023b. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=RE4zp68074E>. Acesso em 26 mai. 2023.
CALCANHOTTO, Adriana. Adriana Calcanhotto - Reticências. Youtube, 31 de mar. de 2023c. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=vnpUCM-T2M8>. Acesso em: 11 abr. 2023.
DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. [Entrevista concedida a] Claire Parnet, Canal TV Arte, 1994 - 1995. Realização: Pierre-André Boutang. Paris: Éditions Montparnasse. Transcrição integral disponível em: <http://www.bibliotecanomade.com/2008/03/arquivo-para-download-o-abecedrio-de.html>. Acesso em: 10 abr. 2023.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva; Editora da Universidade de São Paulo. 1973.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
ENWEZOR, Okwui. Archive Fever: Uses of the Document in Contemporary Art. New York – International Center of Photography, Göttingen: Steidl, 2008.
ERRAR. In: HOUAISS. São Paulo: Uol, 2023. Disponível em: <https://houaiss.uol.com.br >. Acesso em: 5 nov. 2023.
FARINA, Diego Lock. Conversações entre Gilles Deleuze e Fernando Pessoa: viajar para perder países. In: IX Colóquio de Linguística, Literatura e Escrita Criativa: (des)limiares da linguagem, 2016, Porto Alegre. Anais do IX Colóquio de Linguística, Literatura e Escrita Criativa: (des)limiares da linguagem. Porto Alegre: Edipucrs, 2016. v. 1. p. 192-197.
GUERREIRO, Ana Santos. Deslocamento e estranheza: Poéticas de translação e de imobilismo. In: ACCIAIUOLI, Margarida; RODRIGUES Ana Duarte [Org.]. Arte & viagem. Lisboa: Instituto de História de Arte, Estudos de Arte Contemporânea, 2012.
[INFORMAÇÃO OMITIDA]. [INFORMAÇÃO OMITIDA]. 2023. Tese. Doutorado em [informação omitida]. Universidade [informação omitida], [informação omitida], 2023.
[INFORMAÇÃO OMITIDA]. Rodovia do Parque. 2018-2019. 1 fotografia.
[INFORMAÇÃO OMITIDA]. Kit café em qualquer lugar. 2018. Conjunto de objetos composto por copos, um pote contendo café moído, um ebulidor térmico, um bule e um coador.
[INFORMAÇÃO OMITIDA]. Porto Alegre. 2020. 1 heliogravura.
JOHN, Richard. Desenhos miméticos e a tirania da forma. 2019. Tese. Doutorado em Artes Visuais. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LISSOVSKY, Maurício. O que fazem as fotografas quando não estamos olhando para elas. In: BARRENECHEA, Miguel. (org) As dobras da memória. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.
MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: Obra-Trajeto. São Paulo: Edusp, 1992. Disponível em: <https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/8759/lygia-clark-obra-trajeto>. Acesso em: 11 abr. 2023.
NETO, João Cabral de Melo. A educação pela pedra e outros poemas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.
NETO, Moysés Pinto. A Técnica e o Tempo em Bernard Stiegler. Youtube, 21 ago. 2020a. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=aNAC-IneSGs&list=PLRrHPCSYEQggsXkbxnDMGlcWLgqRqVrkF&index=2> Acesso em: 05 nov. 2023.
NETO, Moysés Pinto. A Filosofia Social de Bernard Stiegler. Youtube, 11 set. 2020b. Disponível em: <https://youtu.be/5yUAWBzRtO4?si=HsGtTdcyJmA1_WXH> Acesso em: 05 nov. 2023.
NETO, Moysés Pinto. Desorientação e o tempo do cinema. Youtube, 1 set. 2020c. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=uBmjTSlTnK0&list=PLRrHPCSYEQggsXkbxnDMGlcWLgqRqVrkF&index=3>. Acesso em: 05 nov. 2023.
NETO, Moysés Pinto. Aula 11: As raízes científicas da Gramatologia. Youtube, 1 de jun. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=mSrk3fQ3xfI>. Acesso em: 05/11/2023.
NETO, Moysés Pinto. Bernard Stiegler: Pensador da tecnologia e do humano. Doispontos: Curitiba, São Carlos, v.12, n.01, p. 111-118, abril de 2015.
NETO, Moysés Pinto. Nós fora de nós: Derrida, Stiegler e os sistemas de cognição estendida. Sapere Aude: Belo Horizonte, v.4 - n.7, p.329-346 – 1º sem. 2013.
NÔMADE. In: HOUAISS. São Paulo: Uol, 2023. Disponível em: <https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-1/html/index.php#5>. Acesso em: 10 abr. 2023.
O LIBERAL. Adriana Calcanhoto fala sobre os passos que a levaram a “Errante”, seu novo trabalho. Youtube, 1 de abr. de 2023. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=oncdbUPPWws>. Acesso em: 11 abr. 2023.
PESSOA, Fernando. [Bernardo Soares]. Entrei no barbeiro no modo do costume. In:
AREAL, Leonor. Arquivos Pessoa. Edição: Obra Aberta CRL, 2008. CD ROOM [transformado em site] Disponível na internet em: <http://arquivopessoa.net/textos/4522>. Acesso em 18 maio 2023.
PESSOA, Fernando. Poesia Completa de Fernando Pessoa. Salvador: Nostrum Editora, 2014.
SAFF, Donald; SACILOTTO, Deli. Printmaking: history and process. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1978.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo v. I: El pecado de Epimeteo. Euskal Herria: Hiru Argitaletxea S.L.; Madrid: Gráficas Lizzara S. L. 2002a.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo v. II: La Desorientación. Euskal Herria: Hiru Argitaletxea S. L.; Madrid: Gráficas Lizzara S. L. 2002b.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo v. III: El tiempo del cine: La question del malestar. Euskal Herria: Hiru Argitaletxea S. L.; Madrid: Gráficas Lizzara S. L. 2004.
STULIK, Dusan C., KAPLAN, Art. Photogravure: The Atlas of Analytical Signatures of Photographic Processes. Los Angeles, California: The Getty Conservation Institute, 2013.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (3)
- 2024-05-10 (2)
- 2024-04-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taila Idzi, Maria do Carmo De Freitas Veneroso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.