Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 12 No. 2 (2010)
Vol. 12 No. 2 (2010)
Published:
2010-10-15
INFORMAÇÕES PRE-TEXTUAIS/ INFORMATION PRE-TEXTUAL
Informações pre-textuais
Maurício Antônio Vieira
01-06
PDF (Portuguese)
EDITORIAL / EDITORIAL
Editorial
Silvania Sousa do Nascimento
09-10
PDF (Portuguese)
DOSSIÊ / FILE
ENSINO DE ASTRONOMIA NO BRASIL - 1850 A 1951 - UM OLHAR PELO COLÉGIO PEDRO II
THE TEACHING OF ASTRONOMY IN BRAZIL - 1850 TO 1951 - A VIEW FROM PEDRO II SCHOOL
Yassuko Hosoume, Cristina Leite, Sandra Del Carlo
PDF (Portuguese)
ALGUMAS TENDÊNCIAS DAS PUBLICAÇÕES RELACIONADAS À ASTRONOMIA EM PERIÓDICOS BRASILEIROS DE ENSINO DE FÍSICA NAS ÚLTIMAS DÉCADAS
SOME TRENDS OF PUBLICATIONS RELATED TO ASTRONOMY IN PHYSICS EDUCATION JOURNALS IN THE LAST DECADES
Gustavo lachel, Roberto Nardi
PDF (Portuguese)
NARRATIVAS E DESENHOS NO ENSINO DE ASTRONOMIA/GEOCIÊNCIAS COM O TEMA "A FORMAÇÃO DO UNIVERSO": UM OLHAR DAS GEOCIÊNCIAS
NARRATIVES AND DRAWINGS IN ASTRONOMY/GEOSCIENCES TEACHING ON THE THEME "THE FORMATION OF THE UNIVERSE": FROM GEOSCIENCES POINT OF VIEW
Maurício Compiani
PDF (Portuguese)
A OBSERVAÇÃO DO CÉU COMO PONTO DE PARTIDA E EIXO CENTRAL EM UM CURSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
THE OBSERVATION OF THE SKY AS A STARTING POINT AND CENTRAL AXIS IN A TRAINING COURSE FOR TEACHERS
Paulo Sergio Bretones, Maurício Compiani
PDF (Portuguese)
FORMAÇÃO DE PROFESSORES E SEUS SABERES DISCIPLINARES EM ASTRONOMIA ESSENCIAL NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
TEACHER'S EDUCATION AND THEIR DISCIPLINARY KNOWLEDGE OF ESSENTIAL ASTRONOMY FOR THE FIRST YEARS OF PRIMARY SCHOOL
Rodolfo Langhi, Roberto Nardi
PDF (Portuguese)
EXERCÍCIOS ENVOLVENDO A MAGNITUDE LIMITE NO ENSINO DE ASTRONOMIA
EXERCISES COMPREHENDING THE LIMIT MAGNITUDE IN ASTRONOMY TEACHING
Lev Vertchenko, Tomás de Aquino Silveira
PDF (Portuguese)
RESENHA / REVIEW
OS VÁRIOS CÉUS DE CAMÕES
Juliana Ribeiro
PDF (Portuguese)
ESTUDO DE CASO NO ENSINO DE QUÍMICA
Jane Raquel Silva de Oliveira
PDF (Portuguese)
NORMAS EDITORIAIS / EDITORIAL RULES
Normas editoriais
Maurício Antônio Vieira
287-294
PDF (Portuguese)
PARECERISTAS / REFEREES
Lista de Pareceristas
Maurício Antônio Vieira
295
PDF (Portuguese)
RESEARCH REPORTS
ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA NO CLUBE DE CIÊNCIAS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA QUESTÃO DE INSCRIÇÃO
SCIENTIFIC LITERACY AT A SCIENCE CLUB OF ELEMENTARY SCHOOL: A MATTER OF INSCRIPTION
Moisés Alves de Oliveira
PDF (Portuguese)
PRÁTICAS ENUNCIATIVAS EM UM EVENTO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA EM UM MUSEU DE CIÊNCIAS DO RIO DE JANEIRO
ENUNCIATIVE PRACTICES IN A POPULAR SCIENCE EVENT IN A SCIENCE MUSEUM IN RIO DE JANEIRO
Adriana M. Assumpção, Guaracira Gouvêa
PDF (Portuguese)
INVESTIGAÇÃO DO FENÔMENO DE ISOMERIA: CONCEPÇÕES PRÉVIAS DOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO E EVOLUÇÃO CONCEITUAL
INQUIRY OF THE PHENOMENON OF ISOMERISM: HIGH SCHOOL STUDENTS' PREVIOUS CONCEPTIONS AND CONCEPTUAL EVOLUTION
Maria Emanuella Amâncio Correia, Juliano C. Rufino de Freitas, Jucleiton José R. de Freitas, João R. de Freitas Filho
PDF (Portuguese)
CRITÉRIOS QUE PROFESSORES DE QUÍMICA APONTAM COMO ORIENTADORES DA ESCOLHA DO LIVRO DIDÁTICO
CRITERIA ADOPTED BY CHEMISTRY TEACHERS AS GUIDELINES FOR THE CHOICE OF TEXTBOOKS
Maria Emilia Caixeta de Castro Lima, Penha Souza Silva
PDF (Portuguese)
PARA ROMPER CON LA ASIMETRÍA EN LA COMUNICACIÓN DE LA CIENCIA
BREAKING WITH ASYMMETRY IN SCIENCE COMMUNICATION
César Carrillo Trueba
PDF (Spanish)
CONTEXTOS COMUNICACIONAIS ADEQUADOS E INADEQUADOS À INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL EM AULAS DE MECÂNICA
ADEQUATE AND INADEQUATE COMMUNICATIONAL CONTEXT FOR THE INCLUSION OF VISUALLY-IMPAIRED STUDENTS IN MECHANIC CLASSES
Eder Pires de Camargo, Roberto Nardi
PDF (Portuguese)
UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO DE FÍSICA CONTEXTUALIZADA PARA A EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
A CONTEXTUALIZED PHYSICS TEACHING EXPERIENCE FOR YOUTH AND ADULT LEARNING
Wilson Leandro Krummenauer, Sayonara Salvador Cabral da Costa, Fernando Lang da Silveira
PDF (Portuguese)
CIÊNCIAS NO NONO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: DA DISCIPLINARIDADE À ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA
SCIENCE EDUCATION IN THE 9th GRADE OF THE ELEMENTARY SCHOOL: FROM DISCIPLINARITY TO SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL LITERACY
Tathiane Milaré , José de Pinho Alves Filho
PDF (Portuguese)
RESTRIÇÕES COGNITIVAS NO LIVRO DIDÁTICO DE BIOLOGIA: UM ESTUDO A PARTIR DO TEMA "CICLO DO NITROGÊNIO"
COGNITIVE RESTRICTIONS IN THE BIOLOGY TEXTBOOK: A STUDY ON THE THEME "THE NITROGEN CYCLE"
Francisco Ângelo Coutinho, Adriana Gonçalves
PDF (Portuguese)
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Español
Português