Circulation, reception and appropriation of the Louise Artus-Perrelet’s method for teaching drawing

aesthetic education and modernism in the training of primary school teachers in the early twentieth century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20508

Keywords:

Artus-Perrelet, Drawing teaching, Modernism in art, New School

Abstract

The method of teaching drawing to children by art educator Louise Artus-Perrelet was systematized in the book Le Dessin au Service de l'Éducation, translated and published in Brazil in 1930, when the author visited the country for conferences. Artus-Perrelet's work is analyzed as a proposal for aesthetic education in the training of primary school teachers, relating it to the modernist principles in art and to the New Education movement. Artus-Perrelet dialogues with the pedagogical and creative processes of Paul Klee and Wassily Kandinsky, teachers at the Bauhaus School, and with Genevan active pedagogy. Her method was appropriated in the Brazilian context through reports published by the poet Cecília Meireles in Rio de Janeiro, and in the work of her student Jean-Pierre Chabloz, visual artist and educator.

 

Author Biography

Marilene Oliveira Almeida, Escola Guignard - Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, FaE/Universidade Federal de Minas Gerais, professora e membro do Colegiado do Curso de Artes Plásticas Licenciatura da Escola Guignard/ Universidade do Estado de Minas Gerais, coordena o Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos sobre a Docência - LEDoc, e integra o Grupo de Pesquisa História da Psicologia e contexto Sócio-Cultural.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do iluminismo aos movimentos contemporâneos. Tradução Denise Bottmann, Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

ARTUS-PERRELET, Louise. El dibujo al servicio de la educación. Prefacio de Pierre Bovet. Traducción y prólogo de Víctor Masriera. 2.a ed. Madrid, Librería Beltrán, 1935.. (Actualidades Pedagógicas).

________. Le Dessin au service de l’Education. Neuchâtel: Delachaux & Nestlé S. A. Éditeurs, 1917. (Collection D’Actualités Pédagogiques).

________. O desenho a serviço da educação. Trad. Genesco Murta. Rio de Janeiro: Villas-Boas & Cia Editores, 1930. (Actualidades Pedagógicas).

ASSIS, Raquel Martins; ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psiquismo da criança: psicologia divulgada pela imprensa educacional no Brasil (1930-1940). Psychologia Latina. 2014, v. 5, n. 1, p. 21-30.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino de arte no Brasil. 5. Ed. – São Paulo: Cortez, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Título original: L’Analyse de Contenu. Lisboa: Edições 70, 1997.

BÄTSCHMANN, Marie Therese ; GENTIL, Léa ; CHANAL, Tamara. Barthélemy Menn : peindre et enseigner. Un projet de recherche. In : Genava : La revue des Musées d’art et d’histoire de Genève, n. s. 61, 2013. ISSN 0072-0585 e ISBN 978-2-88474-350-1.

CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Helena Antipoff (1892-1974) e a Perspectiva Sociocultural em Psicologia e Educação. 2010. 269 f. Tese (Professor Titular do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

________. Helena Antipoff (1892-1974): uma biografia intelectual. Rio de Janeiro: Fundação Miguel de Cervantes/Biblioteca Nacional, 2012. (Coleção Memória do Saber CNPq).

CHARTIER, Roger. A história cultural: Entre práticas e representações. Lisboa, Portugal: Difel, 1990.

CHEVALIER, Jean et al. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costues, gestos, formas, figuras, cores, números). Coordenação Carlos Sussekind; tradução Vera da Costa e Silva et al. - 9ª ed. Rio de Janeiro, José Olympio, 1995.

CLAPARÈDE, Édouard. A Educação Funcional. São Paulo: Companhia Editora Nacional. 4º ed., 1954, Tradução nova e notas: J. B. Damasco Penna. (Atualidades Pedagógicas), 322 p.

CONCEIÇÃO, Gabriel Luís da; SILVA, Maria Célia Leme da. Saberes profissionais do professor que ensina Geometria: propostas belgas no Relatório de Luiz Reis (1892). In: Revista História da Educação (on-line), 2019, v. 23: e87519 DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/87519.


