Extending right-hand guitar technique
a study on repetition by sliding
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.26949Keywords:
Musical performance, Extended techniques, Guitar technique, Repetition by sliding, GuitarAbstract
Considering the instrumental technique an organism in constant transformation, gradually encompassing extended techniques and converting them into traditional ones, this article investigates repetition by sliding, a resource of the guitar technique in which a right-hand finger attacks a string and in the same movement, subsequently, attacks the adjacent string. The analyses and discussions are based on the few texts that mention the resource and on examples from the didactic and concert guitar repertoire. Four situations are exposed in which repetition by sliding is found in the references: arpeggios of various strings, melodic arpeggios, scales and ornaments; finally, two situations of application of the resource that are absent in the bibliography are presented: contrast between voices and rapid movements on adjacent strings.
Downloads
References
Aguado, Dionisio. 1843. Nuevo Método para Guitarra. Paris: Schonenberger.
Alípio, Alisson. 2014. Teoria da digitação: Um protocolo de instâncias, princípios e perspectivas para a construção de um cenário digitacional ao violão. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Asencio, Vicente. 1988. Collectici Íntim. Narciso Yepes (ed.). Mainz: Schott.
Barceló, Ricardo. 1995. La Digitación Guitarrística. Madrid: Real Musical.
Barros, Nicolas de Souza. 2012. "Gradações do Toque Digital". In: Simpósio Acadêmico de Violão Da EMBAP, 6., Anais. Curitiba.
____________________. 2008. Tradição e Inovação no estudo da velocidade escalar do violão. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Batista, Adriano de Carvalho. 2006. Tétrades: um estudo de harmonia aplicado à guitarra elétrica. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Battaille, Gabriel. 1978. Airs de Differents Autheurs. Paris, 1612-28. Genebra: Minkoff Reprint. Edição fac-similar.
Canilha, Cauã Borges. 2017. Uma análise mecânica sobre os 25 Etudes Mélodiques et Progressives Op. 60 para violão, de Matteo Carcassi. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Carcassi, Matteo. 1852. 25 Etudes Mélodiques, op. 60. Mainz: B. Schott’s Söhne.
Carlevaro, Abel. 1979. Escuela de la Guitarra: Exposición de la teoría instrumental. Buenos Aires: Barry.
Falla, Manuel de. 1980. Homenaje pour le tombeau de Claude Debussy. Itália: Ricordi.
Fernández, Eduardo. 2020. "La digitación em Giuliani: el redescubrimiento de uma técnica. Escuela Universitaria de Música", 2013. Disponível em <https://eumus.edu.uy/eum/boletin/2013/08/la-digitacion-en-giuliani-el-redescubrimiento-de-una-tecnica-por-eduardo-fernandez>. Acesso 28/12/20.
Gaultier, Denis. 1978. Livre de Piéces de Luth. Paris, c. 1670. Genebra: Minkoff Reprint. Edição fac-similar.
Giuliani, Mauro. [18??]. Grande Ouverture. Braunschweig: Spehr.
______________. 1812. Studio per la Chitarra. Vienna: Artaria.
Glise, Anthony. 1997. Classical Guitar Pedagogy: A Handbook for Teachers. United States: Mel Bay.
Käppel, Hubert. 2016. The Bible of Classical Guitar Technique. Brühl: Ama Verlag.
Krieger, Edino. 1975. Ritmata. Paris: Max Eschig.
Madeira, Bruno, e Fabio Scarduelli. 2013. "Ampliação da técnica violonística de mão esquerda: um estudo sobre a pestana". Per Musi. Belo Horizonte, n. 27.
Padovani, José Henrique, e Sílvio Ferraz. 2011. "Proto-história, evolução e situação atual das técnicas estendidas na criação musical e na performance". Música Hodie, vol. 11, n. 2.
Pujol, Emilio. 1971. Escuela razonada de la guitarra: baseada en los principios de la técnica de Tárrega (libro cuarto). Buenos Aires: Ricordi.
__________. [193-?]. Metodo razionale per chitarra: basato sui principi della Scuola di Tarrega (Vol. II). Milano: Ricordi.
Romero, Pepe. 1982. Guitar Style & Technique: A comprehensive study of technique for the classical guitar. New York: Bradley.
Rosa, Amadeu. 2016. Violão e ornamentação barroca: um manual de técnica violonística. Sorocaba.
Scarduelli, Fabio. 2007. A obra para violão solo de Almeida Prado. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Silva, Mário da. 2013. Violão expandido: panorama, conceito e estudos de caso nas obras de Edino Krieger, Arthur Kampela e Chico Mello. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Smith, Douglas Alton. 1975. "The Instruction’s in Matthaeus Waissel’s Lautenbuch". Journal of the Lute Society of America. Palo Alto (Califórnia), Vol. VIII: 50-74.
Sor, Fernando. 1994. Complete Sor Studies. Pacific: Mel Bay.
Tárrega, Francisco. 2006. Complete etudes for guitar. [S.l]: Soundar/Classic Guitar Channel.
Taylor, John. 1978. Tone Production on the Classical Guitar. London: Musical New Services.
Tennant, Scott. 1995. Pumping Nylon: the Classical Guitarist’s Technique Handbook. Lakeside: Alfred Publishing Co.
Vasconcellos, Daniel Murray Santana. 2013. Técnicas estendidas para violão: hibridização e parametrização de maneiras de tocar. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Villa-Lobos, Heitor. 1990. Collected Works for solo guitar. Paris: Max Eschig.
________________. 2011. Douze Études. Paris: Durand/Salabert/Eschig.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.