Integrating the Internet of Things into Educational Robotics through the Creative Learning Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.60367

Keywords:

Robotics, Internet of Things, Creative Learning, Teaching-Learning

Abstract

Educational Robotics has been adopted in school practice as a way of engaging students in the search for active, interdisciplinary learning. However, in a society connected by computer networks, the implementation of the Internet of Things in Educational Robotics enables a greater connection with reality outside the school environment. This paper presents the results of activities arising from the inclusion of the Internet of Things in Educational Robotics, developed by elementary school students (final grades) using the creative learning approach. As a result, the students presented and executed projects involving innovative solutions to real problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASHTON, Kevin. In the real world, things matter more than ideas. RFID J, v. 22, n. 7, p. 97–114, 2011.

BRACKMANN, Christian. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. Ago. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). DOI: 10.13140/RG.2.2.32976.61444.

BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular: Complemento Computação. Brasília: Ministério da Educação, 2022.

BURD, Leo. Prefácio a Edição Brasileira. In: RESNICK, Mitchel (ed.). Jardim da Infância para a Vida Toda. [S. l.]: Penso Editora, 2020.

CREMONINI, Rosangela Miranda; SILVA, Anne Karoline Cardoso; NARDI, Renata Zacché; LEÃO, Márcio Leandro Gonçalves; SILVA, Talison Barreto da. Internet of Things-IOT nas Escolas: Tecendo

conexões para a educação do amanhã. ARACÊ, v. 7, n. 2, p. 7789–7804, 2025. FEHRI, Chékra El; KASSAB, Mohamed; ABDELLATIF, Slim; BERTHOU, Pascal; BELGHITH, Abdelfettah. LoRa technology MAC layer operations and Research issues. Procedia Computer Science, v. 130, p. 1096–1101, 2018.

FIORIO, Rosaine; ESPERANDIM, Rauany J; SILVA, Flávio A; VARELA, Paulo J; LEITE, Maici Duarte; REINALDO, Francisco Antonio Fernandes. Uma experiência prática da inserção da robótica e seus benefícios como ferramenta educativa em escolas públicas. In: 1. BRAZILIAN Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S. l.: s. n.], 2014. v. 25, p. 1223.

GUBBI, Jayavardhana; BUYYA, Rajkumar; MARUSIC, Slaven; PALANISWAMI, Marimuthu. Internet of Things (IoT): A vision, architectural elements, and future directions. Future Generation Computer Systems, Elsevier BV, v. 29, n. 7, p. 1645–1660, set. 2013.

HUGHES, Josie; YAN, Jize; SOGA, Kenichi. Development of wireless sensor network using bluetooth low energy (ble) for construction noise monitoring. International Journal on Smart Sensing and Intelligent Systems, Exeley, Inc., v. 8, n. 2, p. 1379–1405, 2015.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. [S. l.]: Papirus editora, 2008.

LEMOS, André. A comunicação das coisas. internet das coisas e teoria ator-rede. Simsocial – Simpósio em Tecnologias Digitais e Sociabilidade, 2012.

LIU, Zhen-ya. Hardware Design of Smart Home System based on zigBee Wireless Sensor Network. AASRI Procedia, v. 8, p. 75–81, 2014. 2014 AASRI Conference on Sports Engineering and Computer Science (SECS 2014). ISSN 2212-6716.

MEKKI, Kais; BAJIC, Eddy; CHAXEL, Frederic; MEYER, Fernand. A comparative study of LPWAN technologies for large-scale IoT deployment. ICT Express, 2018. ISSN 2405-9595.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. [S. l.]: Papirus Editora, 2010.

OSORIO, Alma G Villamediana; CABREIRA, Tauã Milech. The Impact of Computational Thinking Pillars on the Development of BNCC Competencies through the Micro: bit. In: SIMPÓSIO Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). [S. l.: s. n.], 2024. p. 2887–2895.

PAPERT, Seymour. Logo: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

RESNICK, Mitchel. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. [S. l.]: Penso Editora, 2020.

SILVA TEIXEIRA, Deyvesson Carlos da; SANTOS ALVES, Erikles José dos; LIMA FILHO, Ezildo Barbosa de; SILVA JUNIOR, Moacir Gomes da; NIPO, Daniel Teixeira; RODRIGUES, Rodrigo Lins. Ensinando Robótica com Gamificação no Ensino Fundamental II. In: SBC. SIMPÓSIO Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). [S. l.: s. n.], 2024. p. 1000–1011.

STALLINGS, William. IEEE 802.11: Wireless LANs from a to n. IT professional, IEEE, n. 5, p. 32–37, 2004.

THE MICRO:BIT EDUCATIONAL FOUNDATION. The Micro:bit Educational Foundation. [S. l.: s. n.], n.d. Disponível em: https://microbit.org/. Acesso em: 26 set. 2025.

VALENTE, José Armando. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, v. 14, n. 3, p. 864–897, 2016.

VICARI, Rosa; BRACKMANN, Christian; MIZUSAKI, Lucas; LOPES, Daniel; BARONE, Dante; CASTRO, Henrique. Referencial Curricular: Inteligência Artificial no Ensino Médio. [S. l.]: MEC, dez. 2022. DOI: 10.13140/RG.2.2.23179.98089.

WANT, R. Near field communication. IEEE Pervasive Computing, Institute of Electrical e Electronics Engineers (IEEE), v. 10, n. 3, p. 4–7, 2011.

ZAMBALDI, Leonardo. Programação em blocos: aprendendo de maneira divertida. [S. l.: s. n.], 2025. Disponível em: https://idocode.com.br. Acesso em: 12 jul. 2025.

Published

2025-09-28

How to Cite

ASQUINO, Monica Aparecida; KNIESS, Janine. Integrating the Internet of Things into Educational Robotics through the Creative Learning Approach. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e60367, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.60367. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/60367. Acesso em: 8 dec. 2025.