Repercussed learning from Digital Storytelling methodology
case study in a Pedagogy class
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.51865Keywords:
Active methodologies, Digital Storytelling, Learnings, SkillsAbstract
Stories are everywhere and are used to motivate others, convey information, share experiences, socialize and connect with new people. The ability to tell/communicate stories allows you to transcend personal structures and take on broader perspectives, becoming an important learning tool. The Digital Storytelling methodology, in turn, has proven to be a mechanism that can foster learning. This work sought to capture the learning/skills obtained by students on the pedagogy course at a university in northeastern Brazil using the Digital Storytelling methodology in audiovisual format. Authors such as Rodrigues (2020), Rodrigues and Almeida (2023), Pasinato, Lopes, and Motta (2023), Moura and Franco (2023), Prado et al. (2017), Cruz (2016) and Robin (2006), among others, were used to discuss the potential of Digital Storytelling. The methodological instrument that supported the generation of data was a focus group interview with 12 pedagogy students from a public university in the northeast, which sought to capture changes in terms of learning, after their participation in a workshop that focused on the production of Digital Storytelling. As a result, participants developed several skills, which can result in learning relevant to their training.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57–82, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7722229/mod_resource/content/1/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
BARRETT, Helen. Storytelling no ensino superior: uma teoria da reflexão sobre a prática para apoiar a aprendizagem profunda. Rev. Carta Inter., v. 14, n. 2, p. 221–243, 2019. DOI: 10.21530/ci.v14n2.2019.917. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335469301_O_Storytelling_como_ferramenta_de_aprendizado_ativo. Acesso em: 25 jan. 2025.
BRUNER, Jerome. A construção narrativa da realidade. Critical Inquiry, v. 18, n. 1, p. 1–21, 1991. Disponível em: https://www.academia.edu/4598706/BRUNER_Jerome_A_constru%C3%A7%C3%A3o_narrativa_da_realidade. Acesso em: 25 jan. 2025.
BUSATTO, Cleomari. Narrando histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/102929. Acesso em: 25 jan. 2025.
CANINI, Carlos Eduardo. Narrativas digitais de professores: perspectivas educomunicativas para as práticas pedagógicas. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade do Planalto Catarinense, Lages. Disponível em: https://data.uniplaclages.edu.br/mestrado_educacao/dissertacoes/a1af9441263e40d829e2d651257d1a03.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
CRUZ, Dulce Márcia. Letramentos, práticas pedagógicas e formação de professores para as mídias: reflexões sobre a relação entre a cultura digital e a universidade. In: MILL, Daniel; REALI, Aline (ed.). Educação a distância, qualidade e convergências: sujeitos, conhecimentos, práticas e tecnologias. São Carlos: EDUFSCar, 2016. v. 1. p. 177–192. Disponível em: https://www.academia.edu/30880381/Letramentos_pr%C3%A1ticas_pedag%C3%B3gicas_e_forma%C3%A7%C3%A3o_de_professores_para_as_m%C3%ADdias_reflex%C3%B5es_sobre_a_rela%C3%A7%C3%A3o_entre_a_cultura_digital_e_a_universidade. Acesso em: 25 jan. 2025.
FARIAS, Pablo Antonio Maia de; MARTIN, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 143–158, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/MkJ5fd68dYhJYJdBRRHjfrp/. Acesso em: 25 jan. 2025.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2014.
HACK, Josias Ricardo; GUEDES, Olga. Digital storytelling, educação superior e literacia digital. Roteiro, v. 38, n. 1, p. 9–32, 2013. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2065. Acesso em: 25 jan. 2025.
JENKINS, Henry. Cultura da conexão: criando valor e significado da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2015.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2001.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 16, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4941832/mod_resource/content/1/Artigo-Moran.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
MOURA, Késsia Mileny de Paulo; FRANCO, Sergio Roberto Kieling. Narrativa transmídia na formação de professores: produções e potencialidades. Revista Contemporânea de Educação, v. 18, n. 41, p. 327–345, 2023. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v18i41.54981. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/54981. Acesso em: 25 jan. 2025.
PASINATO, Nara Maria Bernardes; LOPES, Gabriel César Dias; MOTTA, Everson Luiz de Oliveira. Educação na modernidade líquida: percepções da construção de narrativas digitais na formação de professores na busca do inédito-viável. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 18, n. 00, e023086, 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18iesp.1.18511. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18511. Acesso em: 25 jan. 2025.
PRADO, Ana Lúcia; AL., et. Narrativas digitais: conceitos e contextos de letramento. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 1156–1176, 2017. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10286. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10286. Acesso em: 25 jan. 2025.
ROBIN, Bernardo. Os usos educacionais da narrativa digital. In: PROCEEDINGS da Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Waynesville: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2006. p. 709–716. Disponível em: https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqw2orz553k1w0r45))/reference/referencespapers?referenceid=3753074. Acesso em: 25 jan. 2025.
RODRIGUES, Alessandra. Narrativas digitais e experiência: exploração de conceitos e implicações para a educação em uma perspectiva humanista. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, p. 692–714, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p692-714. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/47767. Acesso em: 25 jan. 2025.
RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Para Além das Plataformas e do Tecnicismo: Narrativas Digitais e Formação Docente Crítico-Reflexiva. Sisyphus - Journal of Education, v. 11, n. 3, p. 46–68, 2023. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5757/575777387004/575777387004.pdf. Acesso em: 25 jan. 2025.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2016.
SIGNES, Carmen Gregori. Practical uses of digital storytelling. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/253907387. Acesso em: 25 jan. 2025.
VALENÇA, Marcelo; TOSTES, Ana Paula Baltazar. O storytelling como ferramenta de aprendizado ativo. Revista Carta Internacional, v. 14, n. 2, p. 221–243, 2019. DOI: https://doi.org/10.21530/ci.v14n2.2019.917. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335469301_O_Storytelling_como_ferramenta_de_aprendizado_ativo. Acesso em: 25 jan. 2025.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; GERALDINI, Alexandra Fogli Serpa. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455–478, 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.DS07. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/9900. Acesso em: 25 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marina Rodrigues da Silva Lopes, Késsia Mileny de Paulo Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.