The use of an immersive environment to promote English as a foreign language vocabulary learning

Authors

  • Rafaela Lemos Sales Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Faculdade de Letras, Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas, Juiz de Fora, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2272-8847
  • Patrícia Nora de Souza Ribeiro Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Faculdade de Letras, Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas, Juiz de Fora, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1713-0445

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.55719

Keywords:

Attention, Motivation, Multimodality, Virtual Reality, Vocabulary learning

Abstract

Technological devices have become increasingly present in education, recently leading to the use of immersive environments as pedagogical tools. In this context, this research aims to investigate the use of a 360º immersive environment to promote attention and motivation during English vocabulary learning. Theoretically, the study is grounded in Schmidt's Noticing Hypothesis (1990), Gardner's Motivational Theory (1979; 2010), and Mayer’s Cognitive Theory of Multimedia Learning (Mayer, 2001; Moreno; Mayer, 2007). Methodologically, this is a quasi-experimental study designed to control the use of a 360º immersive environment to promote attention and motivation during English vocabulary acquisition. Three experiments were conducted with 81 high school students from a public school in Juiz de Fora, MG. These students were equally divided into three groups and each group was exposed to a different condition: a 360º immersive environment, a reading environment with a multimodal glossary, and a 360º immersive environment + reading environment with a multimodal glossary. The results indicate learning gains across all three conditions, but students exposed to the third condition demonstrated superior lexical acquisition. This improvement is attributed to the multimodality of the environment, which helped enhance attention and motivation, ultimately leading to better learning outcomes.

Downloads

Author Biography

  • Rafaela Lemos Sales, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Faculdade de Letras, Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas, Juiz de Fora, MG, Brasil

    Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2023), com habilitação em português e inglês. Mestranda em Linguística Aplicada do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos também pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atuou como bolsista em projetos de Iniciação Científica, de Iniciação à docência (PIBID) e de Universalização de Línguas Estrangeiras Modernas durante a graduação. Possui interesse pela aquisição de vocabulário de inglês como língua estrangeira mediada por ambientes virtuais.

References

BRAGA, Denise Bértoli. A comunicação interativa em ambiente hipermídia: as vantagens da hipermodalidade para o aprendizado no meio digital. In: HIPERTEXTO e Gêneros Digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro, RJ: Editora Lucerna, 2004. p. 144–162.

CHUN, Dorothy M.; PLASS, Jan L. Effects of Multimedia Annotations on Vocabulary Acquisition. The Modern Language Journal, v. 80, n. 2, p. 183–198, 1996. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1996.tb01159.x.

DEHAENE, Stanislas. A atenção. In: É assim que aprendemos: por que o cérebro funciona melhor do que qualquer máquina (ainda…) Rio de Janeiro, RJ: Contexto, 2022.

ELLIS, Rod. SLA Research and Language Teaching. [S. l.]: Oxford University Press, 1997.

FRANCO DE LIMA, Ricardo. Compreendendo os Mecanismos Atencionais. Ciências e Cognição, Campinas, SP, v. 6, p. 113–122, nov. 2005. ISSN 1806-5821. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212005000300013&nrm=iso.

GARDNER, Robert. Social Psychological Aspects of Second Language Acquisition. In: GILES, H.; CLAIR, R. Language and Social Psychology. Oxford, UK: Blackwell, 1979. p. 193–220.

GARDNER, Robert. Motivation and Second Language Acquisition: the social-educational model. New York, NY: Peter Lang, 2010.

GASS, Susan. Input, Interaction, and the Second Language Learner. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1997.

HEDE, Andy. An Integrated Model of Multimedia Effects on Learnin. Journal of education Multimedia and Hypermed, v. 11, n. 2, p. 177–191, 2002.

JAMES, William. The Principles of Psychology. New York: Henry Holt e Company, 1890.

KRASHEN, Stephen. The Input Hypothesis: Issues and Implications. Harlow, UK: Longman, 1985.

LEEUWEN, Theo Van. Multimodality. In: TANNEN, Deborah; HAMILTON, Heidi E.; SCHIFFRIN, Deborah (ed.). The Handbook of Discourse Analysis. Nova Jersey: Wiley-Blackwell, 2015. p. 447–465.

LEMKE, Jay L. Travels in hypermodality. Visual Communication, v. 1, n. 3, p. 299–325, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1177/147035720200100303. Acesso em: 13 jul. 2023.

MAYER, Richard E. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

MAYER, Richard E. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An Example of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. New Directions for Teaching and Learning, v. 2002, n. 89, p. 55–71, 2002.

MONTEIRO, Ana Maria Vieira. Virtual reality as a tool for foreign language vocabulary learning. 2021. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG. DOI: 10.34019/ufjf/te/2021/00103. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13863.

MORENO, Roxana; MAYER, Richard. Interactive Multimodal Learning Environments. Educational Psychology Review, v. 19, n. 3, p. 309–326, 2007. ISSN 1573-336x. DOI: 10.1007/s10648-007-9047-2.

OXFORD, R.; SHEARIN, J. Language Learning Motivation: Expanding the Theoretical Framework. The Modern Language Journal, v. 78, n. 1, p. 12–28, 1994. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/329249. Acesso em: 6 dez. 2023.

POSNER, Michael I.; BOIES, Stephen J. Components of attention. Psychological Review, v. 78, n. 5, p. 391–408, 1971.

POSNER, Michael I.; PETERSEN, Steven E. The Attention System of the Human Brain. Annual Review of Neuroscience, v. 13, p. 25–42, 1990.

PROCÓPIO, Renata Bittencourt. uso do glossário hipermídia no ensino-aprendizagem implícito de vocabulário nos níveis elementar e intermediário de proficiência em inglês. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3289. Acesso em: 11 jan. 2024.

SAITO, Fabiano Santos. Aprendizagem de vocabulário de inglês como língua estrangeira em ambiente hipermídia: efeitos da retenção lexical a curto e longo prazo em uma abordagem de ensino e aprendizagem lexical implícita. 2015. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1290. Acesso em: 11 jan. 2024.

SANTAELLA, Lucia. As Linguagens como antídotos ao midiacentrismo. Matrizes, v. 1, n. 1, p. 75–97, 2007. Acesso em: 29 fev. 2024. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i1p75-97.

SCHMIDT, Richard. Awareness and Second Language Acquisition. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge University Press, Eua, v. 13, p. 206–226, 1993.

SCHMIDT, Richard W. The Role of Consciousness in Second Language Learning1. Applied Linguistics, v. 11, n. 2, p. 129–158, 1990. ISSN 0142-6001. DOI: 10.1093/applin/11.2.129.

SCHMIDT, Richard W. Attention. Edição: P. Robinson. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2001. p. 3–32.

SCHUMANN, John H. The Neurobiology of Affect in Language. Malden: Blackwell Publishers, 1999.

SOUZA, Patrícia Nora. O uso da hipermídia para o ensino e a aquisição lexical no contexto da leitura em língua estrangeira. 2004. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Linguagem, Universid de Estadual de Campinas, Campinas, SP. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/329030. Acesso em: 11 jan. 2024.

Published

2025-03-18

Issue

Section

Dossier 2025: Contributions of technologies to new didactic approaches in teaching foreign languages and translation in pandemic and post-pandemic situations

How to Cite

SALES, Rafaela Lemos; RIBEIRO, Patrícia Nora de Souza. The use of an immersive environment to promote English as a foreign language vocabulary learning. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e55719, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.55719. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/55719. Acesso em: 21 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 545

You may also start an advanced similarity search for this article.