Emotions and climate change on instagram

a study in the Brazilian context

Authors

  • Geilson Fernandes de Oliveira Universidade do Estado da Bahia, Juazeiro, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3278-4044
  • Luisa Massarani Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5710-7242
  • Graziele Scalfi Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1417-1287
  • Marcelo Alves dos Santos Junior Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4995-6612
  • Thaiane Oliveira Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8588-3548

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.58661

Keywords:

Climate change, Emotions, Instagram, Brazil

Abstract

Understood as long-term transformations in temperature and climate patterns, climate change is gaining increasing attention in public debates. In this article, we aim to analyze the emotions expressed in Brazilian content on Instagram regarding this topic. We started with a random sample of 1,067 posts on the subject between 2021 and 2022, collected through Crowdtangle. The identification of emotions was based on the descriptors from the Human-Machine Interaction Network on Emotion and the Core Affect Model. Theo- retically, the research is situated in a multidisciplinary field, encompassing discussions about climate change, the study of emotions and social networks on the internet. As a result, a relatively small number of posts expressing emotions was observed in the corpus (18.5%). Among these, the prevalence of negative emotions (61.2%) was noted, with concern (23.7%) and disapproval (20.7%) standing out. In smaller quantities, posi- tive emotions (38.8%) such as interest (18.9%) and hope (6.6%) were also expressed. The analyses highlight the need for reflection on the identified emotions, which in different ways indicate an attention bias towards climate change and possibilities for addressing its advancement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Geilson Fernandes de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia, Juazeiro, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Doutor em Estudos da Mídia (UFRN). Professor do Curso de Jornalismo em Multimeios da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pesquisador do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Fundação Oswaldo Cruz, Fiocruz. Juazeiro-BA, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3278-4044.

  • Luisa Massarani, Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Doutora na área de Gestão, Educação e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) e pesquisadora da Casa de Oswaldo Cruz, Fiocruz (COC/Fiocruz). Rio de Janeiro – RJ, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5710-7242.

  • Graziele Scalfi , Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Doutora em Educação na Universidade de São Paulo (USP). Pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Fundação Oswaldo Cruz, Fiocruz. Rio de Janeiro – RJ, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1417-1287.

  • Marcelo Alves dos Santos Junior , Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Doutor e mestre em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor no Departamento de Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO). Rio de Janeiro – RJ, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4995-6612.

  • Thaiane Oliveira, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Doutora em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense. Professora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Membro do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Disputas e Soberanias Informacionais (INCT-DSI), do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT) e de Estudos Comparados em Administração de Conflitos (INCT-InEAC). Niterói-RJ, Brasil. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8588-3548.

References

ALMEIDA, Jalcione. A sociologia e as mudanças climáticas. Sociologias, v. 21, n. 51, p. 9–17, 2019. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/Tw4DhYZ8KkCX9tHptn6xzwz/.

AMBRIZZI, Tércio; ARAÚJO, Moacyr (ed.). PBMC 2014. Base científica das mudanças climáticas. Contribuição do Grupo de Trabalho 1 do Painel Brasileiro de Mudanças Climáticas ao Primeiro Relatório da Avaliação Nacional sobre Mudanças Climáticas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: http://www.pbmc.coppe.ufrj.br/documentos/RAN1_completo_vol1.pdf.

ARAUJO, I. Ferreira; CORTES, Gerenice R. Oliveira. O rompimento da barragem de Brumadinho: disputa de sentidos nas tramas discursivas do Twitter. Revista Interfaces, v. 12, n. 1, p. 202–218, 2021. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/6536.

ARTAXO, Paulo. As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 53–66, 2020. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1590/s0103-4014.2020.34100.005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.005.

BALBÉ, Alice; CARVALHO, Anabela. Mudanças climáticas em redes sociais: um estudo de caso do Facebook no contexto ibero latino-americano. In: BLANCO, M. Arto; NÚÑEZ, M. Barba; ANDRADE, F. M. Rodrígues de; CARTEA, P. Á. Meira (ed.). Investigar o Cambio Climático na Interface entre a Cultura Científica e a Cultura Común. Actas do Primeiro Seminario Internacional RESCLIMA. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 2016. Acesso em: 14 dez. 2024. p. 73–86. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/185628876.pdf.

