Digital technologies in portuguese language teaching
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.56954Keywords:
Applied Linguistics, Portuguese language, Emergency Remote Teaching, Narrative interview, Digital technologiesAbstract
This research analyzes the perceptions of high school students regarding the teaching of the Portuguese language combined with the use of Digital Technologies in the context of Emergency Remote Teaching. The study is based on the principles of qualitative research, with a focus on narrative inquiry, as proposed by Todorov (1983). Data generation was conducted through Narrative Interviews, following the approaches of Jovchelovitch and Bauer (2002). Data analysis follows the model proposed by Lieblich, Tuval-Mashiach, and Zilber (1998), which allowed for an in-depth understanding of the collected narratives. The analysis results highlight the importance of using Digital Technologies during Emergency Remote Teaching; emphasize the necessary adaptation of educators and students to challenging conditions; underscore the role of Digital Technologies in maintaining reading and writing practices; and highlight the potential of these technologies in the educational process. However, they also point to challenges such as inequality in access to Digital Technologies and the need for a critical approach to their use. The research findings reaffirm the necessity of investing in teacher training and technological infrastructure to promote quality education that meets contemporary demands.
Downloads
References
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Narrativas e pesquisas em linguagem e educação. Campinas: Pontes Editores, 2020.
BARTON, David; LEE, Carmen. Language online: Investigating digital texts and practices. London: Routledge, 2015.
BERREDO, Lucas. O que é Chromebook? Veja guia completo! 2025. Disponível em: https://olhardigital.com.br. Acesso em: 17 jun. 2025.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 17 jun. 2025.
BRITO D’ANDRÉA, Carlos Frederico de. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020. p. 79. (Coleção Cibercultura). ISBN 978-65-5630-009-2. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32043. Acesso em: 17 jun. 2025.
BRUNER, Jerome. Atos de significação. Tradução: Sandra Costa. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2002.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
COSCARELLI, Carla Viana. Novas tecnologias e ensino de língua portuguesa: desafios e possibilidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
COSCARELLI, Carla Viana. Desafios do Ensino Remoto Emergencial: Análise da Adaptação de Professores e Estudantes. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Acadêmica, 2020.
CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (ed.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15–41.
DUTRA, Rodrigo. Por que usar aulas síncronas e assíncronas na educação? 2025. Disponível em: https://tutormundi.com/blog/o-que-sao-aulas-sincronas-e-assincronas/. Acesso em: 17 jun. 2025.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, Gillian (ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis:
Vozes, 2002. p. 90–113.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LIEBLICH, Amia; TUVAL-MASHIACH, Rachel; ZILBER, Tova. Narrative research: reading, analysis, and interpretation. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998.
MARTINO, Luis Mauro Sa. Teorias das mídias digitais: Linguagens, ambientes e redes. Petrópolis: Vozes, 2014.
MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2001.
MORAN, José Manuel. Educação híbrida: novos modelos de ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2015.
OLIVEIRA, Leandro Cristante. Ética e pesquisa em educação: questões e desafios. São Paulo: Cortez, 2016.
OLIVEIRA E PAIVA, Vera Lúcia Menezes de. Ensino remoto ou ensino à distância: Efeitos da pandemia. Estudos Universitários, 2020. DOI: 10.51359/2675-7354.2020.249044. Disponível em: https://doi.org/10.51359/2675-7354.2020.249044. Acesso em: 17 jun. 2025.
PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 1996.
RIBEIRO, Ana Elisa. Novas tecnologias para ler e escrever: algumas ideias sobre ambientes e ferramentas digitais na sala de aula. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
RIBEIRO, Ana Elisa. Educação e tecnologias digitais: perspectivas para a prática pedagógica. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
RIBEIRO, Ana Elisa. A escrita na era digital: reflexões e desafios para o ensino. São Paulo: Cortez, 2018.
RIBEIRO, Ana Elisa; COSCARELLI, Carla Viana. Linguística Aplicada: ensino de português. São Paulo: Contexto, 2023. p. 128. (Coleção Linguagem na Universidade).
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
TODOROV, Tzvetan. A conquista da América: a questão do outro. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
Downloads
Published
Data Availability Statement
Os dados utilizados nesta pesquisa estão disponíveis para consulta pública. Eles podem ser acessados no repositório institucional da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) ou mediante solicitação direta aos autores.
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jose Isavam Oliveira Silva, Albina Pereira de Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.








