FAB LAB and education in Brazil
actions to disseminate the maker culture in basic and higher Education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.52809Keywords:
Maker culture, FAB LAB, Basic education, Higher education, STEAMAbstract
The purpose of the present research is to analyze the strategies and actions for disseminating the maker culture in the field of education, promoted by the Digital Fabrication Laboratories (FAB LAB) in Brazil, considering the elements for the development of digital and scientific literacy, as well as aspects related to diversity and the promotion of STEAM. The proposed methodology was guided by the principles of qualitative research and documentary analysis, with a theoretical foundation in the field of Cultural Studies. Documents from forty-two Brazilian FAB LABs that indicated educational actions in their documentation were analyzed. The results indicate a great diversity of approaches and pedagogical actions in these spaces, the use of maker culture as a marketing strategy in public and private institutions, limitations of effective actions directed towards Basic and Higher Education, and few actions related to diversity, promotion of STEAM, and scientific literacy. Initially, the diversity of methodologies and theories that permeate the use of maker culture elements in education seems like a necessary adjustment for the development of curriculum-integrated proposals and the learning concepts adopted by some institutions. However, in practice, they emerge as a bricolage with conflicting elements that compromise the outcomes of the proposals. Despite the limitations encountered, the existence of maker space proposals committed to the dissemination and consolidation of maker culture in education demonstrates that it is possible to articulate effective actions with excellent results.
References
ANDERSON, Chris. Makers: a nova revolução digital. Rio de Janeiro: Editora Campus-Elsevier, 2012.
BLEY, Dagmar Heil Pocrifka; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Ciclos de codificação e o software Atlas ti: uma parceria criativa para análise de dados qualitativos em pesquisas sobre o uso das tecnologias digitais no campo da Educação. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 10, n. 1, abr. 2019. ISSN 2177-9309. DOI: 10.36397/emteia.v10i1.240016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/240016. Acesso em: 25 out. 2024.
BLIKSTEIN, Paulo. Viagens em Troia com Freire:a tecnologia como um agente de emancipação. Educação e Pesquisa, v. 42, p. 837–856, set. 2016. ISSN 1517-9702, 1678-4634. DOI: 10.1590/s1517-970220164203003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/smj6D5mtcLqNsVkzcxgsKcq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 out. 2024.
BLIKSTEIN, Paulo; VALENTE, Jose; MOURA, Éliton Meireles de. Educação Maker: Onde Está O Currículo? Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, p. 523–544, jun. 2020. ISSN 1809-3876. DOI: 10.23925/1809-3876.2020v18i2p523-544. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48127. Acesso em: 25 out. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Mec, 2018.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). [S. l.: s. n.], 2022.
CABEZA, Edison Uriel Rodríguez; MOURA, Mônica. O DIY vive! V!rus, n. 10, 2014. Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/virus10/?sec=4&item=8&lang=pt. Acesso em: 25 out. 2024.
CARVALHO, Ana Beatriz Gomes; BLEY, Dagmar Heil Pocrifka. Cultura Maker e o uso das tecnologias digitais na educação: construindo pontes entre as teorias e práticas no Brasil e na Alemanha. Revista Tecnologias na Educação, v. 26, p. 21–40, 2018.
CARVALHO, Ana Beatriz Gomes; MAGALHÃES, Sthenio; ALVES, Thelma Panerai. Divulgação e formação científica nas redes sociais: narrativas digitais e colaboração nos canais do Science Vlogs Brasil. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 13, p. 246–265, 2023.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: Teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Dp&a, 2006.
HATCH, Mark. The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. New York: McGraw-Hill Education, 2013.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Penso, 2007.
SALDAÑA, Johnny. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage, 2013.
SILVA, Rodrigo Barbosa; MERKLE, Luiz Ernesto. Perspectivas educacionais FabLearn: conceitos e práticas maker no Brasil. In: ANAIS do FabLearn Conference: Promovendo Equidade na Educação pelo Movimento Maker. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2016.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Como o Brasil vai encarar o poder das Big Techs? [S. l.: s. n.], mar. 2023. Disponível em: https://outraspalavras.net/tecnologiaemdisputa/como-obrasil-vai-encarar-o-poder-das-plataformas/. Acesso em: 25 out. 2024.
SOSTER, Tatiana Sansone; ALMEIDA, Fernando José de; SILVA, Maria da Graça Moreira. EDUCAÇÃO MAKER E COMPROMISSO ÉTICO NA SOCIEDADE DA CULTURA DIGITALEducação Maker e compromisso ético na sociedade da cultura digital. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, p. 715–738, jun. 2020. ISSN 1809-3876. DOI: 10.23925/1809-3876.2020v18i2p715-738. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48029. Acesso em: 25 out. 2024.
TEIXEIRA, Jonny Nelson. Categorização do nível de letramento científico dos alunos de Ensino Médio. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2007.
VOSSOUGHI, Shirin; BEVAN, Bronwyn. Making and Tinkering: A Review of the Literature – informalscience.org. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: https://informalscience.org/research/making-and-tinkering-review-literature/. Acesso em: 25 out. 2024.
WILSON, Carolyn. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: Unesco, UFTM, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Beatriz Gomes Pimenta de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.