BALBÉ, Alice; CARVALHO, Anabela. As mudanças climáticas no Twitter: a ascendência da mídia e da política. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 40, p. 141–161, 2017. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.5380/dma.v40i0.49047. Disponível em: https://doi.org/10.5380/dma.v40i0.49047.

BALBÉ, Alice; LOOSE, E. Beling. Jornalismo, medo e alterações climáticas: articulações possíveis para pensar o enfrentamento dos riscos climáticos. Observatorio (OBS*), v. 14, n. 2, p. 38–55, 2020. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.15847/obsobs14220201465. Disponível em: https://doi.org/10.15847/obsobs14220201465.

BARRETT, Lisa. How emotions are made: The secret life of the brain. [S. l.]: Houghton Mifflin Harcourt, 2017.

BASCH, Corey; YALAMANCHILI, Bhavya; FERA, Joseph. #Climate Change on TikTok: A Content Analysis of Videos. Journal of Community Health, v. 47, n. 1, p. 163–167, 2021. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1007/s10900-021-01031-x. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10900-021-01031-x.

BERGER, Jonah; MILKMAN, Katherine. What makes online content viral? Journal of Marketing Research, v. 49, n. 2, p. 192–205, 2012. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1509/jmr.10.0353. Disponível em: https://doi.org/10.1509/jmr.10.0353.

BIANCHI, Tiago. Leading social media platforms in Brazil 2023, by reach. [S. l.]: Statista, 2024. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/1307747/social-networks-penetration-brazil/.

BROSCH, Tobias. Affect and emotions as drivers of climate change perception and action: a review. Current Opinion in Behavioral Sciences, v. 42, n. 1, p. 15–21, 2021. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1016/j.cobeha.2021.02.001. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2021.02.001.

BROSCH, Tobias; SCHERER, Klaus; GRANDJEAN, Didier; SANDER, David. The impact of emotion on perception, attention, memory, and decision-making. Swiss Medical Weekly, v. 143, n. 1920, p. 13786, 2013. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.4414/smw.2013.13786. Disponível em: https://doi.org/10.4414/smw.2013.13786.

BUENO, W. Costa. A cobertura jornalística de catástrofes ambientais: entre a vigilância e a espetacularização da notícia. Comunicação & Sociedade, v. 39, n. 1, p. 21–41, 2017. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.15603/2175-7755/cs.v39n1p21-41. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v39n1p21-41.

CAMPOS, M. Mota; FERNANDES, C. Montuori; CARDOSO, V. A. Ribeiro. Desmatamento e crise ambiental. Uma análise do enquadramento das políticas públicas na mídia digital. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 8, n. 15, p. 469–495, 2021. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.24137/raeic.8.15.21. Disponível em: https://doi.org/10.24137/raeic.8.15.21.

CARTEA, P. Á. Meira. Comunicar el Cambio Climático. Escenario social y líneas de acción. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino. Organismo de Parques Naturales, 2009. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://www.miteco.gob.es/content/dam/miteco/images/es/comunicar_cc_completo_tcm30-70524.pdf.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS – CGEE. Percepção pública da C&T no Brasil - 2023. Resumo Executivo. Brasília, DF: [s. n.], 2024. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/4686075/CGEE_OCTI_Resumo_Executivo-Perc_Pub_CT_Br_2023.pdf.

CHAKRABARTY, Dipesh. The climate of history: Four theses. Critical Inquiry, v. 35, n. 2, p. 197–222, 2009. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1086/596640. Disponível em: https://doi.org/10.1086/596640.

HAPMAN, Daniel; LICKEL, Brian; MARKOWITZ, Ezra. Reassessing emotion in climate change communication. Nature Climate Change, v. 7, n. 12, p. 850–852, 2017. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1038/s41558-017-0021-9. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s41558-017-0021-9.

