The Civil-Military Dictatorship (1964-1985), Education and Civility: a case study on EEM Joaquim Magalhães de Itapipoca-CE
Educação e Civismo - Um estudo de caso sobre a EEM Joaquim Magalhães de Itapipoca-CE
Abstract
This article analyzes the reforms and actions of the military in the educational field during the Civil-Military Dictatorship (1964-1985), focusing on their repercussions in EEM Joaquim Magalhães, in Itapipoca-CE. In this study, a parallel is drawn between the moralizing character of teaching, the creation of Civic Centers and the use of civics in the 60s, 70s and 80s, a period in which it was used by the military to combat “subversion” and promote “progress” in the country. However, despite all the efforts of the military, this educational model demonstrate the contradictions of dictatorial regime in schoolar context, especially in the Civic Centers, as they are political bodies, at a time of democratic opening in Brazil.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio Robson Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).