From totalitarian evil to the teaching of art
institutional violence promoted by the ministry of the woman, family and human rights.
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41805Keywords:
Totalitarian Evil, Art Teaching, Resistance, Bolsonaro, GenderAbstract
This article aims to analyze three academic pieces, financed by the Bolsonaro government, that seek to produce institutional violence against the sexually dissident and gender disobedient students, as well as to restrict the art teachers' liberty to teach in respect to gender, sexuality, race, nature and social class. One can conclude that, facing this totalitarian evil, it is necessary to understand the way in which the extreme right has been articulating its educational policies, so that we can create a strong resistance. Beyond that, in the context of formal education, the families' right to educate their children from values and beliefs that generate inhumane situations in the classroom is also problematized.
References
BORGES, Inez Augusto. Considerações históricas sobre a violência institucional contra crianças e adolescentes. In: Brasil. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Fórum Nacional para Proteção de Crianças e Adolescentes: Por uma infância protegida: enfrentando as diversas formas de violência contra crianças e adolescentes. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - Brasília, DF: Atuação Global, 2021, p.347-360.
BRASIL. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Fórum Nacional para Proteção de Crianças e Adolescentes: Por uma infância protegida: enfrentando as diversas formas de violência contra crianças e adolescentes. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - Brasília, DF: Atuação Global, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BUCCI, Eugênio. Existe democracia sem verdade factual? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.
CAMPAGNOLO, Ana Caroline; AMATO, David Rossler. Ideologia: desserviço na educação da criança e adolescente. In: Brasil. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Fórum Nacional para Proteção de Crianças e Adolescentes: Por uma infância protegida: enfrentando as diversas formas de violência contra crianças e adolescentes. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - Brasília, DF: Atuação Global, 2021, p.361-390.
FIOROTTI, Silas. Intolerância religiosa dos evangélicos na educação básica: breve análise de alguns casos. INTERRITÓRIOS, v. 5, p. 213-231, 2019.
MOREIRA, Alexandre Magno Fernandes. A ideologia em sala de aula na perspectiva dos tratados internacionais de direitos humanos. In: Brasil. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Fórum Nacional para Proteção de Crianças e Adolescentes: Por uma infância protegida: enfrentando as diversas formas de violência contra crianças e adolescentes. Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - Brasília, DF: Atuação Global, 2021, p.391-398.
SCHEFFER, M. et al., Demografia Médica no Brasil 2020. São Paulo, SP: FMUSP, CFM, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tiago de Brito Cruvinel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.