Possession films

the ecstasy of rapture as a spectacle of baroque eroticism

Authors

  • Giancarlo Couto Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Carlos Gerbase .

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.33538

Keywords:

Baroque, Horror cinema, Possession, Eroticism

Abstract

The purpose of this article is to investigate the genesis of divine and demonic possession images in film. Our scope includes the following movies: Mother Joan of the Angels (1961), The Demon (1963), The Exorcist (1973), The Bloody Exorcism of Coffin Joe (1974), and Stigmata (1999). The hypothesis is that the genesis of these images lies in baroque art, based primarily on possession cases of the time and on catholic mysticism, translated in spiritual exercises, divine rapture and works of that era, including sculptures, paintings and texts. The conclusions in this text refer to the relations between eroticism and violence, both channeled in works of art and in film images, in an attempt to at times avoid, other times make a spectacle of sins of the flesh.

Author Biography

Carlos Gerbase, .

,

References

ARASSE, Daniel. A carne, a graça, o sublime. IN: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. História do Corpo: 1. Da renascença às luzes. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. P. 535-620.

ARIÈS, Philippe. História da morte no ocidente: da idade média aos nossos dias. 1. ed. Rio de Janeiro, RJ: Ediouro, 2003.

BARCINSKI, André; FINOTTI, Ivan. Zé do Caixão: Maldito - a biografia. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Darkside Books, 2015.

BATAILLE, Georges. O erotismo. 1. ed. Belo Horizonte, BH: Autêntica Editora, 2014.

CLARK, Stuart. Pensando com demônios: a idéia de bruxaria no princípio da europa moderna. 1. ed. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

DE MELLO, Suzy. Barroco. 1. ed. São Paulo, SP: Editora Brasiliense, 1983.

Exorcismo Negro. Direção: José Mojica Marins. Brasil: Cinedistri, 1974.

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no collège de france (1974-1975). 1. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2001.

__________, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 6. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2017.

GÉLIS, Jacques. O corpo, a igreja e o sagrado. IN: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. História do Corpo: 1. Da renascença às luzes. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. P. 19-130.

FESSLER, Daniel. Starvation, serotonin, and symbolism: a psychobiocultural perspective on stigmata. Mind & Society, 6, Vol. 3, 2002. P. 81-96.

HUTCHINGS, Peter. The A to Z of horror cinema. 1. ed. Plymouth, UK: The Scarecrow Press, Inc, 2009.

Il Demonio. Direção: Brunello Rondi. Itália: Titanus, 1963.

MAGALHÃES, Eugénia Maria da Silva Abrantes. Erotismo e metáfora no discurso místico: autores portugueses do renascimento e do barroco. 2016, 495 p. Tese (Doutorado em História) – Especialidade em História e Cultura das Religiões, Universidade de Lisboa.

MAINSTONE, Madeleine; MAINSTONE, Rowland. O barroco e o século xvii. 1. ed. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores, 1984.

Matka Joanna od Aniolów Direção: Jerzy Kawalerowicz. Polônia: Film Polski, 1961.

Stigmata. Direção: Rupert Wainwright. Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer, 1999.

The Exorcist. Direção: William Friedkin, Estados Unidos: Warner Bros., 1973.

VIDAL, Marciano. Moral de atitudes: moral fundamental. 2. ed. Aparecida, SP: Santuário, 1978.

WEISBACH, Werner. El barroco: arte de la contrarreforma. 2. ed. Madrid, ESP: Espasa Calpe S. A., 1948.

WÖLFFLIN, Heinrich. Renascença e barroco: estudo sobre a essência do estilo barroco e a sua origem na itália. 1. ed. São Paulo, SP: Editora Perspectiva, 1989.

Published

2022-04-28

How to Cite

COUTO, G.; GERBASE, C. Possession films: the ecstasy of rapture as a spectacle of baroque eroticism. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 331–357, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.33538. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33538. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section