Planning and developing didactic activities for teaching French in a virtual learning environment
teaching textual genres and developing language capacities
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.51248Keywords:
Textual genres, Language capacities, Moodle virtual learning environment, French as a foreign languageAbstract
The aim of this article is to present and describe part of the process of developing didactic material for an online course aimed at teaching French as a foreign language using the Moodle virtual environment. The asynchronous course was developed over the course of a year as part of a pedagogical and linguistic training program for French trainees, with the participation of two trainee students from an extension center at a Brazilian federal university. To this end, the research is based on the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (Bronckart, 1999, 2021) and especially regarding the use of textual genres in the teaching and learning of languages (Dolz; Schneuwly, 1998; Schneuwly; Dolz, 2004). The material proposes activities on the Moodle platform aimed at contributing to the development of students’ language capacities (Schneuwly; Dolz, 2004; Stutz; Cristovão, 2011), possibly transferable to other genres. The results point to the effectiveness of the Moodle virtual environment for language teaching and the respective development of interactional activities that make it possible to act in a foreign language, due to the variety of resources offered by the platform, which can meet the demands and diverse learning styles.
Downloads
References
ADAM, J.-M. Les textes: types et prototypes. Paris: Nathan, 1992.
BAKHTIN, Mikhail. Estetica da criaçao verbal. Sao Paulo: Martins Fontes, 2006.
BERSCH, Maria Elisabete. Moodle na escola Potencialidades e desafios. Revista Textual, 2009. Disponível em: http://www.sinpro-rs.org.br/textual/out09/Moodle.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução: A. R. Machado. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, Jean-Paul. Teorias da linguagem: nova introdução crítica. Campinas: Mercado de Letras, 2021.
BRONCKART, Jean-Paul; DOLZ, Joaquim. La notion de compétence: quelle pertinence pour l’étude de l’apprentissage des actions langagières ? In: DOLZ, Joaquim; OLLAGNIER, Edmée (ed.). L’énigme de la compétence en éducation. Louvain-la-Neuve: De Boeck, 1999. p. 27–44.
CHEVALLARD, Yves. La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La pensée sauvage, 1981.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro comum europeu de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.pdf. Acesso em: 15 mar. 2024.
DE PIETRO, Jean-François; SCHNEUWLY, Bernard. Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. Recherches en didactiques, n. 3, p. 27, 2003. ISSN 2116-9683. Disponível em: http://archive-ouverte.unige.ch:/unige:172419. Acesso em: 22 mar. 2024.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Pour un enseignement de l´oral : initiation aux genres formels à l'´école. Paris: ESF, 1998.
DOLZ-MESTRE, Joaquim; PASQUIER, A.; BRONCKART, Jean-Paul. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières diverses? Études de linguistique appliquée, n. 92, p. 23, 1993. ISSN 0071-190X. Disponível em: http://archive-ouverte.unige.ch:/unige:6147. Acesso em: 22 mar. 2024.
GERVASIO, João Roberto Ricalde. Investigação da customização da plataforma AVA “Moodle” para uso no ensino de línguas a distância. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional) – Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, Santa Maria.
GRAÇA, L. A.; GONÇALVES, M.; LOUSADA, E. G. (ed.). Da didática de língua(s) ao seu ensino: Estudos de homenagem ao professor doutor Joaquim Dolz. [S. l.]: Pontes Editores, 2023.
LIMA, Gean Flavio De Araujo; MERINO, Eugenio Andrés Diaz; TRISKA, Ricardo. https://proceedings.science/isa-2017/trabalhos/metodos-mais-usados-para-avaliacoes-de-ambientes-virtuais-de-aprendizagem-avas. HFD, v. 7, n. 13, p. 132–147, jul. 2018.
MAYRINK, Mônica Ferreira; ALBUQUERQUE-COSTA, Heloísa. Ensino presencial e virtual em sintonia na formação em línguas estrangeiras. The ESPecialist, v. 38, n. 1, jul. 2017. ISSN 2318-7115. DOI: 10.23925/2318-7115.2017v38i1a10. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32218. Acesso em: 22 mar. 2024.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
STUTZ, Lidia; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. A Construção de uma Sequência Didática na Formação Docente Inicial de Língua Inglesa. SIGNUM: Estud. Ling., v. 14, n. 1, p. 569–589, jun. 2011.
THOMAZ, Alessander Pery Lopes. Princípios fundamentais do Moodle: Reflexões entre teorias e práticas. 2022. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Federal de Ouro Preto. Departamento de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Ouro Preto.
TOCAIA, Luciano Magnoni. Leitura e produção textual na universidade. Teoria e prática. São Paulo: Editora Mackenzie, 2019.
TOCAIA, Luciano Magnoni. Letramento acadêmico: o francês como vetor de conexão entre saberes na universidade. In: PHILIPPOV, R.; HANNA, V. (ed.). Saberes em conexão na universidade: língua, literatura e cultura. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2022.
VALENTE, José. Educação a distância: criando abordagens educacionais que possibilitam a construção de conhecimento. In: ARANTES, Valéria Amorin (ed.). Educação a distâncias: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus Editorial, 2011. p. 13–44.
VYGOTSKI, Lev. Pensée et Langage. Paris: La Dispute, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luciano Magnoni Tocaia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.