Exploring mathematics and physics with line follower robot from the perspective of free robotics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24895

Keywords:

Free robotics, Mathematics, Line follower

Abstract

This work provides a tool for exploring mathematical contents in an exciting way. It is a challenge for Basic Education teachers to foster the active participation of students in building their own knowledge. In this context, the production of instruments that facilitate innovation in mathematics classes is relevant. The investigation, on which this text is based, was developed from a bibliographic research and the construction/experimentation of a line follower robot, in the perspective of the reuse of scrap and exploration of the underlying mathematics. As a result, a proposal for didactic support material is presented, where the construction of a totally sustainable line follower is treated and possibilities for approaching different contents are described, showing problems which constitute mathematical and physical challenges. Other strengths of the proposal are: to enable access to the contributions of this approach in public education and to raise awareness of the need to preserve the environment, reusing electronic materials in the production of robots and the approach of correct disposal of materials that will not be (re)used.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel da Silveira Guimarães, Universidade Federal de Catalão, Catalão, GO, Brasil

 Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (2002), mestrado em Matemática pela Universidade de Brasília (2005) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Atualmente docente da Universidade Federal de Catalão.

Élida Alves da Silva, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil

Gaduação em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (1994), mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Goiás (1998) e doutorado em Matemática pela Universidade de Brasília (2008). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Goiás/Universidade Federal de Catalão em transição

Fernando da Costa Barbosa, Universidade Federal de Catalão, Catalão, GO, Brasil

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, graduação em Licenciatura Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia, atua com pesquisa no campo de Educação Matemática e Tecnologias da Educação, em especial a Rob´ótica Educacional. Atualmente é professor da Universidade Federal de Catalão.

References

BARBOSA, Fernando da Costa. Rede de Aprendizagem em Robótica: uma perspectiva educativa de trabalho com jovens. 2016. Tese (Doutorado) – Curso de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

BEN, Marina de Souza Dal; SANTOS, Cristina Paludo. Tecendo espaços e experiências no campo da robótica educacional. Vivências, v. 16, n. 30, p. 173–191, 2019. Disponível em: http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/issue/view/6. Acesso em: 28 set. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.

CAMPOS, F. R. Robótica pedagógica e inovação educacional: uma experiência no uso de novas tecnologias na sala de aula. 2005. Diss. (Mestrado) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.

CARVALHO, Letícia. Pesquisa da UnB mostra que 30 milhões de empregos serão substituídospor robôs até 2026. G1, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2019/02/03/pesquisa-da-unb-mostra-que-30-milhoes-de-empregos-serao-substituidos-por-robos-ate-2026.ghtml. Acesso em: 9 ago. 2020.

LOPES, D. Q. Exploração de modelos e o nível de abstração nas construções criativas com Robótica Educacional. 2008. Tese (Doutorado) – Curso de doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

MILL, Daniel; CÉSAR, Danilo. Robótica pedagógica livre: sobre inclusão sócio-digital e democratização do conhecimento. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 217–248, 2009.

PAPERT, Seymour; PAULO, Freire. The Future of School. [S.l.: s.n.], 1980. Disponível em: http://www.papert.org/articles/freire/freirePart1.html. Acesso em: 25 out. 2018.

PAZOS, Fernando. Automação de Sistemas & Robótica. [S.l.]: Axcel Books, 2002.

SANTOS, Paulo Gabriel Franco dos. Robótica e Processos Formativos: da epistemologia aos kits. In: edição: Deise Aparecida Peralta. Porto Alegre: Editora Fi, 2019. Reflexões filosóficas em tecnologia para um pensar dialético: do encantamento à profanação, p. 15–29. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Deise_Peralta/publication/337473511_Robotica_e_Processos_Formativos_da_epistemologia_aos_kits_Org/links/5e6690d692851c7ce05519a0/Robotica-e-Processos-Formativos-da-epistemologia-aos-kits-Org.pdf. Acesso em: 28 set. 2020.

SILVA, Carolina Cajazeira de Melo et al. A revolução da robótica utilizando lixo eletrônico no ensino básico: formação ampliada e menor vulnerabilidade de jovens à violência nas escolas públicas. Revista do Laboratório de Estudos da Violência da Unesp/Marília, v. 1, n. 17, p. 75–89, 2016.

TAKAHASHI, Tadao; CIÊNCIA E TECNOLOGIA, Brasil. Ministério da; INFORMAÇÃO (BRAZIL), Programa Sociedade da. Sociedade da informação no Brasil: livro verde. [S.l.]: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. ISBN 9788588063013.

THENÓRIO, I. Como fazer um Robô que dirige sozinho. [S.l.: s.n.]. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=5KwH-bQYOEc. Acesso em: 4 jul. 2020.

Published

2020-12-03

How to Cite

GUIMARÃES, D. da S.; SILVA, Élida A. da; BARBOSA, F. da C. Exploring mathematics and physics with line follower robot from the perspective of free robotics. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e24895, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.24895. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24895. Acesso em: 17 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.