Possible displacements to think about time, space, and supplies in the teaching of Visual Arts for children and teenagers in Elementary School

Authors

  • ANA CAROLINA NOGUEIRA UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC
  • Elaine Schmidlin Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC https://orcid.org/0000-0002-7478-1781

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32858

Keywords:

Teaching of Visual Arts, Event, Childhood, Adolescence, Elementary School

Abstract

This text presents part of a doctoral research in which the event is proposed, a concept formulated by Gilles Deleuze, as a possibility of work philosophy for the teaching of Visual Arts. School meetings are thought of as “event-classes” which, with their intensity, move thought and creation in this area of teaching. In this way, thinking and creating are like movements that arise after some kind of “shock” or provocation. Something or someone takes us from where we were, causing us to put ourselves into action to understand or invent something new. Then, it is a question of thinking about reconfigurations and new ways of perceiving and displacing time, space, and materials for classes, taking advantage of what we have, here and now.

Author Biography

Elaine Schmidlin, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professor in the Postgraduate Program and in the Degree in Visual Arts at the Arts Center (CEART) at the State University of Santa Catarina (UDESC). Post-Doctorate by the Philosophy Institute of Universidade Nova de Lisboa; PhD in Education, line of research Teaching and Training of Educators, by the Federal University of Santa Catarina (UFSC); Master in Education, Art Education research line, from the Federal University of Paraná (UFPR) and Graduation from the School of Fine Arts (EBA), Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Member of the Research Group Between Landscapes UDESC / CNPq, in experiments with the philosophy of difference, art and education, our following themes: Teacher and poetic training; landscapes and teaching experiences, teaching with and about art.

References

ABECEDÁRIO de Gilles Deleuze. Parte 1 (A-F). 1995. 1 vídeo (158min). Disponível em: <https://vimeo.com/439544173>. Acesso em: 28 mar. 2021.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução de B. L. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.

DELEUZE, Gilles. A Imanência: uma vida… Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 11-18, jul.-dez. 2002.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, Edusp, 1974.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 1.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2004. v. 3.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

FRANGE, Lucimar Bello. De margens e marginalizações a marginálias. In: LIMA, Sidiney Peterson Ferreira (org.). Arte e pedagogia: a margem faz parte do rio. São Paulo: Porto de Ideias, 2017. p. 105-119.

KOHAN, Walter Omar. Infância: entre a educação e a filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. (Coleção Experiência e Sentido)

MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2009.

ORLANDI, Luiz B. L. Prefácio. In: ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016. p.09-22.

PELBART, Peter Pál. A vertigem por um fio: políticas da subjetividade contemporânea. São Paulo: Iluminuras; FAPESP, 2000.

ZORDAN, Paola. Aulas de Artes – espaços problemáticos. In: ANPEd: 30 anos de pesquisa e compromisso social. Caxambu: ANPEd, 2007. p. 01-13.

ZORDAN, Paola. Percursos das artes plásticas visuais: geologia de uma disciplina. In: ICLE, Gilberto (org.). Pedagogia da Arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2010. p.01-15.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2021-12-13

How to Cite

NOGUEIRA, A. C.; SCHMIDLIN, E. . Possible displacements to think about time, space, and supplies in the teaching of Visual Arts for children and teenagers in Elementary School. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 406–426, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32858. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/32858. Acesso em: 1 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section