CODY, Emily; REAGAN, Andrew; MITCHELL, Lewis; DODDS, P. Sheridan; DANFORTH, Christopher. Climate Change Sentiment on Twitter: An Unsolicited Public Opinion Poll. Plos One, v. 10, n. 8, e0136092, 2015. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1371/journal.pone.0136092. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0136092.

CONTI, J. Bueno. Considerações sobre as mudanças climáticas globais. Revista Do Departamento De Geografia, v. 16, p. 70–75, 2011. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.7154/rdg.2005.0016.0007. Disponível em: https://doi.org/10.7154/RDG.2005.0016.0007.

DOUGLAS-COWIE, Ellen; COWIE, Roddy; SNEDDON, Ian; COX, Cate; LOWRY, Orla; MCRORIE, Margaret; MARTIN, Jean-Claude; DEVILLERS, Laurence; ABRILIAN, Sarkis; BATLINER, Anton; AMIR, Noam; KARPOUZIS, Kostas. The HUMAINE database: Addressing the collection and annotation of naturalistic and induced emotional data. In: PAIVA, A. C. R.; PRADA, R.; PICARD, R. W. (ed.). Affective Computing and Intelligent Interaction. [S. l.]: Springer, 2007. Acesso em: 14 dez. 2024. p. 488–500. DOI: 10.1007/978-3-540-74889-2_43. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-540-74889-2_43.

EKMAN, Paul. Facial expression and emotion. American Psychologist, v. 48, n. 4, p. 384–392, 1993. Accessed: 2024-12-14. DOI: 10.1037/0003-066x.48.4.384. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.4.384.

EVANGELISTA, Simone; GARCIA, Marcelo. Narrativas sobre mudanças climáticas no TikTok Brasil: entre o diagnóstico e a desesperança. Revista Lusófona de Estudos Culturais, v. 11, n. 1, e024003–e024003, 2024. Accessed: 2024-12-14. DOI: 10.21814/rlec.5448. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rlec.5448.

FEARNSIDE, P. Martin. Retrocessos sob o Presidente Bolsonaro: um desafio à sustentabilidade na Amazônia. Sustentabilidade International Science Journal, v. 1, n. 1, p. 38–52, 2019. Accessed: 2024-12-14. Disponível em: http://philip.inpa.gov.br/publ_livres/2019/Fearnside-Retrocessos_sob_o_Presidente_Bolsonaro-Revista_Sustentabilidade.pdf.

FELDMAN, Lauren; HART, P. Sol. Is There Any Hope? How Climate Change News Imagery and Text Influence Audience Emotions and Support for Climate Mitigation Policies. Risk Analysis, v. 38, n. 3, p. 585–602, 2017. Accessed: 2024-12-14. DOI: 10.1111/risa.12868. Disponível em: https://doi.org/10.1111/risa.12868.

FERNANDES-DE-OLIVEIRA, Geilson; MASSARANI, Luisa; ALVES-DOS-SANTOS-JUNIOR, Marcelo; SCALFI, Graziele; OLIVEIRA, Thaiane. The COVID-19 vaccine on the short-video platform Kwai: A study of the emotions expressed in Brazilian content. Cultures of Science, v. 7, n. 3, p. 166–183, 2024. Acesso em: 30 jun. 2025. DOI: 10.1177/20966083241280684.

FERNANDES-DE-OLIVEIRA, Geilson; MASSARANI, Luisa; OLIVEIRA, Thaiane; SCALFI, Graziele; ALVES-DOS-SANTOS-JUNIOR, Marcelo. A vacina no Instagram: estudo das emoções expressas no contexto brasileiro. Revista Mediterránea de Comunicación, v. 14, n. 2, p. 283–298, 203. Acesso em: 30 jun. 2025. Disponível em: https://www.mediterranea-comunicacion.org/article/view/24190.

