A conservação e restauro no Instituto Politécnico de Tomar

conhecimento, competências e aptidões

Authors

  • João Freitas Coroado

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15488

Keywords:

competencies, Conservation and restoration, knowledge, Skills, study plans

Abstract

The present study focuses the curricula evolution resulting from restructures and changes made by law, related with training in conservation and restoration, taught at the Institu-toPolitécnico de Tomar (IPT), over nearly 25 years. It intends to contribute to the reflection on the present and future of the academic training in this area, particularly the strategies that have been adopted for acquiring knowledge, skills and competences necessary for the best practice in conservation, and without losing sight on the experience and the principles that were enrolled in fundamental documents of national and international organizations that are directly or indirectly related to the profession of the conservator-restaurator.In this context, the relationships that were strengthened with our public and private partners are fundamental to the teaching model that has been followed, since they allow the development of each student intentions to enhance a specialization and the necessary practice, for competent performance in conservation and restoration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Freitas Coroado
    Doutor em Geociências pela Universidade de Aveiro.
    Docente no Instituto Politécnico de Tomar (IPT), onde
    atuou como Coordenador e director do Departamento de
    Arte, Conservação e Restauro. Actualmente, dirige a Escola
    Superior de Tecnologia de Tomar e pertence desde 2011 ao
    Conselho Geral do Instituto Politécnico de Tomar.
    Leciona, no curso de Licenciatura e no mestrado em
    Conservação e Restauro, na área de estudos dos materiais
    pétreos e cerâmicos, alteração e alterabilidade,
    e monitorização e controlo ambiental.

References

AMORIM, J.B.P. (1994). “Do Ensino Superior”, ed. Instituto Politécnico de Tomar, 24 p. Portugal. LOPES, F. e CORREIA, M. B. – Património arquitectónico e arqueológico / cartas, recomendações e convenções internacionais, Livros Horizonte, Lisboa, 2004. ECCO, (2011). Competences for Access to the conservation-restoration profession. European Confederation of Conservator-Restorers (ECCO) Organizations. Brussels. Acedido em 30-052013 em http://www.ecco-eu.org/about-e.c.c.o./professional-guidelines.html ECCO, (2004). Basic Requirements For Education In Conservation-Restoration, E.C.C.O., General Assembly, Brussels. ENCoRE, (2001). Clarification of Conservation/Restoration at University Level or Recognised Equivalent. European Network for Conservation-Restoration Education -ENCoRE, 3. General Assembly, 2001, Munich. ICOM, (2008). Referencial Europeu das Profissões Museais. Acedido em 23-05-2013, em http://www.icom-portugal.org/. INSTITUTO PARA A QUALIDADE NA FORMAÇÃO – IQF (2006). Evolução das Qualificações e Diagnóstico das Necessidades de Formação: Preservação Conservação e Valorização do Património Cultural. Em Portugal: Estudo que integra uma Separata com os Perfis Profissionais. Colecção de Estudos Sectoriais N.º 31. Lisboa: IQF. LARSEN, R. (2002). ENCORE bringing together a europeannetwork : the clarification of conservation-restoration in education.ConservationNews, Vol. 67, p. 21-22.

Published

2014-11-28

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

A conservação e restauro no Instituto Politécnico de Tomar: conhecimento, competências e aptidões. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 172–187, 2014. DOI: 10.35699/2238-2046.15488. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15488. Acesso em: 8 dec. 2025.