DAQUI E DALI. In: Revista do Ensino. Belo Horizonte: Secretaria de Educação. Ano V, Nº 41, jan. de 1930.

DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas & movimentos. Guia enciclopédico da arte moderna. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

DUPRET, Franck. “Louise Artus-Perrelet”. Curso da Professora Madame Martine Ruchat : Une histoire culturelle et sociale de l´éducation spécialisée. Semestre d’automne 2014. (trabalho semestral não publicado).

ÉMILE Jaques-Dalcroze (1865-1950). Disponível em http://data.bnf.fr/en/13006869/emile_jaques-dalcroze/. Acesso em 22 de set. de 2018.

FERREIRA, Rosângela Veiga Júlio. A signatária Cecília Meireles: interfaces educacionais no discurso jornalístico (1930-1933). In: VI Congresso Brasileiro de História da Educação, 2011, Vitória. Anais VI Congresso Brasileiro de História da Educação, 2011.

FERREIRA, Rosângela Veiga Júlio. ROCHA, Marlos Bessa Mendes da. A obra educacional de Cecília Meireles: um compromisso com a infância. Acta Scientiarum. Education Maringá, v. 32, n. 1, p. 93-103, 2010.

FIEDLER, Jeannine; FEIERABEND, Peter. Bauhaus. Trad. Mariona Gratacòs i Grau e Merit Xell Tena Ripolès. Barcelona, Espanha: H.F. Ullmann, 2006.

JÚNIOR; Marcílio Souza; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História das disciplinas escolares e história da educação: algumas reflexões. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 391- 408, set./dez., 2005.

KANDINSKY, Wassily. A Arte Concreta. In: CHIPP, Herschel B. [com a colaboração de Peter Selz e Joshua C. Taylor]. Trad. Waltensir Dutra et al. Teorias da arte moderna. 2.ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p. 351-353.

________. Curso da Bauhaus. Lisboa: Edições 70, 2009. (Grandes artistas).

KLEE, Paul. Credo Criativo In: CHIPP, Herschel B. [com a colaboração de Peter Selz e Joshua C. Taylor]. Trad. Waltensir Dutra et al. Teorias da arte moderna. 2.ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p. 183-188.

________. Sobre a arte moderna e outros ensaios. Prefácio e notas, Günter Rangel; tradução, Pedro Süssekind; revisão técnica, Cecilia Cotrim. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2001.

LAGÔA, Maria Beatriz da Rocha. O avesso do visível – poética de Paul Klee. ALEA Volume 8, Número 1, Janeiro - Junho de 2006.

LAZZARO, G. Di San. Paul Klee. Lisboa: Verbo, 1972.

LE DESSIN AU service de l'éducation. In : OCLC WordCat. Disponível em https://www.worldcat.org/title/dessin-au-service-de-leducation/oclc/715967282/editions?referer=di&editionsView=true. Acesso em 22 de ago. 2016.

LOURDIN, Mathieu. Documentation sur l’histoire et l'évolution des écoles d’art à Genève, 2012. Disponível em https://www.hesge.ch/head/lecole/qui-sommes-nous. Acesso em 23 de dez. de 2019.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergstrom. Introdução ao estudo da Escola Nova: bases, sistemas e diretrizes da pedagogia contemporânea. 14. Ed., Rio de Janeiro: EdUERJ: Conselho Federal de Psicologia, 2002.

LURKER, Manfred. Dicionário de simbologia. Tradução Mario Krauss, Vera Barkow. - 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MAIA, Nertan Dias Silva. A trajetória de Jean Pierre Chabloz na constituição do meio artístico da cidade de Fortaleza no âmbito das artes visuais. 2012. 148f. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Fortaleza.

MEIRELES, Cecília. A criação dos jogos educativos brasileiros e o seu valor no futuro da nossa educação - Uma pedagogista (Especial para a “Pagina de Educação”). Diario de Noticias, Rio de Janeiro, 25 de fevereiro de 1931, p. 7.

