“essence / vertigo”
Photography, archive, absence
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.26385Keywords:
Photography, Archive, Absence, Modernity, Cristiane LindnerAbstract
This essay presents a series of photographs by Cristiane Lindner taken between 2017 and 2018. In this series, the images deal with the limitations and potential of contemporary cell phone cameras. Produced digitally, the images seem to create an anachronistic effect, in which both fracture of the object’s representation and the deconstruction of identity, carried out with modernity, find a new situation. An archive of similar propositions reinforces the critical power ciphered in the series.
References
AGAMBEN, Giorgio. “O que é um dispositivo?”, Outra travessia: A exceção e o excesso: Agamben & Bataille, n. 5, Florianópolis, 2005, pp. 9-16. Tradução Nilcéia Valdati.
AIRA, César. Um acontecimento na vida do pintor-viajante. Tradução Paulo Andrade Lemos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
ANTELO, Raúl. Maria com Marcel: Duchamp nos trópicos. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.
ARCANJO JR., Loque. O ritmo da mistura e o compasso da história: o modernismo musical nas Bachianas brasileiras de Heitor Villa-Lobos. Dissertação de mestrado em História (Tradição e Modernidade). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 162 f., 2007.
Atget Paris. Présentation de Laure Beaumont-Maillet. Paris: Hazan, 1992.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política (Obras escolhidas v. 1). 7 ed. Tradução Sérgio Paulo Rouanet, 1994.
BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. Tradução Susana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2011.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Tradução Carlos Felipe Moisés e Ana Maria Ioriatti. São Paulo: Cia das Letras, 2007.
CAILLOIS, Roger. El mito y el hombre. Traducción Ricardo Baeza. Buenos Aires: Sur, 1939.
CAILLOIS, Roger. Vertigens. In: Instintos e Sociedade: ensaios de sociologia contemporânea. Tradução Alexandre O’Neill. Lisboa: Estúdios Cor, 1976, pp. 53-70.
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 1995.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DOANE, Mary Ann. The emergence of cinematic time: modernity, contingency, the archive. Cambridge: Harvard University Press, 2002.
DUCHAMP, Marcel. The essential writings of Marcel Duchamp. Edited by Michel Sanouillet and Elmer Peterson. London: Thames and Hudson, 1975.
FABRIS, Annateresa. “A captação do movimento: do instantâneo ao fotodinamismo”, ARS, v. 2, n. 4, São Paulo, 2004, pp. 51-77.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FREUD. O inconsciente. In: Obras Completas Volume 12 (1914-1916). Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Cia das Letras, 2010, pp. 74-112.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. Tradução Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 1996.
JAMESON, Fredric. As sementes do tempo. Tradução José Rubens Siqueira. São Paulo: Ática, 1997.
JUNIOR, Araripe. Literatura brasileira [1887]. In: Obra crítica de Araripe Junior. Volume I (1868-1887). Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, Casa de Rui Barbosa, 1958, pp. 489-497.
KRACAUER, Siegfried. Theory of film: the redemption of physical reality [1960]. Princeton: Princeton University Press, 1997.
KRACAUER, Siegfried. La fotografía [1927]. In: Estética sin territorio. Traducción Vicente Jarque. Murcia: Colegio oficial de aparejadores y arquitectos técnicos de la región de Murcia, 2006, pp. 275-298.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Tradução Wanda Nogueira Caldeira Brant. São Paulo: Boitempo, 2005.
MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Tradução Vera Ribeiro e Sibylle Muller. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Tradução Susana Mouzinho. Lisboa: Nova Vega, 2009.
MOSER, Benjamin. Autoimperialismo: três ensaios sobre o Brasil. Tradução Eduardo Heck de Sá. São Paulo: Planeta, 2016.
PARADA, Maurício Barreto Alvarez. “O maestro da ordem: Villa-Lobos e a cultura cívica nos anos 1930/1940”, ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 17, 2008.
RAUSCHER, Beatriz Basile da Silva. A paisagem na perspectiva tempo-espaço-máquina. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 9, n. 17, pp. 64-80, 2019. Disponível em:
<https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15724>. Acesso: 5 nov. 2020.
REY, Sandra. Cruzamentos entre o real e o (im)possível: transversalidades entre o “isso foi” da fotografia de base química e o “isso pode ser” da imagem numérica. Revista Porto Arte. Porto Alegre: Instituto de Artes/UFRGS, 2005, v. 13, n. 22, pp. 37-48.
ROMANDINI, Fabián Ludueña. A ascensão de Atlas: glosas sobre Aby Warburg. Tradução Felipe Augusto Vicari de Carli. Desterro: Cultura e Barbárie, 2017.
RUEB, Franz. 48 variações sobre Bach. Tradução João Azenha Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
SAER, Juan José. “O conceito de ficção” [Publicado originalmente em Punto de Vista, n. 40, Buenos Aires, 1991], Sopro, n. 15, 2009, pp. 01-04. Tradução Jorge Wolff.
WARBURG, Aby. “Imagens da região dos índios Pueblo da América do Norte”. Tradução Jason Campelo, Concinnitas, ano 6, v. 1, n. 8, Rio de Janeiro, 2005, pp. 09-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Artur de Vargas Giorgi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.