CONSTRUCTION OF A DIDACTIC WIND TUNNEL AS A PEDAGOGICAL APPLICATION IN TECHNICAL EDUCATION

Authors

  • Paulo Cesar Mioralli Instituto Federal de São Paulo - IFSP campus Catanduva
  • Elson Avallone Instituto Federal de São Paulo - IFSP campus Catanduva

Keywords:

school project, pedagogical practice, interdisciplinarity

Abstract

A didactic wind tunnel was designed and built as a pedagogical proposal aimed at teachers and students of a technical course in mechatronics integrated with secondary education at the Federal Institute of São Paulo. The proposal aimed to: analyze the learning results from the execution of the project added to an experimental test; investigate the integration of contents and the interdisciplinarity in this teaching practice; presenting the technical-mathematical analysis involved in the construction of the equipment and in the experimental test. The simultaneous and integrated approach between analysis of pedagogical practice and technical-mathematical investigation constitutes a differential of this research. Positive points arising from the pedagogical practice were highlighted and can support future didactic interactions in the development of projects with experimental testing. Besides proving existing theories on air dynamics, the proposal sought to bring students closer to the universe of applied science through a dialogic and encouraging teacher mediation, as well as providing a holistic view between theory and practice set in secondary education integrated with professional training and technological.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Cesar Mioralli, Instituto Federal de São Paulo - IFSP campus Catanduva

Graduado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/FEIS (2002). Mestre em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual de Campinas - FEM/UNICAMP (2005) e Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual de Campinas - FEM/UNICAMP (2009), sendo o mestrado e o doutorado na área de Ciências Térmicas e Fluidos com ênfase em Escoamento de Fluidos, Transferência de Calor e Massa e Termodinâmica. Possui Pós-doutorado na área térmica de engenharia mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/FEB (2017). Também graduado em Formação de Docentes para a Educação Básica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP (2012) e no Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes com ênfase em matemática pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais - CEUCLAR (2011). Em seu currículo Lattes os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica e tecnológica são: Convecção Térmica, Simulação Numérica, Dutos com Geometria Não-Convencional e Trocadores de Calor. Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP Câmpus Catanduva.

Elson Avallone, Instituto Federal de São Paulo - IFSP campus Catanduva

Doutor Eng. Mecânica (Equipamentos e Processos Térmicos) e Mestre Eng. Mecânica (Fenômenos de Transporte) pela UNESP/FEB, graduação em Engenharia Mecânica pela UNESP/FEB, Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela UNESP/FEB, graduação em Tecnologia Mecânica UNESP/FEB e Especialização em Formação Pedagógica para Educação Profissional - Centro Paula Souza. Foi docente no Centro Universitário ITE Bauru ministrando as disciplinas Aerodinâmica - Laboratório de Aerodinâmica - Física - Laboratório de Física - Teoria de Voo de Aeronaves - Conhecimentos Técnicos de Aeronaves. Também foi docente nas Faculdades Integradas de Bauru - FIB ministrando as disciplinas Física Aplicada a Agronomia e Matemática Básica. Trabalhou na empresa Glaser-Dirks Flugzeugbau na Alemanha - construção e manutenção aeronáutica e tem experiência nas áreas de Engenharia Aeroespacial, com ênfase em Engenharia Mecânica, construção de aeronaves leves e energia solar. É piloto de planador pelo Aeroclube de Bauru. Possui larga experiência no mercado financeiro, de 1982 a 2011, sendo que 5 desses anos como assistente do Gerente Regional. É pesquisador dos Grupos de Pesquisas ENACO - Energias e Aplicações Correlatas (IFSP), Sistemas Mecânicos Aplicados (IFSP) e Energia e Meio Ambiente (UNESP). Atualmente é docente no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia - Câmpus de Catanduva (servidor público federal), 2013 - atual. Sua tese de doutorado foi indicada como destaque do programa da UNESP/FEB para o período de 2017-2020.

Published

2023-08-03

How to Cite

Mioralli, P. C., & Avallone, E. (2023). CONSTRUCTION OF A DIDACTIC WIND TUNNEL AS A PEDAGOGICAL APPLICATION IN TECHNICAL EDUCATION. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39236

Issue

Section

Artigos