ICT at the core of the 21st century’s social (re)configuration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.56501

Keywords:

Information Society, Knowledge Society, Information and Communication Technologies

Abstract

This study investigates how Information and Communication Technologies (ICT) influence the transition from the Information Society to the Knowledge Society, highlighting their impact on social, cultural, and educational dynamics. The starting point of this article is the guiding question: how have ICTs promoted significant changes in contemporary society, contributing to the transition from the Information Society to the Knowledge Society? The methodology adopted was a bibliographic research based on the works of Castells, Santaella, and Toffler on the dynamics of the Information Society. The findings indicate that ICTs have restructured communication, learning, and social interaction, fostering the democratization of knowledge and the creation of collaborative environments, driving collective intelligence and accessibility in the Knowledge Society.

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Author Biography

  • Jean Carlos da Silva Monteiro, Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade, São Luís, MA, Brasil

    Mestre em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão. Especialista em Comunicação, Cultura e Tecnologia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante. Especialista em Educação e Cultura pela Faculdade Conexão. Graduado em Comunicação Social (Jornalismo) pela Faculdade Estácio de São Luís. Graduado em Pedagogia pela Faculdade Única. Lidera o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Cultura e Comunicação Multimídia. Sua experiência docente abrange desde a Educação Básica até o Ensino Superior, incluindo cursos de Jornalismo, Pedagogia e Pós-Graduação. Atuou como coordenador de alunos e professores, presidente de Comissão Permanente de Avaliação e membro de comissão do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes. Exerceu também funções como Jornalista e Assessor de Comunicação e Imprensa em empresas privadas e organizações públicas. Idealizou o projeto "Mestres da Escrita", que oferece orientação teórico-prática para aprimorar habilidades de escrita científica de estudantes e pesquisadores. Suas pesquisas foram financiadas pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e pela Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão. É membro de Comissão de Pareceristas e de Corpo Editorial de revistas nacionais e internacionais. Autor e organizador de livros, artigos, estudos e pesquisas interdisciplinares nas áreas de Comunicação, Educação e Tecnologia, com foco em suas expressões e processos socioculturais: Cultura Digital e Tecnologias Emergentes; Cultura da Educação e Novas Metodologias; Cultura Midiática e Redes Sociais; Cultura Jornalística e Novas Narrativas. Lattes: lattes.cnpq.br/1339098378453005. Orcid: orcid.org/0000-0001-8025-3670. Academia.Edu: ufma.academia.edu/jeansmonteiro. ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Jean-Monteiro-2. LinkedIn: linkedin.com/in/jeansmonteiro. E-mail: falecomjeanmonteiro@gmail.com. WhatsApp: (98) 99127-7390.

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Published

2025-06-04

How to Cite

MONTEIRO, Jean Carlos da Silva; FAÇANHA, Luciano da Silva. ICT at the core of the 21st century’s social (re)configuration. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e56501, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.56501. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/56501. Acesso em: 8 dec. 2025.