Palavras e imagens em livros de artista
Keywords:
Artes - estudo e ensino, Livro de artista, Palavra e imagemAbstract
In this article, I will make a brief introduction to the roots of the artist’s book and its history in the twentieth century, approaching the artist’s book as an intermedial work, exploring the relations between word and image. I will focus, ultimately, the teaching project “Print, Text, Image”, involving artists’ books printed in lithography, which I have developed with undergraduate and graduate students at the School of Fine Arts at UFMG and at Hope School of Fine Arts at Indiana University, Bloomington (EUA) in the first semester of 2009, as Visiting Artist/Professor.
References
ALETRIA. Revista de estudos de literatura. Intermidialidade. Belo Horizonte: CEL – Faculdade de Letras – UFMG, v.14, jul/dez. 2006.
CAMPOS, Augusto de; PLAZA, Julio. Poemobiles. São Paulo: Augusto de Campos e Julio Plaza, 1974. Limited edition: 1000 copies. http://www. library.yale.edu/aob/Exhibition/campos.htm.
CHRISTIN, Anne-Marie. A History of Writing. From hieroglyph to multimedia. Paris: Flammarion, 2002.
CLÜVER, Claus. Intermidialidade. In: VENEROSO, Maria do Carmo de Freitas (Org.). Intermidialidade. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG. (Belo Horizonte: Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais) v.1 n. 2, nov. 2008.
CLÜVER, Claus. Inter Textus / Inter Artes / Inter Media. In: CLÜVER, Claus; DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; REIS, Eliana Lourenço de Lima (Ed.). Intermidialidade. Aletria. Revista de estudos de literatura. (Belo Horizonte: CEL – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais) n.14, p. 11-41, jul-dez. 2006.
DRUCKER, Johanna. The Century of Artists’ Books. New York: Granary Books, 2004.
FABRIS, Annateresa; TEIXEIRA DA COSTA, Cacilda. Tendências do livro de artista no Brasil. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 1985.
GARCIA, Angelo Mazzuchelli. A literatura e a construção de livros. Aletria. Revista de estudos de literatura. Intermidialidade. Belo Horizonte: CEL – Faculdade de Letras – UFMG, v.14, p.285- 295, jul/dez. 2006.
HOECK, Leo. A transposição intersemiótica: por uma classificação pragmática.In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível. Ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Pos-Lit/Fale/UFMG, 2006. p.167-190.
MERQUIOR, José Guilherme. A criação do Livro da Criação. In: AMARAL, Aracy A. (Org.). Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-1962). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.
RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. Tradução: Thaïs F. N. Diniz e Eliana Lourenço de Lima Reis. [Texto a ser publicado em português.]
SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. SP: Cia das Letras, 1995. p.138
SILVEIRA, Paulo. A página violada. Da ternura à injúria na construção do livro de artista. Porto Alegre: Editora da Universidade (UFRGS), 2001.
_____. As existências da narrativa no livro de artista. Porto Alegre: Instituto de Artes da
UFRGS, 2008. 321p. (Tese, Doutorado em História, Teoria e Crítica da Arte).
TEJO, Cristiana. Paulo Bruscky: arte em todos os sentidos. Recife: Zoludesign, 2009.
VENEROSO, Maria do Carmo de Freitas. Caligrafias e Escrituras: diálogo e intertexto no processo escritural nas artes no século XX. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, 2000. 451 p. (Tese, Doutorado em Literatura Comparada).
_____. Corte/Cola: Encyclopedia. In: VENEROSO, Maria do Carmo de Freitas; AVELLAR, Wilson de; ÂNGELO, Afranio et al. Enciclopédia. Belo Horizonte: Litholabor, 2003. p.5.
_____ (Org.). Intermidialidade. PÓS: Revista do Programa de Pósgraduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG. (Belo Horizonte: Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais) v.1 n. 2, nov. 2008.
ZANINI, Walter. História Geral da Arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983. v.2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.