FLEURY, L. Cândido; MIGUEL, J. C. Hochsprung; TADDEI, Renzo. Mudanças climáticas, ciência e sociedade. Sociologias, v. 21, n. 51, p. 18–42, 2019. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1590/15174522-0215101.

FLORES, R. Calixto; AMIGÓN, E. Terrón. Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar Em Revista, v. 34, n. 68, p. 217–233, 2018. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1590/0104-4060.55684.

GU, Simeng; WANG, Fushun; PATEL, Nitesh P.; BOURGEOIS, James A.; HUANG, Jason H. A Model for Basic Emotions Using Observations of Behavior in Drosophila. Frontiers in Psychology, v. 10, n. 781, p. 1–13, 2019. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.00781. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00781.

HAASTRUP, H. Kannik. Personalising Climate Change on Instagram. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, v. 38, n. 72, p. 65–85, 2022. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.7146/mk.v38i72.129149. Disponível em: https://doi.org/10.7146/mk.v38i72.129149.

HARTH, Nicole S. Affect, (group-based) emotions, and climate change action. Current Opinion in Psychology, v. 42, p. 140–144, 2021. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1016/j.copsyc.2021.07.018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.07.018.

HOFMANN, Stefan G.; DOAN, Stacey N. The social foundations of emotion: Developmental, cultural, and clinical dimensions. [S. l.]: American Psychological Association, 2018. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1037/0000098-000. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0000098-000.

LERNER, Jennifer S.; LI, Ye; VALDESOLO, Piercarlo; KASSAM, Karim S. Emotion and Decision Making. Annual Review of Psychology, v. 66, n. 1, p. 799–823, 2015. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1146/annurev-psych-010213-115043. Disponível em: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115043.

LOOSE, E. Beling; GIRARDI, I. M. Tourinho. O jornalismo ambiental sob a ótica dos riscos climáticos. Interin, v. 22, n. 2, p. 154–172, 2017. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/169150.

LU, Hang; SCHULDT, Jonathon P. Exploring the role of incidental emotions in support for climate change policy. Climatic Change, v. 131, n. 4, p. 719–726, 2015. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1007/s10584-015-1443-x. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10584-015-1443-x.

MANCUSO, C. Z. Costa; MARIA, R. Pandur; BONI, P. César. Enchentes no Nordeste: a humanização da notícia na cobertura fotográfica da Folha de S. Paulo. Discursos Fotográficos, v. 6, n. 8, p. 79–100, 2010. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2010v6n8p79. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2010v6n8p79.

MIGUEL, J. C. Hochsprung. A “meada” do negacionismo climático e o impedimento da governamentalização ambiental no Brasil. Sociedade e Estado, v. 37, n. 1, p. 293–315, 2022. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1590/s0102-6992-202237010013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202237010013.

NEWMAN, Nic; FLETCHER, Richard; EDDY, Kirsten; ROBERTSON, Craig T.; NIELSEN, R. Kleis. Reuters Institute Digital News Report 2023. [S. l.: s. n.], 2023. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.60625/risj-p6es-hb13. Disponível em: https://doi.org/10.60625/risj-p6es-hb13.

NIEHOFF, Esther; OOSTERWIJK, Suzanne. To know, to feel, to share? Exploring the motives that drive curiosity for negative contente. Current Opinion in Behavioral Sciences, v. 35, p. 56–61, 2020. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1016/j.cobeha.2020.07.012. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.07.012.

PAPACHARISSI, Zizi. Affective publics: Sentiment, technology and politics. New York: Oxford University Press, 2014.

PARROTT, W. Gerrod (ed.). The positive side of negative emotions. [S. l.]: Guilford Publications, 2014.

PLUTCHIK, Robert. The emotions: Facts, theories and a new model. [S. l.]: Crown Publishing Group/Random House, 1962.

RODAS, C. Araújo; DI GIULIO, G. Marques. Mídia brasileira e mudanças climáticas: uma análise sobre tendências da cobertura jornalística, abordagens e critérios de noticiabilidade. Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 40, p. 101–124, 2017. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.5380/dma.v40i0.49002. Disponível em: https://doi.org/10.5380/dma.v40i0.49002.

