Fabulation in teacher education

Being a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32804

Keywords:

Fabulation, Teacher education, Visual Arts, Event

Abstract

Like Alice in Wonderland (Lewis Carroll), the writing of this text invites you to take a risk by the rabbit hole by [among] figures of speech and fabulous scripts. In an endless conversation, the text permeates the invention to think about the formation of teachers in Visual Arts, not as representation, but as a construction that, far from being a model, envisions taking risks. The fictional stories, moving between art and philosophy, with their figures and concepts, intensively drag the representational identities present in teacher education, bringing together ideas about the meaning of being and staying a teacher. This paradoxical relationship presents itself as a problem for research that, enhanced by the fable and the event, wishes to break with the primacy of the representational utopia, which is present in teacher education.

Author Biography

Elaine Schmidlin, UDESC/PPGAV

Professora no Programa de Pós-graduação e no curso de Licenciatura em Artes Visuais do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Pós-Doutorado pelo Instituto de Filosofia da Universidade Nova de Lisboa; Doutora em Educação, linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestrado em Educação, linha de pesquisa Arte Educação, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação pela Escola de Belas Artes (EBA), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Membro do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq, em experimentações com a filosofia da diferença, a arte e a educação, nos seguintes temas: Formação docente e poética; paisagens e experiências docentes, ensino com e sobre arte.

References

BORGES, Jorge Luis. O aleph. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

CARROLL, Lewis. Alice: aventuras de Alice no país das maravilhas & através do espelho e o que Alice encontrou por lá. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, Gilles. Conversações, 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. Exasperación a la filosofía. Buenos Aires: Cactus, 2006.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

SCARELI, Giovana; FERNANDES, Priscila (org.). O que te move a pesquisar? Ensaio e experimentações com cinema, educação e cartografia. Porto Alegre: Sulina, 2016.

SKLIAR, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

Published

2021-12-13

How to Cite

NUNES, C. R.; SCHMIDLIN, E. . Fabulation in teacher education: Being a teacher . PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 387–405, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32804. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32804. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section