Deciphering the guitar of João Gilberto in his arrangement of Desde que o samba é samba (2000)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2023.42503Keywords:
João Gilberto, guitar, arrangement, Desde que o samba é samba, Caetano VelosoAbstract
When we talk about João Gilberto we talk about arrangement, versions, recording, revisiting and a refreshing of many songs that were recorded during his career, songs that in most cases are not his original compositions. This paper presents an investigation of João Gilberto’s harmony in his recording of Desde que o samba é samba. This work was made possible through the audition, transcription and comparison of João’s guitar and the first recording of the cited song. The audition, being key to identify aspects of his ideas, the transcription brought us, with detail, each note played by him, and finally, the comparison, being the raw material for the paper, allowed the detailed exploration on the musical ideas behind the recording, bringing theories about João’s concepts on structure, arrangement, harmony and his main instrument, the guitar, being those elements that together characterize João’s style of interpretation and arrangement.
Downloads
References
Almada, Carlos. 2012. Harmonia Funcional. Segunda edição. Campinas: Editora Unicamp.
Aragão, Paulo. 2001. “Pixinguinha e a Gênese do Arranjo Musical Brasileiro (1929 a 1935)”. Dissertação submetida ao Programa de Pós- Graduação em Música do Centro de Letras e Artes da UNIRIO, como requisito parcial para obtenção do grau de Mestre. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.
Bessa, Virgínia de Almeida. 2010. A escuta singular de Pixinguinha: História e música popular no Brasil dos anos 1920 e 1930. Primeira edição. São Paulo: Alameda Editorial.
Chediak, Almir. 1986. Harmonia & Improvisação. Sétima edição. Rio de Janeiro: Lumiar Editora.
Gilberto, João. 2000. João Voz e Violão. 1 CD (30’08’’). Rio de Janeiro: Universal Music Group.
Kennedy, Michael. 1994. Dicionário Oxford de Música. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote.
Mello, Zuza Homem de. 2001. João Gilberto. Primeira edição. São Paulo: Publifolha.
Nascimento, Hemilson Garcia do. 2011. “Recriaturas de Cyro Pereira: Arranjo e Interpoética na Música Popular”. Tese de doutorado apresentada ao Instituto de Artes da UNICAMP para obtenção do título de Doutor em Música, na área de Etnomusicologia. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
Sadie, Stanley. 1994. Dicionário Grove de Música. Edição Concisa. Primeira edição. Rio de Janeiro: Zahar Editora.
Veloso, Caetano; Gil, Gilberto. 1993. Tropicália 2. 1 CD (42’05’’). Rio de Janeiro e Salvador: Polygram e WR.
Veloso, Caetano. 2003. “Nu com a minha música”. Entrevista concedida a Rádio Batuta. Eucanaã Ferraz. Rio de Janeiro: Rádio Batuta, Institulo Moreira Sales (IMS).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.