Representations about Bodies, Practices and Customs An Analysis of the Public Announcement of "Jornal dos Sports" (1930-1940)

Main Article Content

Kelen Katia Prates Silva

Abstract

This article analyzes the public announcing of Jornal dos Sports as a space for building representations that served multiple interests. Exploring the possibilities of using advertising and publicity, I emphasize that it is necessary to understand them in their time and space. When choosing advertising and publicity as the object of history, it is necessary to explore the interests that permeate its production, the representations and the possibilities of reading the experience. Thus, while I was analyzing the advertisements I notice that Jornal dos Sports used several strategies to advertise products and services. Advertising on the pages of Jornal dos Sports also shows itself as a space for building representations about society and the sports field in the 1930s and 1940s, in Rio de Janeiro, and more broadly in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
SILVA, K. K. P. Representations about Bodies, Practices and Customs: An Analysis of the Public Announcement of "Jornal dos Sports" (1930-1940). FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 7, n. 1, p. 203–223, 2022. DOI: 10.35699/2526-4494.2021.34281. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/34281. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
PARALELAS
Share |

References

COUTO, André Alexandre Guimarães. A hora e a vez dos esportes: a criação do Jornal dos Sports e a consolidação da imprensa esportiva no Rio de Janeiro (1931-1950). Dissertação (Mestrado em História Social). UERJ, São Gonçalo, 2011.

MARTINS, Ana Luíza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp/Fapesp/Imprensa Oficial do Estado, 2001.

MELO, José Marques de. Jornalismo Opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. 3. ed. Campos do Jordão: Mantiqueira, 2003.

MELO, Victor Andrade de. Causa e consequência: esporte e imprensa no Rio de Janeiro do século XIX e década inicial do século XX. In: HOLLANDA, Bernardo Buarque de; MELO, Victor Andrade de. (Org.). O esporte na imprensa e a imprensa esportiva no Brasil. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012, p. 21-51.

MELO, Victor Andrade de. Esporte, propaganda e publicidade no Rio de Janeiro da transição dos séculos XIX e XX. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Campinas, v. 29, n. 3, p. 25-40, 2008.

PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda. Footballmania: uma história social do futebol no Rio de Janeiro 1902-1938. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

RIBEIRO, André. Os donos do espetáculo: histórias da imprensa esportiva do Brasil. São Paulo: Terceiro Tempo, 2007.

RIBEIRO, Jean Carlo; CORRÊA, Joyce Nancy da Silva. Higienismo e os primórdios do esporte: os casos do Acre e de Goiás. FuLiA/UFMG, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 108-121, 2018.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi. Propaganda e História: antigos problemas, novas questões. Projeto História, São Paulo, PUC-SP, n. 14, 1997.

SANTOS, Chrislene Carvalho dos. História e Propaganda: análise de corpos femininos em imagens publicitárias na década de 20. História Hoje – Anpuh Brasil, v. 3, n. 9, p. 1-29, 2006.

SILVA. “O jogo das letras”: práticas esportivas e futebol de mulheres nas páginas do Jornal dos Sports (1931-1941). Dissertação (Mestrado em História), UFGD, Dourados, 2019.

SILVA, Kelen Katia Prates. O jogo das letras: práticas esportivas e futebol de mulheres nas páginas do Jornal dos Sports (1931-1941). Curitiba: CRV, 2020.

SOUZA NETO, Georgino Jorge de. A invenção do torcer em Bello Horizonte: da Assistência ao Pertencimento Clubístico (1904-1930). Dissertação. (Mestrado em Lazer). UFMG, Belo Horizonte, 2010.