Corporeity frames and stamps in Fernanda Magalhães

Collaborative artistic actions in favor of difference

Authors

  • Júlia Mello Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16124

Keywords:

Art, Body, Politics, Fernanda Magalhães

Abstract

This text presents an analysis of two collaborative actions directed by Fernanda Magalhães regarding to the issue of visibility of fat women: “Classificações científicas da obesidade” (1997) ("Scientific Classifications of Obesity") and “Ação 8” (Action 8) (2006). Throught these works, Magalhães and other women confront social exclusions, giving to the matter a deconstruction reading of conventions that permeate the cultural imaginary elaborated from elements of art history. Based on authors such as Lynda Nead (1992), Almazán and Clavo (2007) and Rosalyn Deutsche (2008), the text interweaves art and politics and takes into account the power of the body and joint actions in the transgression of hegemonic discourses.

Author Biography

Júlia Mello, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Brasil

Professora Assistente no Departamento de Comunicação Social da UFES, doutoranda em Artes Visuais no PPGAV/EBA-UFRJ e bolsista CNPq

References

ALMAZÁN, Yayo Aznar; CLAVO, María Iñigo. Arte, política y activism. Concinnitas, ano 8, v. 1, n. 10. Rio de janeiro: UERJ, 2007.

ARFUCH, Leonor. (Auto)biografía, memória e história. Clepsidra, Buenos Aires, v. 1, n. 1, 2014.

CLARK, Kenneth. The nude: a study in ideal form. 1. ed. Nova Jersey: Princeton University Press, 1956.

DEUTSCHE, Rosalynd. Agorafobia. Barcelona: MACBA, 2008.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MAGALHÃES, Fernanda. Corpo Re-construção. Ação Ritual Performance. Orientadora: Lygia Arcuri Eluf. 2008. 260 f. Tese. (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

MAGALHÃES, Fernanda. Classificações científicas da obesidade. Labrys, Santa Catarina, UFSC, v. 1, n. 1, 2014.

NEAD, Lynda. The female nude: art, obscenity and sexuality. 1. ed. Londres: Routledge, 1992.

NOCHLIN, Linda. Off beat and Naked. Artnet.com, nov. 1999. Disponível em: http://www.artnet.com/Magazine/FEATURES/nochlin/nochlin11-5-99.asp. Acesso em: 21 jun.2018.

PRECIADO, Beatriz. Entrevista com Beatriz Preciado. Entrevista cedida a: Jesús Carrillo. Poiésis, Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Arte da UFF, Niterói, n. 15, ago. 2010. Disponível em: http://www.poiesis.uff.br/PDF/poiesis15/Poiesis_15 _EntrevistaBeatriz.pdf. Acesso em: 24 jul. 2013.

SMITH, Sidonie; WATSON, Julia. Interfaces: women, autobiography, image, performance. 5. ed. Michigan: University of Michigan Press, 2012.

SMITH, Terry. Contemporary art: world currents. 1. ed. Nova Jersey: Pearson, 2011.

YVES Klein. MoMa. Disponível em: https://www.moma.org/collection/works/80530. Acesso em: 24 jun. 2018.

Published

2019-11-22

How to Cite

MELLO, J. Corporeity frames and stamps in Fernanda Magalhães: Collaborative artistic actions in favor of difference. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 230–245, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16124. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16124. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section