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Experimentations with cordel on theatre games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19897

Keywords:

Theatre Games, Cordel Literature, Creative Procedures, Performing Arts Pedagogy

Abstract

It is intended to analyze interlacement strategies and approaches between theatre games in the classroom and cordel literature, aiming to improve the students’ performance on stage as well as their acquaintance with cordel literature and its characteristics. The procedures regard multidisciplinary  circumstances in which the participating students may experience fundamental aspects of theatre games and traditional cordel literature. The combined experimentation originates  from fundamental aspects of cordel writing: the metrics and rhyming, which become game rules within the methodological propositions. Likewise, the fundamental aspects of Spolin’s games – the “who”, the “where” and the “what” – may serve as foundations for the making of cordel literature  pieces, stimulating cordel playwriting.

Author Biography

Lara Barbosa Couto, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Atriz, pesquisadora e professora. Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da UFBA. Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da UFBA. Professora na Universidade Federal de Alagoas. Formada em Interpretação Teatral (bacharelado) pela Escola de Teatro da UFBA. Como atriz, participou de diversos espetáculos, dentre os quais: Atire a Primeira Pedra (quatro vezes indicado ao Prêmio Braskem de Teatro 2008), A pedra do meio dia (espetáculo infanto-juvenil do grupo Criaturas Cênicas, vencedor do Prêmio Funarte de Teatro Myriam Muniz, para montagem de repertório), Festival de Dramaturgia Quatro Cravos para EXU, As quatro meninas (direção de Rita Rocha) e Dorotéia (espetáculo contemplado como Prêmio Funarte de Teatro Myriam Muniz, com o edital do Programa BNB de Cultura para circulação de espetáculos e do Prêmio Especial por Inovação e Criatividade do Oitavo Festival Internacional de Teatro Estudantil, realizado pela Universidade Nacional de Belaurus). Como diretora, participou dos espetáculos Medéia, manual da esposa má (Grupo VS Melindres) e Otelo (Avessos Núcleo) Como docente, lecionou na Escola de Teatro da UFBA como professora substituta e atualmente integra o corpo docente do curso de Artes Cênicas da Universidade Vila Velha. É integrante do Colectivo Âmbar: Rede latinoamericana de artistas cênicos. . Vencedora do Prêmio PUBLIC na categoria Artes, em 2011. 

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Published

2020-11-29 — Updated on 2020-12-01

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How to Cite

COUTO, L. B.; MAGALHÃES, E. L. O. Experimentations with cordel on theatre games. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 162–180, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.19897. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/19897. Acesso em: 19 may. 2024.

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