________. Desenho, modelagem e jogos educativos. A décima terceira lição do curso de aperfeiçoamento de mme. Artus-Perrelet - Cecília Meireles (Exclusividade da “Pagina de Educação”). Diario de Noticias, Rio de Janeiro, 26 de abril de 1931, p. 6.

________. O emblema da Escola de Aperfeiçoamento, de Belo Horizonte - (De uma observadora pedagógica). Diario de Noticias, Rio de Janeiro, 9 de janeiro de 1931, p. 7.

________. Uma visão poética do ensino - As linhas geométricas no conceito de mme. Artus-Perrelet. Diario de Noticias, Rio de Janeiro, 2 de dezembro de 1930, p. 7.

MEYLAN, Jean-Louis. La formation des artistes et ses enjeux : le cas de Genève, de l'école de dessin à l’école supérieure d’art visuel, 1704-1980. Saint-Denis, France : Éditions Connaissances et Savoirs, 2016.

MIGUEL, Jair Diniz. Arte, Ensino, Utopia e Revolução - Os Ateliês Artísticos Vkhutemas/Vkhutein (Rússia/URSS 1929-1930), 2006. ) (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

MORAES, Ana Carolina Albuquerque de. Rumo à Amazônia, Terra da Fartura: Jean-Pierre Chabloz e os cartazes concebidos para o serviço especial de mobilização de trabalhadores para a Amazônia, 2012. 353 f. (Dissertação de Mestrado em Artes Visuais), Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

NEIVA, Ismael Krisna de Andrade. Educação estética na Revista do Ensino (1925-1940). VII Congresso Brasileiro de História da Educação - CBHE7, 2013, Cuiabá. In: Anais do VII Congresso Brasileiro de História da Educação - CBHE7, 2013.

________. Educação musical escolar: O canto orfeônico na Escola Normal de Belo Horizonte (1934-1971), 2008. 192 f. (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

NOBRE, Jaderson Gonçalves. A educação estética de Schiller: da fragmentação à integralidade. In: Revista Lampejo, nº 9 - 1º semestre de 2016. pp. 02-11.

PEREIRA, Denise Perdigão. Que arte entra nas escolas através dos currículos? Entre o utilitarismo e a possibilidade de emancipação humana pela arte, nos Programas de 1928 e 1941, na Escola Nova em Minas Gerais. 2006. 158 f.. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

PERROT, Michelle. Histoire des femmes et féminisme, Journal français de psychiatrie 2011/1 (n° 40), p. 6-9. DOI 10.3917/jfp.040.0006.

SCHILLER, Friedrich Von. A Educação Estética do Homem. São Paulo: Iluminuras, 1995.

SIMIONI, Ana Paula. Profissão Artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: FAPESP, 2008.

SUZUKI, Márcio. O belo como imperativo. In: SCHILLER, Friedrich von. A Educação Estética do Homem. São Paulo : Iluminuras, 1995. (pp. 11-19).

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio & BELTRAN, Cláudia Ximena Herrera. Uma educação para a sensibilidade: circulação de novos saberes sobre a educação do corpo no começo do século XX na Ibero-América. In: Rev. bras. hist. educ., Campinas-SP, v. 13, n. 2 (32), pp. 15-43. maio/ago. 2013.

TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio. Natureza e Educação dos Sentidos: forjando novas sensibilidades no âmbito da educação para todos (Brasil e Espanha, finais do Séc. XIX e início do Séc. XX). In: Licere, Belo Horizonte, v.15, (3), pp. 1-35, set. 2012.

WERNER, Michael; ZIMMERMANN, Bénédicte. De la comparaison à l’histoire croisée. Paris: Seuil, 2004.

WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. Trad. João Azenha Jr. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2020-11-29

How to Cite

ALMEIDA, M. O.; VENEROSO, M. do C. de F.; CAMPOS, R. H. de F. . Circulation, reception and appropriation of the Louise Artus-Perrelet’s method for teaching drawing: aesthetic education and modernism in the training of primary school teachers in the early twentieth century. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 20, p. 181–215, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20508. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20508. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section