Romantic verse? Revisiting the sapphic decasyllable with digital tools
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.55787Keywords:
Quanti-qualitative study, Textual statistics, Digital tools, Romantic verse, Sapphic DecasyllableAbstract
In the field of literary studies, the quanti-qualitative method, known as literary stylometry and textual statistics, has gained prominence. This type of research is characterized by the use of computational tools in the context of digital culture, performing rapid and precise analyses of stylistic elements to identify authors, poets, and literary schools. This study revisits the hypothesis that the Sapphic decasyllable is a distinctive mark of Brazilian Romantic poetry. We use the digital tool Aoidos for automatic verse scansion, obtaining quantitative data on verse length and rhythm. By comparing the use of different types of decasyllable (Sapphic, heroic, and androgynous) across four groups of poets (Neoclassical, Romantic, Generation of 1870, and Parnassian), we observed that, despite an increase of nearly 75% in the use of this verse type from the 18th to the 19th century, it is not an exclusive trait of Romantic poets. This finding allows us to conclude that the perception of excessive Sapphic usage stems from certain specific works rather than a widespread phenomenon. This analysis raises questions about traditional interpretations by critics such as Antonio Candido and Péricles Eugênio da Silva Ramos, who view the Sapphic as a central feature of Romantic poetry. We conclude that the hypothesis of Sapphic verse predominance in Romanticism lacks empirical support, as it traverses various literary movements with relative stability throughout the 19th century.
Downloads
References
BRANDÃO, Saulo Cunha. Atribuição de autoria: um problema antigo, novas ferramentas. Texto Digital, Florianópolis, v. 2, n. 1, jul. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1325/1022. Acessado em: 05 set. 2024.
CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP, 1996.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira. Segundo volume. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2000.
CANDIDO, Antonio. O romantismo no Brasil. São Paulo: Humanitas, 2002.
CARVALHO, Amorim de. Teoria geral da versificação. Lisboa: Editorial Império, 1987.
MATTOSO, Glauco. O sexo do verso: machismo e feminismo na regra da poesia. 2010. Disponível em: https://www.elsonfroes.com.br/sexodoverso.pdf. Acesso em: set. 2024.
MERQUIOR, José Guilherme. De Anchieta a Euclides: breve história da literatura brasileira. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1979.
MITTMANN, Adiel; ESTEVES, Gabriel; SANTOS, Alckmar Luiz dos. Peeking Inside the Rhythmic Possibilities of the Portuguese Decassílabo. In: PLECHÁ, P.; KOLÁR, R.; BORIES, A.; ÍHA, J. (ed.). Tackling the Toolkit: Plotting Poetry through Computational Literary Studies. Praga: Icl Cas, 2021. p. 75–90.
MITTMANN, Adiel; MAIA, Samanta; SANTOS, Alckmar Luiz dos. Análise comparativa entre as escansões manual e automática dos versos de Gregório de Matos. Texto Digital, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 157–179, jan. 2017.
MITTMANN, Adiel; SANTOS, Alckmar Luiz dos. The Rhythm of Epic Verse in Portuguese from the 16th to the 21st century. In: JADT’ 18 – Proceedings of the 14th International Conference on Statistical Analysis of Textual Data. Roma: UniversItalia, 2018. v. 1, p. 514–521.
MITTMANN, Adiel; SANTOS, Alckmar Luiz dos; PERGHER, Paulo Henrique. What Rhythmic Signature Says About Poetic Corpora. In: PLECHÁČ, Petr; SCHERR, Barry P.; SKULACHEVA, Tatyana;
BERMÚDEZ-SABEL, Helena; KOLÁR, Robert (ed.). Quantitative Approaches to Versification. Praga: Institute of Czech Literature of the Czech Academy of Sciences, 2019. p. 153–169.
OSÓRIO, Julia Telésforo. Ritmos sem qualidades: leituras em versus de uma vertente da poesia portuguesa contemporânea. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Literatura, Florianópolis. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/204503.
PROENÇA, Manuel Cavalcanti. Ritmo e poesia. Rio de Janeiro: Simões, 1955.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. O verso romântico e outros ensaios. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1959.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Poesia simbolista. São Paulo: Melhoramentos, 1965.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Do Barroco ao Modernismo. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1968.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. A renovação parnasiana na poesia. In: COUTINHO, Afrânio (ed.). A literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Editorial Sul Americana S.A., 1969. v. 3. p. 83–134.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Introdução ao Parnasianismo brasileiro. Revista da Universidade de São Paulo, São Paulo, p. 155–168, 1989. Edição de setembro, outubro e novembro.
SCARABELOT, Leandro. Os poetas realistas da geração de 1870: uma geração poeticamente perdida? 2024. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Literatura, Florianópolis. 2024.
SOUSA, Ana Paula Nunes de. Teófilo Dias e a poética parnasiana: estudo estilométrico. 2023. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Literatura, Florianópolis. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247723.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriel Esteves, Leandro Scarabelot, Ana Paula Nunes de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.








