Experiência de improvisação em dança
Keywords:
Improvisação, Cognição, DançaAbstract
Improvisar coletivamente em dança implica compor com estruturas provisórias e flexíveis de movimento poético. Como abordar o conhecimento envolvido nessa operação estética? Aqui apresento uma reflexão especulativa sobre possíveis constituintes cognoscitivos da experiência da improvisação na dança.
References
BERTHOZ, Alain. The Brain’s Sense of Movement. Cambridge: Harvard University Press, 2000.
COWART, M. Embodied Cognition. Internet Encyclopedia of Philosophy, 2004. Disponível em: < http://www.iep.utm.edu/ >. Acesso em: 12 dez. 2010.
DAMÁSIO, A. R. O Erro de Descartes – emoção, razão e o cérebro. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.330 p.
DAMÁSIO, Antonio. O livro da consciência: a construção do cérebro consciente. Portugal: Temas e Debates-Círculo de Leitores, 2010.437 p
DE MARINIS, Marco. Corpo e Corporeidade no Teatro: da semiótica às neurociências. Pequeno glossário interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v.2, n.1, p. 42-61, jan./jun., 2012.
DEWEY, John. El arte como experiência. Barcelona: Paidós , 2008.
JACKSON, P.L.; DECETY, J. Motor cognition: a new paradigma to stydy self-other interactions. Current Opinion in Neurobiology, v.4, 2004, pp.259-263.
JAQUES-DALCROZE, E. L´1improvisación au piano. In: _____. Le Rythme, n°34, p.14, 1932.
KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas de la vida cotidiana. Trad. Carmen González Marín. , 3. ed. Madrid: Ediciones Cátedra, 1995.
LAYTON, W. ¿Por qué? Trampolín del actor. Fundamentos. Madri: 2011.
MUNIZ, M. L. La improvisación como espetáculo: principales experiementos y técnicas de aprendizaje del actor-improvisador”. 2004. 395 f. Tese (Doutorado em Teatro). Facultad de Filología y Letras, Universidad de Alcalá de Henares.
NÖE, A. Action in perception.Cambridge, MA: MIT Press, 2006.
RIBEIRO, Mônica M. Corpo, Afeto e Cognição na Rítmica Corporal de Ione de Medeiros: Entrelaçamento entre Ensino de Arte e Ciências Cognitivas. 2012. 318p. Tese (Doutorado em Artes)- Escola de Belas Artes, Belo Horizonte : Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.
TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço
de Lima Reis. Belo Horizonte: editor UFMG, 2013.
THELEN, E.; SCHONER, G.; SCHEIER , C.; SMITH L.B. The dynamics of embodiment: a field theory of infant preservative reaching. Behavioral and Brain Sciences 24, 2001, pp.1-86.
VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSH, E. The embodied Mind: cognitive science and human experience. Cambrige/London: MIT Press, 1993.
WISSINK, Geert. CREATIVITY AND COGNITION: A study of creativity within the framework of cognitive science, artificial intelligence and the dynamical system theory. Amsterdam, July 10th, 2001. Department of Psychology, University of Amsterdam. Supervisor: Saskia Jaarsveld. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.