ARTE E COMUNIDADE

PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM

Authors

  • Andreia Machado Oliveira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

Keywords:

Art, Collaboration, Comunity

Abstract

At the crossroads of art, community and arising technologies, we problematize the concept of community and examine how it is articulated within collaborative practices in contemporary art. In addressing collaborative artistic propositions, we perceive, on the one hand, a variety of positions regarding the relationship between the artist and the community, and on the other, their inseparability, since together they compose a relation of inter-dependent co-arising as individuation. With theoretical foundation in Gilbert Simondon, Bruno Latour, Antonio Negri and Michael Hardt, we move in the direction of affirming the gesture of participative sharing of the commons to activate the power of the collective.

Author Biography

Andreia Machado Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Brasil

Profa. Dra. Andréia Machado Oliveira
Departamento de Artes Visuais

Pós-Graduação em Artes Visuais Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede 
Coordenadora do LabInter (Laboratório Interdisciplinar Interativo)
Universidade Federal de Santa Maria/UFSM - Brasil Líder gpc.interArtec/CNPq

References

ASCOTT, Roy. Telematic Embrance: visionary theories of Art, Technology, and Consciousness. 2 ed. Londres: University of California Press, 2003.

CESAR, Marisa Flórido. Como se existisse a humanidade. Arte & Ensaio (UFRJ), Rio de Janeiro, v. 1, p 16-25, 2007.

COMBES, Muriel. Gilbert Simondon and the Philosophy of the Transindividual. Londres: MIT Press, 2013.

DELEUZE, Gilles. A Ilha Deserta: e outros textos. Edição preparada por David Lapoujade; ORLANDI, Luiz (Org). São Paulo: Editora Iluminuras, 2006.

ESCÓSSIA, Liliana. O Coletivo como Plano de Coengendramento do Indivíduo e da Sociedade. São Cristóvão: Edição da UFS, 2014.

GRAU, Oliver (Org). Imagery in the 21st Century. Londres: MIT Press, 2011.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multitude: war and democracy in the age of empire. Nova York: Penguin Press, 2004.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Salvador - Bauru: EDUFBA – EDUSC, 2012.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. Común: ensayo sobre la revolución en el siglo XXI. Barcelona: Gedisa Editorial, 2015.

LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.

LOZANO-HEMMER, Rafael (Org.). Some Things Happen More Often Than All of the Time. Madri: Turner/A&R Press, 2007.

KESTER, Grant H. The One and the Many: contemporary collaborative art in a global context. Londres: Duke University Press, 2011.

MANOVICH, Lev. Software Takes Command. 3 ed. Nova York: Bloomsbury Publishing Inc, 2015.

MEDINA, Cuauhtémoc. De entre las sombras. In: LOZANO-HEMMER, Rafael (Org.). Some Things Happen More Often Than All of the Time. Madri: Turner/A&R Press, 2007.

NEGRI, Antonio. Para uma definição ontológica da multidão. Lugar Comum, Porto Alegre, n. 19-20, p. 15-26, 2009.

OITICICA, Cesar; COHN, Sergio; VIEIRA, Ingrid (Org.) Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.

OITICICA, Hélio . Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1989.

OLIVEIRA, Andréia Machado. Corpos Associados: Interatividade e Tecnicidade nas Paisagens da Arte. Porto Alegre: UFRGS, 2010.

PELPART, Peter. O Tempo Não-Reconciliado. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1998.

SALTER, Chris. Entangled: Technology and the Transformation of Performance. Londres: MIT Press, 2010.

SEMETSKY, Inna. Experience. In: PARR, Adrian (Org.). The Deleuze Dictionary. Nova York: Columbia University Press, 2005. p. 89 – 90.

SHANKEN, Edward A. Art and Electronic Media. Londres: PHAIDON, 2009.

SIMONDON, Gilbert. Cultura y técnica. In: BLANCO, Javier et al. (Org). Amar a las máquinas: cultura y técnica en Gilbert Simondon. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2015. p. 19-33.

SIMONDON, Gilbert. A Gênese do Indivíduo. In: PELPART, Peter; COSTA, R. da (Org.). Cadernos de Subjetividade: o Reencantamento do Concreto. São Paulo: Hucitec/EDUC, p. 97-117, 2003.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objects techniques. 3 ed. Paris: Editions Aubier, 1989.

SIMONDON, Gilbert. El individuo y su genesis Físico-Biológica – La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. 1 ed. Tradução Ernesto Hernández B. Paris: Universitaires de France, 1964.

WYE, Deborah e WEITMAN, Wendy. Eye on Europe: prints, books and multiples from 1960 to now. Nova York: MOMA, 2006.

Published

2017-11-22

How to Cite

OLIVEIRA, A. M. ARTE E COMUNIDADE: PRÁTICAS DE COLABORAÇÃO IMPLICADAS NO COMUM. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 42–60, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15496. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section

Most read articles by the same author(s)