Exploring mathematics and physics with line follower robot from the perspective of free robotics
DOI:
https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24895Keywords:
Free robotics, Mathematics, Line followerAbstract
This work provides a tool for exploring mathematical contents in an exciting way. It is a challenge for Basic Education teachers to foster the active participation of students in building their own knowledge. In this context, the production of instruments that facilitate innovation in mathematics classes is relevant. The investigation, on which this text is based, was developed from a bibliographic research and the construction/experimentation of a line follower robot, in the perspective of the reuse of scrap and exploration of the underlying mathematics. As a result, a proposal for didactic support material is presented, where the construction of a totally sustainable line follower is treated and possibilities for approaching different contents are described, showing problems which constitute mathematical and physical challenges. Other strengths of the proposal are: to enable access to the contributions of this approach in public education and to raise awareness of the need to preserve the environment, reusing electronic materials in the production of robots and the approach of correct disposal of materials that will not be (re)used.
Downloads
References
BARBOSA, Fernando da Costa. Rede de Aprendizagem em Robótica: uma perspectiva educativa de trabalho com jovens. 2016. Tese (Doutorado) – Curso de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
BEN, Marina de Souza Dal; SANTOS, Cristina Paludo. Tecendo espaços e experiências no campo da robótica educacional. Vivências, v. 16, n. 30, p. 173–191, 2019. Disponível em: http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/issue/view/6. Acesso em: 28 set. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.
CAMPOS, F. R. Robótica pedagógica e inovação educacional: uma experiência no uso de novas tecnologias na sala de aula. 2005. Diss. (Mestrado) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
CARVALHO, Letícia. Pesquisa da UnB mostra que 30 milhões de empregos serão substituídospor robôs até 2026. G1, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2019/02/03/pesquisa-da-unb-mostra-que-30-milhoes-de-empregos-serao-substituidos-por-robos-ate-2026.ghtml. Acesso em: 9 ago. 2020.
LOPES, D. Q. Exploração de modelos e o nível de abstração nas construções criativas com Robótica Educacional. 2008. Tese (Doutorado) – Curso de doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
MILL, Daniel; CÉSAR, Danilo. Robótica pedagógica livre: sobre inclusão sócio-digital e democratização do conhecimento. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 217–248, 2009.
PAPERT, Seymour; PAULO, Freire. The Future of School. [S.l.: s.n.], 1980. Disponível em: http://www.papert.org/articles/freire/freirePart1.html. Acesso em: 25 out. 2018.
PAZOS, Fernando. Automação de Sistemas & Robótica. [S.l.]: Axcel Books, 2002.
SANTOS, Paulo Gabriel Franco dos. Robótica e Processos Formativos: da epistemologia aos kits. In: edição: Deise Aparecida Peralta. Porto Alegre: Editora Fi, 2019. Reflexões filosóficas em tecnologia para um pensar dialético: do encantamento à profanação, p. 15–29. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Deise_Peralta/publication/337473511_Robotica_e_Processos_Formativos_da_epistemologia_aos_kits_Org/links/5e6690d692851c7ce05519a0/Robotica-e-Processos-Formativos-da-epistemologia-aos-kits-Org.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.
SILVA, Carolina Cajazeira de Melo et al. A revolução da robótica utilizando lixo eletrônico no ensino básico: formação ampliada e menor vulnerabilidade de jovens à violência nas escolas públicas. Revista do Laboratório de Estudos da Violência da Unesp/Marília, v. 1, n. 17, p. 75–89, 2016.
TAKAHASHI, Tadao; CIÊNCIA E TECNOLOGIA, Brasil. Ministério da; INFORMAÇÃO (BRAZIL), Programa Sociedade da. Sociedade da informação no Brasil: livro verde. [S.l.]: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. ISBN 9788588063013.
THENÓRIO, I. Como fazer um Robô que dirige sozinho. [S.l.: s.n.]. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=5KwH-bQYOEc. Acesso em: 4 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.