ROESER, Sabine. Risk Communication, Public Engagement, and Climate Change: A Role for Emotions. Risk Analysis, v. 32, n. 6, p. 1033–1040, 2012. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1111/j.1539-6924.2012.01812.x. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.2012.01812.x.

ROWE, Shawn; MASSARANI, Luisa; GONÇALVES, Waneicy; LUZ, Rafael. Emotion in informal learning as mediated action: Cultural, interpersonal and personal lenses. International Journal of Studies in Education and Science, v. 4, n. 1, p. 73–99, 2023. Acesso em: 30 jun. 2025. Disponível em: https://www.ijses.net/index.php/ijses/article/view/50.

RUSSELL, James A. Core affect and the psychological construction of emotion. Psychological Review, v. 110, n. 1, p. 145–172, 2003. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1037/0033-295x.110.1.145. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0033-295X.110.1.145.

SALAMA, Sefat; ABOUKOURA, Khalil. Role of Emotions in Climate Change Communication. In: MANOLAS, Evangelhos; LEAL FILHO, Walter; AZEITEIRO, Ulisses; MCGHIE, Henry; AZUL, A. Marisa (ed.). Handbook of Climate Change Communication: Vol. 1. Cham: Springer, 2018. (Climate Change Management).

SANTINI, R. Marie; BARROS, C. Eduardo. Negacionismo climático e desinformação online: uma revisão de escopo. Liinc em revista, v. 18, n. 1, e5948–e5948, 2022. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.18617/liinc.v18i1.5948. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v18i1.5948.

SCHRÖDER, Marc; PIRKER, Hannes; LAMOLLE, Myriam. First suggestions for an emotion annotation and representation language. In: PROCEEDINGS of LREC 2006 Workshop on Corpora for Research on Emotion and Affect. [S. l.: s. n.], 2006. p. 88–92. Acesso em: 14 dez. 2024. Disponível em: http://lrec.elra.info/proceedings/lrec2006/workshops/W09/Emotion-proceeding.pdf#page=97.

SERRANO-PUCHE, Javier. Internet and emotions: New trends in an emerging field of research. Comunicar, v. 24, n. 46, p. 19–26, 2016. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.3916/c46-2016-02. Disponível em: https://doi.org/10.3916/C46-2016-02.

SONNE, Jennifer; ERICKSON, Ingrid. The expression of emotions on Instagram. In: PROCEEDINGS of the 9th International Conference on Social Media & Society. [S. l.: s. n.], 2018. p. 380–384. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1145/3217804.3217949. Disponível em: https://doi.org/10.1145/3217804.3217949.

SUN, Yunpeng; JIA, Ruoya; RAZZAQ, Asif; BAO, Qun. Social network platforms and climate change in China: Evidence from TikTok. Technological Forecasting and Social Change, v. 200, p. 123197, 2024. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1016/j.techfore.2023.123197. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.123197.

TREEN, Kathie M. d’I.; WILLIAMS, Hywel T. P.; O’NEILL, Saffron J. Online misinformation about climate change. WIREs Climate Change, v. 11, n. 5, e665, 2020. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1002/wcc.665. Disponível em: https://doi.org/10.1002/wcc.665.

WATKINS, Edward R. Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychological Bulletin, v. 134, n. 2, p. 163–206, 2008. Acesso em: 14 dez. 2024. DOI: 10.1037/0033-2909.134.2.163. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.2.163.

Published

2025-09-10

Data Availability Statement

Declaramos que os dados foram apresentados e disponibilizados no corpo do artigo.

How to Cite

OLIVEIRA, Geilson Fernandes de; MASSARANI, Luisa; SCALFI , Graziele; SANTOS JUNIOR , Marcelo Alves dos; OLIVEIRA, Thaiane. Emotions and climate change on instagram: a study in the Brazilian context. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e58661, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.58661. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/58661. Acesso em: 6 dec. 2025.